Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για το 2011, εξαιρετικά δύσκολο προβλέπεται το 2012 για τη ναυτιλία. Διευκρινίζεται ότι το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο αναθεώρησε προς τα κάτω τις προβλέψεις του για το 2012, φοβούμενο ότι η κρίση χρέους της ευρωζώνης μπορεί να επηρεάσει αρνητικά το ρυθμό ανάπτυξης της Κίνας και συνεπώς να έχει αρνητική επίπτωση στην αγορά πλοίων ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοιων.

Παράλληλα, ο πρόεδρος της Ένωσης Θ. Βενιάμης επαναλαμβάνει το αίτημα για επανασύσταση του καταργημένου υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Συγκεκριμένα, στην ετήσια έκθεσή της η ΕΕΕ υπογραμμίζει ότι “θα πρέπει να υπάρξει ανασυγκρότηση των αναγκαίων υποστηρικτικών υποδομών για τη ναυτιλία, συμπεριλαμβανομένου, κατά προτεραιότητα, του καταργημένου υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας”. Η υπερπροσφορά χωρητικότητας που συγκρατεί τις τιμές των ναύλων χαμηλά, οι υψηλές τιμές του πετρελαίου και η έλλειψη χρηματοδότησης παραμένουν τα βασικότερα προβλήματα στη ναυτιλιακή δραστηριότητα, αναφέρεται στην έκθεση.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης, το 2011 ο ελληνόκτητος στόλος αριθμούσε 3.325 πλοία με 226,92 εκατ. dwt (τονάζ), αντιπροσωπεύοντας 14,83% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε dwt. Η ελληνική σημαία κατέχει την έβδομη θέση στη διεθνή κατάταξη και τη δεύτερη στην ΕΕ (σε dwt). Επιπροσθέτως, οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 22,62% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων (αργού/προϊόντων πετρελαίου) και το 16,07% του παγκόσμιου στόλου φορτηγών μεταφοράς φορτίων χύδην σε χωρητικότητα dwt (εξαιρουμένων των υπό ναυπήγηση πλοίων).

Στο τέλος Δεκεμβρίου 2011 οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων ελληνικών συμφερόντων ανήλθαν σε 439 (άνω των 1.000 gt) συνολικής χωρητικότητας 40,67 εκατ. dwt. Από τα πλοία αυτά, 152 είναι δεξαμενόπλοια, που αντιπροσωπεύουν το 27,45% της παγκόσμιας ναυπηγούμενης χωρητικότητας (σε dwt), 220 φορτηγά, που αντιστοιχούν σε 12,73% της συνολικής ναυπηγούμενης χωρητικότητας στην κάθε κατηγορία αντιστοίχως, 60 μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που αντιστοιχούν σε 10,40% της ναυπηγούμενης χωρητικότητας (dwt) και επτά πλοία άλλων μεταφορών.

Το έτος 2011 τα έσοδα από την παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών σε ξένο συνάλλαγμα ανήλθαν σε 14.097 εκατ. ευρώ, έναντι 15.418 εκατ. ευρώ το 2010, δηλαδή υπέστησαν μείωση της τάξης του 8,57%.