Ελέγχονται τα ΕΛΠΕ για τα καύσιμα της ακτοπλοΐας

Ελέγχονται τα ΕΛΠΕ για τα καύσιμα της ακτοπλοΐας

Πρώτη καταχώρηση: Σάββατο, 20 Ιουλίου 2013, 07:49



Στο στάδιο της διερεύνησης παραμένουν οι καταγγελίες του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού για στρεβλώσεις  στην ελληνική αγορά ναυτιλιακών καυσίμων, στρεβλώσεις που έχουν αρνητικές επιπτώσεις στα αποτελέσματα των ακτοπλοϊκών εταιρειών.

Επίσης σε εξέλιξη βρίσκεται η αυτεπάγγελτη έρευνα της γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού προκειμένου να διαπιστώσει εάν συντρέχουν οι προϋποθέσεις εφαρμογής των διατάξεων των άρθρων 2 του ν. 703/77 (νυν άρθρο 2 του ν. 3959/2011) περί Καταχρηστική εκμετάλλευση δεσπόζουσας θέσης.

 

Πρόκειται για δυο έρευνες, από τις οποίες η ακτοπλοϊκή αγορά αναμένει να ρίξουν φως σε ένα πλαίσιο αδιαφάνειας που χαρακτηρίζει ,όπως εκτιμά ο κλάδος, το καθεστώς διάθεσης των ναυτιλιακών καυσίμων στην εγχώρια αγορά.

Κυρίως όμως, οι ακτοπλόοι αναμένουν, ότι τα αποτελέσματα των ερευνών θα οδηγήσουν σε μείωση του κόστους των καυσίμων.

Το πόσο «ανταγωνιστική» είναι η ελληνική αγορά ναυτιλιακών καυσίμων είναι εμφανές από την κίνηση του Ομίλου Grimaldi να διακόψει τον εφοδιασμό των πλοίων του, που δραστηριοποιούνται στις γραμμές της Αδριατικής, με ναυτιλιακά καύσιμα από το λιμάνι της Πάτρας και να αναζητήσει άλλον προμηθευτή στο λιμάνι της Τεργέστης.

Τόσο ο ΣΕΕΝ όσο και ο όμιλος Attica Group με παρεμβάσεις στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, έχουν επισημάνει μία σειρά προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες με τα ναυτιλιακά καύσιμα, όπως είναι το υπερβολικό κόστος διατήρησης στρατηγικών αποθεμάτων που χρεώνονται οι ακτοπλοϊκές από τον όμιλο Ελληνικά Πετρέλαια που είναι και ο κατεξοχήν προμηθευτής με καύσιμα της ακτοπλοΐας.

Επίσης ο ΣΕΕΝ καταγγέλλει την πλήρη αδιαφάνεια στον υπολογισμό του κόστους αυτού αλλά και των υπέρ των διυλιστηρίων premia.

Υπογραμμίζεται ότι σύμφωνα με στοιχεία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας τα ΕΛΠΕ έχουν μερίδιο αγορά μεταξύ 92-96% στην αγορά μαζούτ ναυτιλίας χαμηλού θείου στην Ελλάδα και 59-63% στην αγορά πετρελαίου ναυτιλίας χαμηλού θείου.

Χαρακτηριστικό του καθεστώτος αδιαφάνειας που διέπει την κοστολόγηση των στρατηγικών αποθεμάτων του Ομίλου Ελληνικά Πετρέλαια, σύμφωνα με τον ΣΕΕΝ είναι το γεγονός ότι μετά από αρκετές πιέσεις σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε ενώπιον του πρώην Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστή Μουσουρούλη στις 28 Αυγούστου του 2012 οι παράγοντες των ΕΛΠΕ αποκάλυψαν ότι το κόστος με το οποίο οι ακτοπλοϊκές εταιρείες επιβαρύνονται για την τήρηση στρατηγικών αποθεμάτων είναι 17 δολάρια ανά μετρικό τόνο.

Λαμβάνοντας υπόψη του νούμερο αυτό ο ΣΕΕΝ υπολογίζει ότι η επιβάρυνση για τα πλοία της ακτοπλοΐας κυμαίνεται από 120.000-300.000 ευρώ ετησίως ανά πλοίο, ανάλογα με την κατηγορία του και την  γραμμή που δραστηριοποιείται.

Σε όλη αυτή την διελκυστίνδα οι ακτοπλοϊκές εταιρείες ενημερώθηκαν κάποια στιγμή ότι οι εφοδιασμοί πλοίων εσωτερικού επιβαρύνονται με το κόστος τήρησης αποθεμάτων.

Επομένως το ερώτημα που τίθεται είναι γιατί να επιβαρύνονται με το κόστος αυτό και τα πλοία που δραστηριοποιούνται στην αγορά της Αδριατικής.

Όπως επισημαίνουν κύκλοι της ακτοπλοΐας το 2008 οι τιμές των premia στην Πάτρα αυξήθηκαν κατά 10 δολάρια (αύξηση 20,4%) χωρίς να δικαιολογείται η αύξηση αυτή από τις συνθήκες της αγοράς.

Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες επικαλούνται ακόμη την πλέον πρόσφατη γνωμοδότηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού (25/10/2012) με την οποία ανάμεσα στα άλλα επιχειρεί για μία ακόμη φορά να επιβάλλει στα διυλιστήρια υποχρέωση γνωστοποίησης στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και το Υπουργείο Ενέργειας (ΥΠΕΚΑ) των στοιχείων κόστους τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας, αναλυτικό επιμερισμό των στοιχείων κόστους που περιλαμβάνονται στην προσαύξηση (premium) και προκρίνει την σύσταση ανεξάρτητου οργανισμού τήρησης αποθεμάτων ασφάλειας κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα.

Ο νέος Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης καλείται εκ των πραγμάτων να συνεχίσει τις προσπάθειες του προηγούμενου Υπουργού στην κατεύθυνσης μείωσης του κόστους εφοδιασμού των επιβατηγών πλοίων με ναυτιλιακά καύσιμα. Αλλά και ο νέος Υπουργός Ενέργειας κ. Γιάννης Μανιάτης είναι ενήμερος του θέματος καθώς ως υφυπουργός Ενέργειας στο παρελθόν είχε επιδείξει  ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το όλο θέμα.
theseanation

Τελευταία ενημέρωση: Σάββατο, 20 Ιουλίου 2013, 07:53


Εκτύπωση
Αποστολή
Μέγεθος κειμένου: A A A
Αρχική σελίδα