Νικόλας Αρώνης

Πατώντας πάνω στο λογοτεχνικό μπεστ σέλερ της Ιωάννας Καρυστιάνη, ο Παντελής Βούλγαρης μας ταξιδεύει στην προπολεμική κοινωνία της Άνδρου, αφηγούμενος έναν καταδικασμένο έρωτα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο Παντελής Βούλγαρης μας «δίνει» μια πολύ προσεγμένη σε κάθε επίπεδο παραγωγή, μας πλημμυρίζει με συναίσθημα και εικόνες, και αν για κάποιους η διάρκεια της ταινίας θεωρήθηκε αδυναμία, ο σκηνοθέτης είναι αφοπλιστικός, χωρίς να κουράσει, και το κυριότερο, σεβόμενος το κοινό.
Το σκηνικό τοποθετημένο στην προπολεμική Άνδρο, με μία προσέγγιση η οποία δεν έχει καμία διάθεση να θυμίσει τουριστικό οδηγό του νησιού, αλλά να δημιουργήσει το τέλειο σκηνικό φόντο για την εξέλιξη της ιστορίας. Πιστή στην απτή ομορφιά του νησιού, η ταινία δεν είναι ειδυλλιακή. Δεν γυρίστηκε καλοκαίρι, δεν απαθανατίζει τα εξωστρεφή καλοκαίρια. Η Μικρά Αγγλία αναδεικνύει με σπάνια ευαισθησία το τοπίο της Άνδρου, τις βραχοσπηλιές, τις ξερολιθιές, τους περιστεριώνες, τα γεφυράκια, τα στενά.

Μετά τις «Νύφες», η Ιωάννα Καρυστιάνη και ο Παντελής Βούλγαρης καταπιάνονται με ένα παπαρεμφερές μοτίβο, με κύριο χαρακτηριστικό πως η ιστορία που έχει αφετηρία την θάλασσα, επικεντρώνεται σε αυτούς που μένουν πίσω, στην στεριά.

Πρόκειται για ένα «μείγμα» έρωτα, μοίρας και ανθρώπινων σχέσεων. Παρακολουθούμε την ιστορία δύο αδερφών, της Όρσας και της Μόσχας, των οποίων η μητέρα τις αντιμετωπίζει σαν οικονομικές επενδύσεις. Έτσι, με αφετηρία αυτήν την λογική, αρνείται να παντρέψει την Όρσα με τον έρωτα της, τον φτωχό υποπλοίαρχο Σπύρο Μαλτεμπέ, και την αναγκάζει να παντρευτεί τον νεαρό καπετάνιο και πλοιοκτήτη Νίκο Βατοκούζη. Στην εξέλιξη της ιστορίας όμως, ο Σπύρος από ένας φτωχός υποπλοίαρχος θα εξελιχτεί σε περιζήτητο καραβοκύρη, και η μητέρα των κοριτσιών θα τον παντρέψει με την άλλη κόρη, την Μόσχα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η ταινία ξεπερνάει την εποχή στην οποία διαδραματίζεται και ξετυλίγει μέσα από τον μικρόκοσμο της οικογένειας το κουβάρι της ανθρώπινης περιπέτειας, της παράφορης αγάπης μιας γυναίκας για έναν άντρα, ενός άντρα για τη θάλασσα και την εμμονή μιας μητέρας για την ασφάλεια που δίνουν οι καλοί λογαριασμοί. Ο Βούλγαρης με διεισδυτική και στοχαστική ματιά υπηρετεί κινηματογραφικά μία σύνθετη ιστορία, που φωτίζει τις σκιές της καθημερινότητας, τα κρυμμένα μυστικά, τις ταραγμένες σχέσεις και το κόστος της υποταγής. Ένα σπιτικό που «ναρκοθετήθηκε» από την ίδια την μάνα, καθώς στο διώροφο που έχτισε με τα εμβάσματα του άντρα της, συμβιώνουν, κάτω η Όρσα και πάνω η Μόσχα, με τα σανίδια των πατωμάτων να «προδίδουν» καλά κρυμμένα μυστικά.

Μια οικογένεια στα όρια, ένας τόπος στα πρόθυρα ενός πολέμου, «καταιγίδες» που πλησιάζουν και ένας Βούλγαρης λυρικός και μελαγχολικός, σαν καλός μαέστρος κουνάει την «μπαγκέτα» του εικονογραφώντας τα πάθη των ηρώων σε παραλληλισμό με τη μανιασμένη θάλασσα, οδηγώντας τις πρωταγωνίστριες (Αννέζα Παπαδοπούλου που υποδύεται την μητέρα Μίνα, Σοφία Κόκκαλη που υποδύεται την Μόσχα και Πηνελόπη Τσιλίκα που υποδύεται την Όρσα) σε συγκινητικές ερμηνείες, καταθέτοντας μια ταινία για την απώλεια και τα ανεκπλήρωτα ανθρώπινα πάθη.

Διαβάστε επίσης Η ναυτική Ανδρος του ‘30 αναβιώνει στη νέα ταινία του Παντελή Βούλγαρη, Πρώτη καταχώρηση: Πέμπτη, 21 Νοεμβρίου 2013, 03:06

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης