Το GameWorld ταξίδεψε στο Λονδίνο και συγκεκριμένα στα γραφεία της Konami στο Windsor, για να σας παρουσιάσει το νέο Pro Evolution Soccer. Βρισκόμαστε αυτή τη στιγμή στην Αγγλία για τέταρτη φορά στην ιστορία μας ως site. Η πρώτη ήταν για όσους θυμούνται το 2005 με την αποκλειστική πρώτη αποκάλυψη του Football Manager. Σήμερα μπαίνουμε και πάλι σε ποδοσφαιρική διάθεση, με το Pro Evolution Soccer 2014.

Ο τίτλος της Konami έχει συζητηθεί φέτος περισσότερο από ποτέ, καθώς εισάγεται για πρώτη φορά η Fox Engine, μια νέα μηχανή γραφικών που αναπτύχθηκε απ’ την ομάδα του πασίγνωστου ιάπωνα game designer Hideo Kojima, τόσο για τις ανάγκες του Metal Gear Solid 5 όσο και για το νέο Pro. Αυτό φυσικά σήμαινε –τι άλλο- από κορυφαία στο είδος τους γραφικά και animations, τα οποία είδαμε και στην πράξη. Όλο αυτό βέβαια είχε ως αποτέλεσμα η Konami να αναγκαστεί να ξαναχτίσει το Pro Evolution από την αρχή. Νέα game engine λοιπόν, δημιουργία κώδικα από το μηδέν (ή σχεδόν από το μηδέν καθότι κάποια σημεία κώδικα όπως π.χ. τα μενού διατηρούνται αυτούσια) και νέες προσδοκίες. Μπορεί το PES 2014 να μας εντυπωσιάσει φέτος και να ανέβει στην εκτίμησή μας; Η απάντηση στο preview που ακολουθεί.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το demo
Η beta έκδοση του Pro Evolution Soccer 2014 που παίξαμε περιείχε δύο ομάδες, την Μπάγιερν και την Σάντος. Η Konami παρουσίασε το demo αυτό στην E3 όμως έκτοτε υπήρξαν ορισμένες σημαντικές διαφορές, καθώς ο κώδικας του παιχνιδιού βελτιώθηκε σημαντικά, τουλάχιστον στον τομέα του χειρισμού. Η Konami δεν επέτρεψε την λήψη φωτογραφιών και βίντεο από το παιχνίδι, οπότε θα πρέπει να μείνουμε σε όσα γνωρίζουμε μέχρι στιγμής. Πλήρες υλικό θα δούμε και θα καταγράψουμε στην ευρωπαϊκή έκθεση Gamescom, 21-25 Αυγούστου.

Χειρισμός και animations
Πρόκειται για δύο έννοιες που πάνε πακέτο τα τελευταία χρόνια στο ποδοσφαιράκι της Konami καθώς καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό την εμπειρία μας με το gameplay. Πως είναι λοιπόν η εμπειρία χειρισμού καθώς και τα animations κίνησης των παικτών σε σχέση με πέρυσι;

Έχοντας παίξει τη σειρά από την πρώτη της έκδοση, φαντάζομαι τόσο εγώ όσο και εσείς, βρεθήκαμε αρκετές φορές να απορούμε με τα ελαττωματικά animations του Pro, ακούγοντας διαρκώς υποσχέσεις από την Konami. Αυτή τη φορά λοιπόν είναι η πρώτη φορά που σας λέω με βεβαιότητα ότι οι παίκτες κινούνται, στρίβουν και κλωτσούν την μπάλα πιο ομαλά από ποτέ. Όλα αυτά χάρις στην τεχνολογία “Trueball Tech” που εφαρμόζει πραγματική κίνηση 360 μοιρών, αλλά (γιατί υπάρχει κι ένα αλλά) έχουμε μια μικρή μείωση ταχύτητας σε σχέση με το PES 2013. Μη βιάζεστε, η μείωση είναι της τάξεως του 10%. Κρατάμε λοιπόν δύο δεδομένα. Ότι από τη μία το Pro δίνει την αίσθηση ότι παίζουμε πραγματικό αγώνα κι από την άλλη αυτό που κάνει περισσότερο αργό το gameplay είναι τα κοντρόλ, το στρίψιμο του σώματος και η ταχύτητα μεταβίβασης της μπάλας. Εδώ λοιπόν η Konami είναι προφανές ότι πήρε την απόφαση να προχωρήσει σε ένα μοτίβο που θεωρεί πιο ρεαλιστικό, δηλαδή πιο κοντά στην πραγματικότητα. Αντίθετα, στο Fifa το gameplay εξακολουθεί όπως πάντα να είναι πιο γρήγορο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι βασικές επιλογές χειρισμού, γνωστές από τις προηγούμενες εκδόσεις, εξακολουθούν να υφίστανται και τώρα. Οι ντρίπλες στις οποίες συνδυάζουμε δεξί analog stick και μετά αμέσως αριστερό analog stick έδωσαν το παρόν στη demo έκδοση που έπαιξα, όχι όμως και οι πιο προηγμένες ντρίπλες, δηλαδή αυτές του L2+δεξιού analog. Η Konami θα τις προσθέσει σε μετέπειτα beta, καθώς ακόμη βρίσκονται υπό ανάπτυξη. Έχουμε λοιπόν προς στιγμήν για παράδειγμα κίνηση με το δεξί analog stick προς τα δεξιά και αμέσως μετά αριστερό analog stick προς οποιαδήποτε κατεύθυνση. Αν π.χ. κάνετε Right stick δεξιά και Left stick αριστερά ο παίκτης θα κάνει ποδιά προς τα αριστερά. Αντικαταστήστε το Left stick στα δεξιά και ποδιά θα είναι προς τα δεξιά, αριστερό analog κάτω και θα υπάρξει πάτημα της μπάλας κ.ο.κ. Η Konami έχει βάλει στόχο οι κινήσεις στις ντρίπλες στο χειριστήριο να αναπαριστούν τις πραγματικές.

Τα manual passing και shooting λειτουργούν όπως και πέρυσι, ενώ η κίνηση συμπαικτών βελτιώθηκε κατά πολύ. Θυμάστε που πέρυσι πατούσατε δεξί analog stick και μετά την κατεύθυνση αλλά δεν ξέρατε ποιον παίκτη θα αναλάβετε; Αυτό αλλάζει, καθώς τώρα δεν πατάτε μέσα το δεξί analog, αλλά απλά θα κρατάτε το L1 και με το δεξί analog θα δείχνετε την κατεύθυνση του συμπαίκτη σας που θα θέλετε να κάνει κίνηση μπροστά. Την στιγμή εκείνη θα εμφανίζεται ένα μεγάλο άσπρο βελάκι που θα ξεκινά απ’ τον παίκτη που έχει την μπάλα και θα φτάνει σε αυτόν που θα κάνει κίνηση. Με αυτή τη μέθοδο το μάτι σας συνηθίζει εύκολα στο που θα πρέπει να δώσετε πάσα.

Άμυνα και…σπρωξίδια!
Στον αμυντικό τομέα είμαι στην ευχάριστη θέση να σας ανακοινώσω ότι δεν υπάρχουν τα προβλήματα του PES 2013, όπου η άμυνα ήταν…σκορποχώρι και οι παίκτες σας πίεζαν σε κενούς χώρους. Αυτή τη φορά με το Χ πιέζετε και με το τετράγωνο φέρνετε δεύτερο παίκτη, όπως στον παλιό καλό καιρό. Παρόλα αυτά η A.I. δεν συγχωρεί λάθη, καθώς στο επίπεδο Top Player που παίξαμε μας δυσκόλεψε αρκετά. Απ’ την άλλη, υπάρχουν ορισμένα μικροπροβλήματα, όπως το ότι οι αντίπαλοι παίκτες βγαίνουν μόνοι τους με την μπάλα εκτός γηπέδου ή οι αντίπαλοι goalkeepers έχουν κυριολεκτικά μανταλάκια ή δεν αντιδρούν καθόλου όταν η μπάλα βρίσκεται μπροστά τους. Η Konami υποσχέθηκε ότι τα όποια προβλήματα του A.I. θα έχουν διορθωθεί έως την τελική έκδοση.

Στο βελτιωμένο αμυντικό σύστημα έρχεται να προστεθεί και το προηγμένο collision detection, το οποίο με εξαίρεση 2-3 περιπτώσεις που ευελπιστούμε να διορθωθούν στην τελική έκδοση, δουλεύει σε πολύ καλό επίπεδο. Τα τζαρτζαρίσματα μεταξύ των παικτών είναι έντονα, σε σημείο που να βλέπετε την ένταση των σπρωξιμάτων, ενώ χρειάζονται απλά λίγες βελτιώσεις στον τρόπο που πέφτουν οι παίκτες στο χορτάρι (ανάλογα με το τάκλιν).

Πάσες και σουτ
Πάμε κατευθείαν στο ψητό. Θα έχετε παρατηρήσει ότι οι δύο τελευταίες εκδόσεις του PES έχουν ένα θέμα με τις αργές πάσες. Πιο συγκεκριμένα όχι μόνο οι πάσες αργούν λες και το χορτάρι έχει κόλλα, αλλά συγκεκριμένα ορισμένες φορές οι συμπαίκτες σας σηκώνουν τα πόδια τους για να φτάσει η μπάλα σε άλλο συμπαίκτη που βρίσκεται πιο μακριά, αλλά ως αποτέλεσμα αυτού την κλέβει ο αντίπαλος. Αυτό σταματά από φέτος, καθώς οι πάσες είναι πιο γρήγορες, ίσως όχι τόσο στο βαθμό που θα θέλαμε αλλά τουλάχιστον η ροή είναι πιο ομαλή. Δεν υπάρχει όμως έντονη κινητικότητα από τους συμπαίκτες κάτι που σημαίνει ότι για άλλη μια φορά θα πρέπει να προσέχετε που πασάρετε και να παίζετε με την μπάλα κάτω, τουλάχιστον μέχρι να φτάσετε κοντά στην αντίπαλη περιοχή.

Στα σουτ οι developers κάνουν εμφανώς μια arcade προσέγγιση. Ορισμένες φορές τα σουτ μοιάζουν κάπως αυτοματοποιημένα και η μπάλα δείχνει να καταλήγει στα δίχτυα με σχετική ευκολία. Το κρέμασμα του τερματοφύλακα (chip shot με L1 και τετράγωνο) όπως και το finesse shot (R2 και τετράγωνο) δουλεύουν άψογα. Τα κολπάκια που γίνονται με την μπάλα στον αέρα είναι πολύ περισσότερα, όπως για παράδειγμα γκολ με βολ πλανέ ή γυριστό σουτ μετά από σέντρα, αρκεί να πιάσετε την κατάλληλη δύναμη στο χειριστήριό σας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να βλέπετε πιο θεαματικό ποδόσφαιρο. Την τάση αυτή ενισχύει το Player ID που θα αφορά φέτος περισσότερους ποδοσφαιριστές. Ήδη το διαπιστώσαμε στις ειδικές κινήσεις ορισμένων παικτών της Σάντος, όπως ο Νεϊμάρ.

Τακτικές
Η οθόνη των τακτικών στο νέο Pro έχει αλλάξει σε ορισμένα σημεία. Το στήσιμο των μενού παραμένει ακριβώς το ίδιο με πέρυσι, με αλλαγές στα χρώματα και στον pointer, ο οποίος στην beta έκδοση που δοκιμάσαμε πηγαίνει αρκετά γρήγορα, κάτι το οποίο οι developers υποσχέθηκαν να διορθώσουν. Πριν εισέλθετε στις τακτικές, οι διαθέσιμες επιλογές είναι τα Leave to manager, Simple settings και Choose manually, συνεπώς ανάλογα με το επίπεδό σας επιλέξτε την κατάλληλη επιλογή. Υπάρχουν ακόμη τα γνωστά Preset tactics, δηλαδή προκαθορισμένες τακτικές που ορίζουν την κίνηση των παικτών σας, όπως τα Long Ball, Quick Counters, Possesion, All Out- Defence, All Out Attack, Out Wide Offence, Out-Wide Defence, Down Middle Offense και Down Middle Defence.

Strategy Integrator
Ένα νέο χαρακτηριστικό που βλέπουμε για πρώτη φορά σε ποδοσφαιράκι και που θα διευρύνει πλήρως τις στρατηγικές επιλογές σας, είναι το Strategy Integrator. Πρόκειται για επιλογές κινήσεων των παικτών που περιλαμβάνουν τρεις παίκτες. Είναι γνωστό ότι οι προπονητές δουλεύουν αρκετά στην προπόνηση τακτικές τριών παικτών (κάποια από αυτά ονομάζονται και τριγωνάκια αν συνδυάζονται με πάσες) καθώς τους δίνεται η ευκαιρία με τρεις ποδοσφαιριστές να καταφέρνουν να αποδώσουν καλύτερα την τακτική τους, με πάσες, κάθετες κινήσεις, προσποιήσεις κτλ.

Το Strategy Integrator δουλεύει ως εξής. Από το μέση του γηπέδου και πάνω έχετε το γήπεδο να χωρίζεται σε οκτώ τετράγωνα. Δύο αριστερά και δεξιά της αντίπαλης εστίας (στα πλάγια της μεγάλης περιοχής του αντιπάλου) και άλλα έξι στο υπόλοιπο μισό. Από τα οκτώ αυτά τετράγωνα μπορείτε να εφαρμόσετε ειδικές τακτικές σε τρία από αυτά. Υπάρχουν λοιπόν συνδυασμοί τριών παικτών όπως σέντρα, διαγώνια κίνηση, κίνηση παίκτη απ’ την αντίθετη πλευρά και σέντρα κ.ο.κ. Οι κινήσεις είναι έτοιμες και απλά επιλέγετε την επιθυμητή, άρα και σε ποια τετράγωνα θα δράσετε.

Στην πράξη το σύστημα δουλεύει ως εξής. Μπορείτε να διαλέξετε ανάμεσα σε αυτόματη ή χειροκίνητη εφαρμογή των τακτικών. Στην πρώτη περίπτωση μόλις μπείτε σε μία από τις τρεις αυτές περιοχές με την μπάλα θα δείτε αυτόματα τους άλλους δύο συμπαίκτες σας να κάνουν κίνηση. Στη δεύτερη περίπτωση μόλις μπείτε στην περιοχή βγαίνει ένδειξη ώστε να πατήσετε το L2 δύο φορές και να ενεργοποιήσετε την τακτική που έχετε επιλέξει. Το σύστημα δουλεύει σωστά στις περισσότερες περιπτώσεις και είναι μια καλή ευκαιρία να δούμε τους συμπαίκτες μας να κινούνται στο χώρο κι αυτό διότι σε αυτό το στάδιο για άλλη μια φορά δεν έμεινα προσωπικά ικανοποιημένος από την κίνηση των συμπαικτών όποτε είχα μπάλα. Τους ήθελα πολύ πιο δραστήριους.

Στημένα
Στο PES 2014 έχουμε μια σημαντική αλλαγή στο πως θα εκτελείτε τα στημένα (φάουλ και κόρνερ), προς διευκόλυνση των αρχάριων παικτών. Υπάρχουν πλέον κουκίδες οι οποίες ορίζουν την τροχιά που θα ακολουθήσει η μπάλα. Με το δεξί analog stick κινείτε την κάμερά σας αριστερά-δεξιά. Με το αριστερό analog stick αλλάζετε την τροχιά της μπάλας. Μπορεί αυτό να ακούγεται φαινομενικά εύκολο όμως υπάρχει μεγάλη ευαισθησία ως προς τη μετακίνηση του δείκτη που θα ορίσει που θα καταλήξει η μπάλα, ενώ εσκεμμένα δεν είναι ορατή η κατάληξη της μπάλας στα δίχτυα.

Για παράδειγμα αν μετακινήσετε το δεξί analog stick προς τα δεξιά η καμπύλη θα αλλάξει προς τα αριστερά, δείγμα του ότι με το δεξί analog stick είναι σαν να στοχεύετε με το πόδι σας που θα στείλετε την μπάλα. Το αποτέλεσμα θα σας ικανοποιήσει ως επί το πλείστον, καθώς δεν απαιτούνται πολύωρες προπονήσεις στα στημένα, αλλά απλά μια σωστή τροχιά αλλά και σωστή δύναμη της μπάλας. Η δύναμη συνεχίζει και παίζει ρόλο, καθώς δεν θα πρέπει να είναι πολύ μεγάλη αφού σε αυτή την περίπτωση θα στείλετε την μπάλα άουτ. Μια μικρή ατέλεια που παρατηρήσαμε και που αναμένεται να βελτιωθεί είναι ότι οι επιτιθέμενοπι παίκτες πιάνουν ορισμένες φορές “αέρα” στις κεφαλιές τους, ακόμα κι όταν η μπάλα είναι σε προφανή κοντινή θέση. Οι αμυντικοί ωστόσο διώχνουν άριστα την μπάλα.

Πρωταθλήματα, online και λοιπά στοιχεία
Ας ρίξουμε μια τελευταία ματιά συνοπτικά σε ορισμένα ακόμη νέα χαρακτηριστικά που έχει ανακοινώσει η Konami. Καταρχήν δεν μπόρεσα στην πράξη να δω το “Heart” όπως ονομάζεται, δηλαδή τις ψυχολογικές αντιδράσεις παικτών προς το πώς πάει η ροή του παιχνιδιού, οι αντιδράσεις του κόσμου κτλ. Οι developers μας είπαν όμως ότι αυτό θα παίζει όντως ρόλο στην ψυχολογία (morale) του παίκτη, τόσο εντός όσο και εκτός γηπέδου, αν για παράδειγμα η ομάδα σας κάνει μια μεγάλη μεταγραφή στο Master League. Θα αναμένουμε λοιπόν να το διαπιστώσουμε στην πράξη.

Σχετικά με τα πρωταθλήματα δεν υπάρχει κανένα νεότερο μέχρι στιγμής. Ξέρουμε ότι η Konami έχει πολύ δουλειά λόγω της νέας engine και ότι έχει επαναδημιουργήσει τους περισσότερους μηχανισμούς του Pro. Από την άλλη όμως μιλήσαμε off the record με συντελεστές της Konami που μας είπαν ότι αν η ιαπωνική εταιρεία διαθέσει το μπάτζετ και αγοράσει πρωταθλήματα, τότε οι developers θα έχουν χρόνο να τα φτιάξουν. Ξέρουμε ακόμη ότι έχουν γίνει επαφές με όλες τις ομοσπονδίες χωρών (ακόμα και της Ελλάδας) και ότι στην Konami γνωρίζουν που κινούνται οι τιμές. Σε ορισμένες χώρες σας ενημερώνουμε ότι η EA Sports έχει αποκλειστικά δικαιώματα λόγω Fifa/Fifa Manager άρα εκεί η Konami δεν μπορεί να εμπλακεί.

Τέλος, για το online mode δεν μάθαμε κάτι καινούργιο, πέρα απ’ το ότι θα υπάρξει επανασχεδιασμός του Master League Online. O Jon Murphy, PES Team Leader της Konami για την Ευρώπη, θα μας πει περισσότερα στην Gamescom, όπως αριθμό παικτών, τι βελτιώσεις θα υπάρξουν (σε modes και servers) κτλ. Ελπίζουμε να δοθεί το απαραίτητο βάρος και εκεί. Είδαμε πέρυσι ότι η ταχύτητα βελτιώθηκε στο 1vs1 οπότε είναι κάτι που περιμένουμε να το δούμε και στο 4vs4. Όσο λιγότερο lag τόσο το καλύτερο. Η ιαπωνική εταιρεία αναμένεται να πάρει μέτρα εναντίον των cheaters κάτι που θα δείτε πιο αναλυτικά στη σχετική συνέντευξη που θα ανέβει σύντομα στο GameWorld μέσα από τα γραφεία της Konami.

Είναι τρελή η αλεπού!
Οπτικά το Pro Evolution Soccer 2014 είναι στα καλύτερά του, με τη βοήθεια της αγαπητής Fox Engine του Hideo Kojima! Οι λεπτομέρειες των physics είναι το κάτι άλλο και –το σημαντικότερο απ’ όλα- τα animations δείχνουν τους παίκτες να αντιδρούν άκρως ρεαλιστικά, χωρίς καθόλου σπασμωδικές κινήσεις. Η μάχη των γραφικών φαίνεται ότι φέτος θα είναι μονόλογος για την Konami και μάλιστα ενδεχομένως και σε όλους τους τομείς, ίσως ακόμη και σε αυτούς των animations. Φυσικά θα περιμένουμε ώστε να δούμε την απάντηση της EA Sports οπότε…ας μην προτρέχουμε από τώρα.

Αυτό που πραγματικά απόλαυσα ήταν τα κοντινά πλάνα σε φάσεις όπου οι παίκτες διαμαρτύρονταν προς το διαιτητή, τσαμπουκαλευόντουσαν μεταξύ τους και…κυρίως στον πανηγυρισμό των γκολ! Με το bump mapping που θα δείτε θα σας πέσει το σαγόνι στο πάτωμα! Απεικονίζεται ακόμα και ο ιδρώτας και οι ρυτίδες κάθε ποδοσφαιριστή, λες και ανοίξατε κατά λάθος την τηλεόραση αντί για το PES.

Αξίζει να τονίσουμε ότι οι demo εκδόσεις δεν περιείχαν περιγραφή αγώνα, ενώ είναι ακόμη νωρίς για να δούμε τις αντιδράσεις του κοινού στις εξέδρες, ειδικά σε σχέση με τους ποδοσφαιριστές. Φυσικά θα αναμένουμε με ανυπομονησία τα νεότερα από την Gamescom και το demo που θα ακολουθήσει (θέλουμε να πιστεύουμε γύρω στον Σεπτέμβριο).

Τι ακολουθεί στη συνέχεια
Η σημερινή μας εμπειρία με το Pro Evolution Soccer 2014 από τα γραφεία της Konami στο Λονδίνο ήταν κάτι παραπάνω από απολαυστική. Οι βελτιώσεις στο χειρισμό είναι τεράστιες και –όπως μας ενημέρωσαν οι developers και στη συνέντευξη- στόχος τους είναι η επίτευξη ενός balancing 50-50 μεταξύ Arcade και Simulation. Προφανώς θα θέλουν να προσεγγίσουν όλους τους ποδοσφαιρόφιλους. Γενικά ο χειρισμός απολαμβάνει τη χάρη της Fox Engine και των νέων animations και από την άλλη οι πάσες και τα σουτ θυμίζουν τις παλιές καλές (arcade) εποχές του παιχνιδιού που αγαπήσαμε.

Οι φετινές βελτιώσεις της Konami είναι περισσότερες από ποτέ και η δουλειά του Kei Masuda (Lead Developer) και της παρέας του τώρα αρχίζει να διαφαίνεται στον ορίζοντα. Παρόλα αυτά, η μόνη μου ανησυχία έχει να κάνει με το A.I. των αντιπάλων και κυρίως των τερματοφυλάκων, που βρίσκεται ακόμη σε πολύ αρχικό στάδιο. Δεν θα ήθελα σε καμία περίπτωση να κυκλοφορήσει ένα Pro με τα γνωστά προβλήματα των δύο τελευταίων εκδόσεων. Καλύτερα δηλαδή να καθυστερούσε παρά να γίνει ενδεχομένως μια ζημιά η οποία θα κατέστρεφε όλη αυτή την προσπάθεια. Θα περιμένουμε επίσης να δούμε τι θα κάνει η Konami με τα φλέγοντα ζητήματα των πρωταθλημάτων και του online mode.

Το Pro Evolution Soccer 2014 θα κυκλοφορήσει φέτος το φθινόπωρο για PC, PS3, Xbox 360 και PSP. Η Konami μας ενημέρωσε οριστικά ότι δεν θα υπάρξει έκδοση για PS4 και Xbox One αλλά ότι θα ξεκινήσουν να δουλεύουν σταδιακά για την επόμενη έκδοση Pro Evolution Soccer 2015 που θα έχει ως βάση τις κονσόλες της επόμενης γενιάς.

Μείνετε συντονισμένοι στο GameWorld καθώς σύντομα θα ανεβάσουμε δύο ακόμη βίντεο. Το πρώτο βίντεο θα έχει την συνέντευξη των δύο συντελεστών της Konami που ηγούνται της ευρωπαϊκής ομάδας του PES και το δεύτερο θα έχει ολόκληρη την παρουσίαση και την εμπειρία μας από τα γραφεία της ιαπωνικής εταιρείας στο Λονδίνο.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης