Ως θετικό βήμα χαρακτηρίζει την απόφαση της κυβέρνησης για μεταφορά στο ΤΑΙΠΕΔ του δικαιώματος παραχώρησης σε τρίτους -μέσω συμβάσεων παραχωρήσεων- ενός αριθμού τουριστικών λιμένων ο πρόεδρος της Ένωσης Μαρινών Ελλάδας, Σταύρος Κατσικάδης.

Ο κ. Κατσικάδης τάσσεται υπέρ του περαιτέρω ανοίγματος του κλάδου στους ιδιώτες επενδυτές, ωστόσο σπεύδει να διευκρινίσει ότι για την ανάπτυξή του χρειάζονται και άλλες κινήσεις από τη πλευρά της πολιτείας. Ως τέτοιο μέτρο χαρακτηρίζει και την πρόταση για άρση του καμποτάζ στα σκάφη αναψυχής που φιλοξενούν κάτω από 49 επιβάτες, μετά την πρόσφατη άρση του καμποτάζ στην κρουαζιέρα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Για να δώσει μια τάξη μεγέθους της κίνησης που καταγράφεται στις ελληνικές μαρίνες μέσα στο 2012, σημειώνει ότι «η κατάσταση φέτος δεν είναι καλή. Τα στοιχεία δείχνουν ότι φέτος είμαστε σε πτώση σε σχέση με πέρυσι, που και πάλι καταγράφηκε πτώση σε σχέση με το 2010».

«Σε ό,τι αφορά την κίνηση, αναφέρομαι σε πληρότητα θέσεων ελλιμενισμού, σε αριθμό δηλαδή μόνιμα ελλιμενιζόμενων σκαφών αναψυχής, είτε επαγγελματικών είτε ιδιωτικών, στους ελληνικούς τουριστικούς λιμένες», σημειώνει χαρακτηριστικά και προσθέτει: «Κατά προσέγγιση, από τα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί από τα μέλη της Ένωσης Μαρινών και το υπουργείο Τουρισμού, η μείωση του αριθμού των μόνιμων σκαφών τα τελευταία δύο χρόνια είναι της τάξεως του 30% συνολικά, συμπεριλαμβανομένων και των ακυρώσεων προγραμματισμένων αφίξεων».

Αντίθετα, σε ό,τι αφορά τα διερχόμενα σκάφη (τράνσιτ), δεν παρατηρείται κατά μέσο όρο μείωση της κίνησης, συμπληρώνει ο κ. Κατσικάδης, αλλά επισημαίνει ότι τα σκάφη αυτά, σε αντίθεση με προηγούμενα χρόνια, «δεν μένουν πλέον για μόνιμο ελλιμενισμό στη χώρα μας, αφού επιλέγουν γειτονικούς ανταγωνιστικούς προορισμούς και συγκεκριμένα τα τουρκικά παράλια και τις δαλματικές ακτές».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τα αίτια

Κύρια αιτία για την αρνητική αυτή εξέλιξη, όπως τονίζει στη «Ν» ο κ. Κατσικάδης, είναι η οικονομική κρίση που διέρχεται η χώρα μας. «Δημιουργεί αβεβαιότητα για την εξέλιξη και τις αποφάσεις των κυβερνήσεων σε ό,τι αφορά το νομοθετικό και φορολογικό πλαίσιο που ισχύει για τα σκάφη αναψυχής που ελλιμενίζονται στην Ελλάδα», σημειώνει και προσθέτει: «Δεν υπάρχει σταθερό φορολογικό πλαίσιο, αλλά, αντιθέτως, από το 2009 και μετά έχουν επιβληθεί έκτακτες εισφορές και ειδικός φόρος στα ιδιωτικά σκάφη, που σε συνδυασμό με τον ΦΠΑ 23% (ο υψηλότερος στην Ευρώπη για τον κλάδο) αποτελούν αντικίνητρα ελλιμενισμού των ιδιωτικών σκαφών στην Ελλάδα». Τονίζει δε ότι «επιπλέον έχουν επιβληθεί και οι ανταποδοτικές εισφορές του νόμου του 99, με αποτέλεσμα να μην μπορούμε τιμολογιακά να είμαστε ανταγωνιστικοί απέναντι στην Τουρκία και την Κροατία».

Αρνητικό αντίκτυπο στη λειτουργία των μαρινών στη χώρα μας έχει και η πτώση των ναυλώσεων των επαγγελματικών σκαφών τουρισμού. Αναφερόμενος στο θέμα ο κ. Κατσικάδης σημειώνει: «Αυτή την περίοδο τα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής υποφέρουν από εξαιρετικά μειωμένες ναυλώσεις, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ενωσης Πλοικτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ), οι οποίες επίσης σχετίζονται με την αστάθεια του φορολογικού και θεσμικού πλαισίου που υπάρχει στην Ελλάδα. Λόγω της μειωμένης δραστηριότητας στο θαλάσσιο τουρισμό, καταγράφεται σημαντική μείωση και του ελλιμενισμού στις μαρίνες και των επαγγελματικών σκαφών στη χώρα μας. Τα σκάφη αυτά είτε παροπλίζονται είτε αναζητούν ναύλους στο εξωτερικό».

Κατά την άποψη του προέδρου της Ένωσης Μαρινών Ελλάδος, θα πρέπει να βελτιωθεί το θεσμικό πλαίσιο για την ίδρυση και τη λειτουργία των μαρινών στη χώρα μας. «Να δοθεί δηλαδή η δυνατότητα αναβάθμισης των υφιστάμενων υποδομών, μέσω της απλοποίησης ή και άρσης ορισμένων περιοριστικών διατάξεων που ισχύουν σε ό,τι αφορά την αδειοδότηση και κατασκευή σύγχρονων τουριστικών λιμένων με χερσαία ανάπτυξη».

Μια ακόμα θεσμικού χαρακτήρα παρέμβαση, σύμφωνα με τα όσα δηλώνει ο κ. Κατσικάδης στη «Ν», που θα πρέπει να δουν τα αρμόδια υπουργεία είναι η αντιμετώπιση των διατυπώσεων γραφειοκρατικού χαρακτήρα, «όπως είναι τα αμελητέας αξίας παράβολα, στα κατά τόπους λιμεναρχεία, ενώ βέβαια και οι έλεγχοι της εκάστοτε λιμενικής αρχής θα πρέπει να περιοριστούν στους απολύτους απαραίτητους, όταν πρόκειται για ιδιωτικά σκάφη αναψυχής. Οι ξένοι τουρίστες που επισκέπτονται τη χώρα μας δεν χρειάζεται να ταλαιπωρούνται χωρίς λόγο, αφού κάποιες φορές το γεγονός αυτό (των ελέγχων) λειτούργησε αποτρεπτικά στο να επισκεφτούν ξανά την Ελλάδα».

Ακόμα ένα θέμα που θέτει η Ένωση Μαρινών είναι η αυστηρή, εξάμηνη, προθεσμία που προβλέπει ο νόμος για την παραμονή των ιδιωτικών σκαφών με σημαία τρίτων χωρών στην Ελλάδα, σε αντίθεση με την Ε.Ε., όπου προβλέπεται 18μηνη παραμονή.

Μια τελευταία πρόταση της Ένωσης είναι η πλήρης άρση του καμποτάζ και για τα τουριστικά σκάφη κάτω των 49 επιβατών. «Πιστεύουμε ότι η άρση της συγκεκριμένης διάταξης θα προσελκύσει μεγάλους yachting operators του εξωτερικού για μόνιμο ελλιμενισμό στις ελληνικές μαρίνες, με άμεση συνέπεια την αύξηση των πληροτήτων στους οργανωμένους τουριστικούς λιμένες της χώρας και κατ΄ επέκταση την αύξηση των θέσεων απασχόλησης αλλά και την ενίσχυση των τοπικών οικονομιών», σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Σταύρος Κατσικάδης.

Σχέδιο ανάπτυξης

Για την Ένωση και προκειμένου να γίνουν ελκυστικές οι επενδύσεις στις μαρίνες, «κάτι που άμεσα χρειαζόμαστε», είναι αναγκαίο, παράλληλα με τη βελτίωση του θεσμικού και τη σταθεροποίηση του φορολογικού πλαισίου, να υλοποιηθεί το σχέδιο ανάπτυξης των υφιστάμενων και ίδρυσης νέων τουριστικών λιμένων υπό το συντονισμό του υπουργείου Τουρισμού.

Σε ό,τι αφορά, τέλος, το ενδιαφέρον που έχουν επιδείξει και εμπράκτως όμιλοι τουρκικών συμφερόντων για επενδύσεις σε μαρίνες στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον κ. Κατσικάδη (φωτογραφία), έχει να κάνει με τη μακροχρόνια στρατηγική ανάπτυξης της γείτονος χώρας. «Και το ενδιαφέρον αυτό δεν εστιάζεται μόνο στη χώρα μας αλλά στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου, αφού ήδη έχουν υπό τη διαχείρισή τους μαρίνες στην Ιταλία και την Κροατία».

Συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού

«Ύφαλος» για τη λειτουργία των οργανωμένων μαρινών στη χώρα είναι και η δραστηριοποίηση των μικρών λιμένων, άνω των 400 σε αριθμό, οι οποίοι βρίσκονται υπό τη διαχείριση λιμενικών ταμείων, δήμων και άλλων δημοσίων φορέων. Ο τρόπος με τον οποίο λειτουργούν, δημιουργούν, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης, συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού στις μαρίνες.

«Θα πρέπει να προχωρήσει και η αξιοποίηση των τουριστικών λιμένων στο σύνολό τους», τονίζει ο κ. Κατσικάδης και προσθέτει: «Η υφιστάμενη κατάσταση αυτών των μικρών λιμένων υποβαθμίζει την εικόνα της χώρας μας όσον αφορά τις υποδομές και τις παρεχόμενες υπηρεσίες μας στα σκάφη αναψυχής», υπογραμμίζει και προσθέτει: «Όποιος έχει επισκεφτεί με σκάφος αναψυχής τα περισσότερα τουριστικά λιμάνια της χώρας μας έχει διαπιστώσει την ανυπαρξία υποδομών και παροχών, όπως είναι το ρεύμα, το νερό, και η ασφάλεια».

«Αλλά και η διαδικασία τιμολόγησης, και είσπραξης τελών ελλιμενισμού σε αυτά τα λιμάνια δεν τηρείται επαρκώς, με συνέπεια το κράτος να στερείται σημαντικά έσοδα ετησίως», υπογραμμίζει ο πρόεδρος της ΕΜΕ και τονίζει: «Εκτός όμως από τα δημόσια έσοδα που χάνονται δημιουργούνται και συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού για τις οργανωμένες μαρίνες που έχουν σύμβαση με το Δημόσιο και καταβάλλουν υψηλά ενοίκια στο κράτος. Το καθεστώς λειτουργίας των λιμενικών ταμείων πρέπει να αλλάξει».

Η αξιοποίηση αυτών των λιμένων είναι εφικτό να υλοποιηθεί μέσω των ιδιωτικοποιήσεων κάτω από ένα εθνικό στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης. «Οι αρμόδιοι φορείς όπως είναι το ΤΑΙΠΕΔ υπό τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών, Τουρισμού και Ναυτιλίας θα πρέπει να συνεννοηθούν ώστε να τεθούν οι βάσεις για την ίδρυση νέων λιμένων. Απαραίτητη προϋπόθεση θα πρέπει να είναι ότι το κάθε project ξεχωριστά θα έχει προδιαγραφές ποιότητας τόσο στις υποδομές όσο και στις υπηρεσίες που θα παρέχει».

Παραμονή

Στην Ελλάδα η προθεσμία παραμονής ιδιωτικών σκαφών με σημαία τρίτων χωρών είναι αυστηρώς ένα εξάμηνο, σε αντίθεση με την Ε.Ε., όπου προβλέπεται 18μηνη παραμονή.

Naftemporiki.gr

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης