Στα χαμηλότερα επίπεδα όλων των εποχών βρίσκει το τέλος του 2015 τους δείκτες της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου, με τον βασικό δείκτη -τον Baltic Dry Index- να κλείνει μόλις τέσσερις μονάδες υψηλότερα από το ιστορικό χαμηλό ρεκόρ των 471 μονάδων.

Το ανησυχητικό, όμως, είναι ότι οι προβλέψεις παραμένουν ιδιαίτερα αρνητικές και για το πρώτο εξάμηνο του 2016, σύμφωνα με τα παράγωγα ναύλων (FFA). Στις περισσότερες των περιπτώσεων οι προβλέψεις «δείχνουν» ναύλο κάτω από το ελάχιστο ημερήσιο λειτουργικό κόστος των πλοίων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ειδικότερα, σύμφωνα με την εφημερίδα Ναυτεμπορική που επικαλείται τον ναυλομεσιτικό οίκο G. Moundreas, για τα πλοία τύπου capes τα FFAs προβλέπουν ναύλο (T/C Average) για το πρώτο τρίμηνο στα 4.500 δολάρια την ημέρα, στο δεύτερο τρίμηνο στα 5.150 δολάρια και για το σύνολο του έτους στα 6.200 δολάρια. Επισημαίνεται ότι ο μέσος ημερήσιος «φυσικός» ναύλος ήταν χθες Τετάρτη στα 4.897 δολάρια. Αντιστοίχως στα panamax, τα FFAs προβλέπουν για το πρώτο τρίμηνο ημερήσιο ναύλο στα 4.950 δολάρια, για το δεύτερο τρίμηνο στα 5.350 δολάρια και για το έτος στα 5.400 δολάρια. Ο μέσος ημερήσιος ναύλος χθες ήταν 3.651 δολάρια.

Για τα supramax, τα FFAs εκτιμούν ναύλο 5.150 δολάρια την ημέρα για το πρώτο τρίμηνο, για το δεύτερο τρίμηνο 5.950 δολάρια και για το έτος 5.800 δολάρια, ενώ ο «φυσικός» ναύλος κυμάνθηκε χθες στα 4.704 δολάρια.

Τέλος, στα handymax τα FFAs «δείχνουν» ημερήσιο ναύλο για το πρώτο τρίμηνο 4.250 δολάρια, για το δεύτερο τρίμηνο 4.750 δολάρια και για το έτος 4.750 δολάρια. Την προηγούμενη Τρίτη ο μέσος «φυσικός» ναύλος στα handymax ήταν 3.981 δολάρια.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το 2015 παραμένει βέβαια η χειρότερη χρονιά των τελευταίων ετών για τα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του ναυλομεσιτικού οίκου G. Moundreas, o µέσος όρος ηµερήσιων εσόδων για τα capes κυμάνθηκε το 2015 στα 7.147 δολάρια την ημέρα, όταν το 2013 ο µέσος όρος ήταν 14.668 δολάρια και το 2014 13.683 δολάρια.

Στα panamax, το 2015 ο µέσος όρος ήταν στα 5.492 δολάρια, ενώ το 2013 ήταν 9.418 δολάρια και το 2014 7.783 δολάρια. Για τα supramax, τo 2015 o µέσος όρος έκλεισε στα 6.613 δολάρια, όταν το 2013 ήταν 9.648 δολάρια και το 2014 9.121 δολάρια. Στα handysize ο µέσος όρος του 2015 ήταν στα 5.517 δολάρια, το 2013 στα 8.577 δολάρια και το 2014 στα 7.662 δολάρια.

Πιο χαμηλά οι τιμές

H πτώση των ναύλων επηρέασε αρνητικά και τις αξίες των πλοίων. Οι τιµές των µεταχειρισµένων πλοίων πενταετίας είναι σε ορισμένες κατηγορίες πιο χαμηλά και από τις τιμές του 2012 που θεωρούνταν ήδη αρκετά χαµηλές.

Ειδικότερα, στα τέλη του 2012 η τιµή ενός cape, 180.000 dwt, ήταν στα 32,5 εκατ. δολάρια, το 2013 και το 2014 στα 54 εκατ. δολάρια, ενώ φέτος τον Δεκέµβριο στα 39 εκατ. δολάρια.

Το τελευταίο τρίµηνο, συγκριτικά µε το προηγούµενο, η τιµή τους έχει µειωθεί κατά 17%. Στα panamax, 76.000 dwt, το 2012 η τιµή ήταν 18 εκατ. δολάρια, το 2013 25,5 εκατ. δολάρια, το 2014 20 εκατ. δολάρια και σήµερα 14 εκατ. δολάρια, µε την τιµή τους το τελευταίο τρίµηνο να έχει πέσει κατά 14%. Στα supramax, 56.000 dwt, η τιµή στα τέλη του 2012 ήταν 19,5 εκατ. δολάρια, το 2013 24,5 εκατ. δολάρια, το 2014 20,5 εκατ. δολάρια και σήµερα 13 εκατ. δολάρια, µε την τιµή σε τριµηνιαία βάση να έχει µειωθεί κατά 5%.

Τέλος στα handysize, 32.000 dwt, στα τέλη του 2012 η τιµή τους ήταν 15,5 εκατ. δολάρια, το 2013 19 εκατ. δολάρια, το 2014 17 εκατ. δολάρια και φέτος τον Δεκέµβριο 10 εκατ. δολάρια, ενώ το τελευταίο τρίµηνο η τιµή τους έχει µειωθεί κατά 15% συγκριτικά µε το προηγούµενο τρίμηνο. Σημειώνεται, τέλος, ότι ο στόλος των πλοίων µεταφοράς ξηρού φορτίου το 2015, µέχρι και σήµερα, αυξήθηκε σε ετήσια βάση κατά 2,4%, από 10.439 πλοία το 2014 στα 10.690 το 2015 και σε τονάζ κατά 2,5%, από 757.918 εκατ. dwt στους 777.156 εκατ. dwt, μία απόλυτα φυσιολογική αύξηση.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης