H σειρά Etrian Odyssey δεν είναι ιδιαίτερα γνωστή στο ευρύ κοινό, παρά το γεγονός ότι έχει αναπτυχθεί από μία εκ των μεγαλύτερων εταιρειών ανάπτυξης στον χώρο των RPG, την Ιαπωνική Atlus. H τελευταία μάλιστα πρόσφατα εξαγοράσθηκε από την Sega, ύστερα από την πτώχευση της μητρικής της εταιρείας Index Corporation και αν μη τι άλλο το μέλλον της προδιαγράφεται λαμπρό. Το Etrian Odyssey IV: Legends of the Titan αποτελεί το νέο κεφάλαιο της ομώνυμης σειράς και παράλληλα πρόκειται για μια από τις πιο πρόσφατες δημιουργίες της Atlus μαζί με το Shin Megami Tensei IV που αναπτύχθηκε επίσης για το 3DS.

Όπως προαναφέραμε η δημοτικότητα του Etrian Odyssey είναι σαφώς μικρότερη σε σχέση με αντίστοιχες δημιουργίες της Atlus και το γεγονός αυτό οφείλεται σε δύο λόγους. Ο πρώτος και σημαντικότερος εξ’ αυτών είναι ότι παρά την γενικότερη JRPG και συνάμα “καρτουνίστική” αισθητική της η σειρά απευθύνεται κατά κύριο λόγο στους φίλους των παλαιομοδίτικων RPG (Wizardry, The Bard’s Tale). Επιπλέον, με εξαίρεση το πρώτο Etrian Odyssey, τα δύο sequel του δεν έφτασαν πότε στην Ευρωπαϊκή αγορά. Ευτυχώς, το Etrian Odyssey IV δεν είχε την ίδια μοίρα με τους προκατόχους του και ύστερα από έξι μήνες καθυστέρησης (στην Αμερική κυκλοφορεί από τον περασμένο Φεβρουάριο) ήρθε επιτέλους και στα μέρη μας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στο 3DS φέτος έχουμε δει μια πλειάδα από αρκετές ποιοτικές κυκλοφορίες στον χώρο των RPG όπως τα Fire Emblem: Awakening και Mario & Luigi: Dream Team της Nintendo, καθώς και τα Shin Megami Tensei IV και Shin Megami Tensei: Devil Summoner: Soul Hackers της Atlus. Με δεδομένο τον υψηλό ανταγωνισμό λοιπόν το Etrian Odyssey IV καλείται να αποδείξει την αξία του και να προσπαθήσει να βρει απήχηση σε μία μεγαλύτερη μερίδα παικτών. Το αν τα καταφέρνει ή όχι θα το δούμε παρακάτω.

Η αναζήτηση για το Yggdrasil
H παρούσα δημιουργία της Atlus κινείται σε αμιγώς dungeon crawler μονοπάτια προοπτικής πρώτου προσώπου όπως το περυσινό The Legend of Grimrock. Πολύ γρήγορα γίνεται αντιληπτό λοιπόν ότι έχουμε να κάνουμε με μια δημιουργία που απευθύνεται σε gamers μεγαλύτερης ηλικίας που αρέσκονται σε RPG παλιάς κοπής. Ειδικά όσοι έχουν ασχοληθεί στο παρελθόν με την σειρά Wizardry είναι σίγουρο ότι θα απολαύσουν το Etrian Odyssey IV.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τα γεγονότα λαμβάνουν χώρα στην φανταστική πόλη Tharsis, η οποία τον τελευταίο καιρό δέχεται επιθέσεις από διάφορα τέρατα. Εσείς αναλαμβάνετε τον ρόλο ενός γενναίου τυχοδιώκτη και θα πρέπει να δημιουργήσετε μια πενταμελή ομάδα με στόχο να φέρετε πάλι την ηρεμία στην Tharsis. Σύμφωνα με το lore για να επιτύχετε τον σκοπό σας θα πρέπει να ταξιδέψετε ως το τεράστιο δέντρο Yggdrasil, το οποίο βρίσκεται στα πέρατα του κόσμου του Etrian Odyssey IV. Εδώ αξίζει να προσθέσουμε ότι την ονομασία Yggrasil την συναντάμε στην Σκανδιναβική μυθολογία, όπου το ομώνυμο δέντρο αποτελεί τον συνδετικό κρίκο ανάμεσα στους εννέα κόσμους του σύμπαντος.

Είναι γεγονός πως τα dungeon crawlers γενικότερα δεν φημίζονται για το στιβαρό και το ενδιαφέρον σενάριό τους και κατ’ επέκταση κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και εδώ. Ουσιαστικά σκοπός σας είναι να δημιουργήσετε μια αξιόμαχη ομάδα και να εξερευνήσετε τα διάφορα dungeons του παιχνιδιού, να πολεμήσετε με εκατοντάδες τέρατα και να αποκτήσετε πρόσβαση σε όσο το δυνατόν καλύτερο loot. Τουλάχιστον όσον αφορά τον βαθμό πρωτοτυπίας του σεναρίου λοιπόν το Etrian Odyssey IV δεν καταφέρνει να διακριθεί.

Δημιούργησε το δικό σου guild
Πριν ξεκινήσετε την περιπέτειά σας και εφορμήσετε στα διάφορα dungeons, θα πρέπει να δημιουργήσετε ένα αξιόμαχο party και κατ’ επέκταση το guild σας. Το party σας αποτελείται συνήθως από πέντε άτομα, ενώ δύναται να δημιουργήσετε αρκετούς ακόμη χαρακτήρες, οι οποίοι ζεσταίνουν…τον πάγκο του guild σας. Με αυτό τον τρόπο εάν κάποιο από τα μέλη της ομάδας σας πεθάνει ή γενικά θέλετε να αλλάξετε την δομή του party σας, καλό θα είναι να επισκεφθείτε το guild σας για να βρείτε τον κατάλληλο αντικαταστάτη.

Το customization των διαφόρων χαρακτήρων είναι αρκετά υποτυπώδες θα λέγαμε, τουλάχιστον αρχικά. Οι επιλογές που έχετε αρχικά στην διάθεσή σας είναι να δώσετε ένα όνομα στα μέλη του guild σας, να επιλέξετε τα classes τους και τα “πορτραίτα” τους, τα εικονίδια δηλαδή που θα τους αντιπροσωπεύουν στην μάχη. Επιπλέον, μπορείτε να ορίσετε έναν χαρακτήρα σας ως τον party leader. Ο μηχανισμός αυτός σας επιτρέπει να στρατολογήσετε τον party leader (ή αντίστοιχα να στρατολογηθεί ο δικός σας χαρακτήρας) ενός άλλου παίκτη μέσω του StreetPass. Κάτι αντίστοιχο έχουμε δει μέχρι στιγμής στο πρόσφατο Fire Emblem: Awakening, αλλά και στο Dragon’s Dogma της Capcom.

Συνολικά στο Etrian Odyssey IV υπάρχουν 10 ξεχωριστές classes (αρχικά είναι διαθέσιμες μόλις επτά εξ’ αυτών) και καθεμία από αυτές έχει έναν ξεχωριστό ρόλο στην μάχη όπως healer, tank κ.ο.κ. Κάθε φορά που ένας χαρακτήρας σας ανεβαίνει level (είτε εξολοθρεύοντας mobs ή ολοκληρώνοντας quests) ανταμείβεται με ένα skill point, το οποίο μπορείτε να το κατανείμετε με όποιο τρόπο επιθυμείτε στο skill tree του. Το τελευταίο έχει αρκετά “παρακλάδια” με αρκετά passive και active skills δίνοντάς σας μεγάλη ελευθερία στην εξέλιξη των χαρακτήρων σας και κατ’ επέκταση την λειτουργικότητα της ομάδας σας.

Normal ή Casual; Ιδού η απορία
Μία ιδιαίτερα σημαντική παράμετρος που δύναται να καθορίσει σε μεγάλο βαθμό την γενικότερη εμπειρία σας με το Etrian Odyssey IV είναι το επίπεδο δυσκολίας που θα επιλέξετε. Οι διαθέσιμες επιλογές είναι δύο, το Normal και το Casual επίπεδο δυσκολίας. Στην περίπτωση που έχετε εμπειρία από προηγούμενα RPG ανάλογου ύφους μπορείτε να επιχειρήσετε να ολοκληρώσετε την περιπέτειά σας στο Normal, το οποίο γενικά προσφέρει υψηλή πρόκληση. Αντίθετα οι άπειροι παίκτες καλό θα είναι να επιλέξουν το Casual.

To Etrian Odyssey IV είναι μακράν το καλύτερο κεφάλαιο της σειράς και ένα από τα κορυφαία games της φετινής χρονιάς για το 3DS.

Η σημαντικότερη διαφορά ανάμεσα στα δύο επίπεδα δυσκολίας εντοπίζεται στην τύχη του party σας αφού πεθάνει μέσα στην μάχη. Στο Normal θα δείτε την οθόνη “Game Over”, ενώ αντίθετα στο Casual θα τηλεμεταφερθείτε πίσω στην Tharsis και τα hit points σας θα αναπληρωθούν. Συν τις άλλοις, στο Casual τα mobs δέχονται περισσότερη ζημιά από τις επιθέσεις σας και προκαλούν αντίστοιχα λιγότερο damage στο party σας. Γενικά πάντως ακόμη και στο Casual θα υπάρξουν φορές που θα τα βρείτε “σκούρα”, οπότε καλό είναι να είστε προετοιμασμένοι πριν ξεκινήσετε την εξερεύνηση ενός νέου dungeon.

Με δεδομένο ότι ο βαθμός πρόκλησης είναι σαφώς στο Normal επίπεδο δυσκολίας, γίνεται αντιληπτό πως στην προκειμένη περίπτωση θα πρέπει να επιδοθείτε σε μπόλικο grinding για να κάνετε level-up τους χαρακτήρες σας και να ξεκλειδώσετε περισσότερα skills. Επιπλέον, αρκετές φορές θα χρειαστεί να ανεβάσετε level και κάποιους από τους “αναπληρωματικούς” χαρακτήρες του guild για να καταφέρετε να ολοκληρώσετε τα πιο δύσκολα dungeons.

Κατόπιν αυτού για να δείτε τα credits στο Casual επίπεδο δυσκολίας θα πρέπει να αφιερώσετε τουλάχιστον 40 ώρες (60 εάν ασχοληθείτε με όλα τα side quests), ενώ αντίστοιχα στο Normal το Etrian Odyssey IV δύναται να σας απασχολήσει για τουλάχιστον 60-80 ώρες. Αξίζει να αναφέρουμε ότι αφού ολοκληρώσετε την περιπέτειά σας αποκτάτε πρόσβαση σε ένα κρυφό dungeon και σε αρκετά ακόμη sidequests, οπότε χωρίς υπερβολή η συνολική αντοχή του τίτλου στον χρόνο είναι πραγματικά τεράστια.

Λίγη πρωτοτυπία δεν θα έβλαπτε
To gameplay στρέφεται γύρω από δύο βασικούς πυρήνες, την μάχη και την εξερεύνηση των διαφόρων περιοχών. Τα encounters με τα διάφορα τέρατα είναι τυχαία και οι μάχες είναι turn-based μορφής. Όπως έχουμε δει και σε αντίστοιχα RPG επιλέγετε τις εντολές που θέλετε να δώσετε στο party σας μέσα από το combat menu και ουσιαστικά σε αυτό το κομμάτι δεν συναντάμε κάτι πρωτοποριακό. Οι εντολές είναι αρκετά τυπικές θα λέγαμε όπως “Attack”, “Defend”, “Spell”, κ.ο.κ.

Να τονίσουμε εδώ ότι το party σας αποτελείται από δύο γραμμές ή rows αν προτιμάτε. Στην πρώτη καλό θα είναι να τοποθετήσετε τους melee και tank χαρακτήρες, ενώ αντίστοιχα στην δεύτερη τους spellcasters σας και τους τοξότες. Η ζημιά που προκαλούν οι εχθροί σας είναι μειωμένη στο δεύτερο row οπότε με αυτό τον τρόπο έχετε την δυνατότητα να προστατέψετε τα πιο “εύθραυστα” μέλη της ομάδας σας.

Η Α.Ι. λειτουργεί υποδειγματικά, καθώς τα mobs επιτίθενται κατά προτεραιότητα στους spellcasters και στους healers, ενώ αρκετές φορές χρησιμοποιούν status ailments εναντίον σας, όπως τύφλωση, παράλυση κ.ο.κ. Εν τω μεταξύ, στον κόσμο του Etrian Odyssey IV υπάρχουν διάσπαρτα αρκετά mini bosses που ονομάζονται FOEs (ένα από τα ελάχιστα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της σειράς). Τα τελευταία είναι συνήθως πολύ δυνατότερα από το party σας και ουσιαστικά θα πρέπει να αποφύγετε οποιαδήποτε αναμέτρηση μαζί τους (τουλάχιστον όχι πριν ανεβάσετε σε υψηλά level τους χαρακτήρες σας).

Γίνε και εσύ ένας χαρτογράφος!
Μιας και αναφερθήκαμε πριν στο σύστημα μάχης, ήρθε η ώρα να ασχοληθούμε και με το κομμάτι της εξερεύνησης. Στον συγκεκριμένο τομέα θα πρέπει να αποδώσουμε τα εύσημα στην Atlus, καθώς ειλικρινά η εξερεύνηση του κόσμου και των dungeons είναι μια πραγματικά πρωτόγνωρη εμπειρία, ειδικά για όσους από εσάς δεν έχουν ασχοληθεί στο παρελθόν με τα προηγούμενα Etrian Odyssey.

Σε πρώτη φάση να αναφέρουμε ότι το exploration χωρίζεται σε δύο τομείς, τα εκάστοτε dungeons και τον Overworld map. Στην κάτω οθόνη του 3DS απεικονίζεται μια πολύ γενική μορφή του εκάστοτε χάρτη και εσείς καλείστε χρησιμοποιώντας το stylus να τον οριοθετήσετε και να τον “εμπλουτίσετε” με όλες τις απαραίτητες πληροφορίες. Κοινώς θα πρέπει να τοποθετήσετε στον χάρτη τυχόν βουνά, λίμνες ή ποτάμια που θα συναντήσετε, τις πόρτες και τα σκαλοπάτια των dungeons, τα κρυφά περάσματα κ.ο.κ. Επιπλέον υπάρχει η δυνατότητα να κρατήσετε σημειώσεις σε διάφορα σημεία που σας κινούν την περιέργεια, έτσι ώστε όταν τα επισκεφθείτε ξανά να τα εξερευνήσετε διεξοδικότερα.

Όλα αυτά γίνονται με έναν ιδιαίτερα εύχρηστο map editor, ο οποίος βρίσκεται στην δεξιά πλευρά της κάτω οθόνης της κονσόλας σας. Οι στιλιστικές επιλογές μάλιστα στο Etrian Odyssey IV είναι τουλάχιστον διπλάσιες από αυτές που είχαμε δει στους προκατόχους του.

Μία ακόμη εύχρηστη προσθήκη είναι ότι σας επιτρέπετε να δημιουργήσετε ένα προκαθορισμένο “μονοπάτι” μέσα στο dungeon και στην συνέχεια να θέσετε την επιλογή auto pilot. Ενεργοποιώντας τον τελευταίο μηχανισμό το party σας θα κινηθεί αυτόματα πάνω στο προκαθορισμένο μονοπάτι που έχετε θέσει. Με αυτό τον τρόπο μπορείτε λοιπόν να εξοικονομήσετε αρκετό χρόνο στην περίπτωση που θέλετε να επισκεφθείτε ξανά ένα από τα dungeons που έχετε ολοκληρώσει.

Αμύθητο loot ή μήπως όχι;
Σε αντίθεση με τα υπόλοιπα RPG στο Etrian Odyssey IV συναντάμε ένα ιδιόμορφο σύστημα κατανομής του loot. Κάθε φορά που εξολοθρεύετε κάποιο τέρας ή αλληλεπιδράτε με το περιβάλλον (ανοίγοντας σεντούκια, εξορύσσοντας μεταλλεύματα ή βότανα κτλ.) αποκτάτε διάφορα materials. Στην συνέχεια τα materials αυτά θα πρέπει να τα πουλήσετε στον vendor της Tharsis με στόχο να “ξεκλειδώσετε” νέα αντικείμενα στο store. Ουσιαστικά λοιπόν για να εξοπλίσετε τους χαρακτήρες σας με νέα όπλα, πανοπλίες και λοιπά αξεσουάρ θα πρέπει πρώτα να πουλήσετε το κατάλληλο material στον vendor.

H διαδικασία αυτή είναι αρκετά επίπονη, καθώς υπάρχει ένα όριο στον αριθμό των materials που δύναται να κουβαλήσει το party σας. Κατόπιν αυτού, πολλές φορές θα πρέπει να εγκαταλείψετε την εξερεύνηση ενός dungeon και να επιστρέψετε στην πόλη για να πουλήσετε τα materials και να αγοράσετε προμήθειες. Το μόνο παρήγορο είναι η ύπαρξη ενός λειτουργικού fast travel μηχανισμού. Κάθε φορά που φεύγετε από την Tharsis έχετε την δυνατότητα για fast travel σε οποιοδήποτε dungeon έχετε επισκεφθεί στο παρελθόν.

Μετάβαση στις τρεις διαστάσεις
Με δεδομένο ότι τα προηγούμενα Etrian Odyssey είχαν κυκλοφορήσει στο Nintendo DS, η Atlus προσπάθησε φιλότιμα να εκμεταλλευτεί το hardware του 3DS και να μας προσφέρει μια όσο το δυνατόν καλύτερη εμπειρία στο οπτικό κομμάτι. Αρχικά θα πρέπει να τονίσουμε ότι η χρήση του 3D εφέ της κονσόλας συνδυάζεται υπέροχα με την first-person προοπτική του gameplay, προσθέτοντας το απαιτούμενο βάθος στα περιβάλλοντα. Ο σχεδιασμός των τελευταίων από αισθητικής πλευράς είναι αψεγάδιαστος, αν και υστερεί στο τεχνικό κομμάτι. Συγκεκριμένα παρατηρήσαμε ιδιαίτερα έντονο aliasing τόσο στα περιβάλλοντα, όσο και στα μοντέλα των εχθρών.

Τα mobs πάντως απεικονίζονται με 3D μοντέλα σε αντίθεση με τα 2D sprites των προηγούμενων κεφαλαίων της σειράς. Παρόλα αυτά χρειάζονταν αναμφισβήτητα περισσότερη δουλειά από τους developers στον τομέα των animations, καθώς και στα lighting effects. Εν τω μεταξύ, ένα θετικό στοιχείο είναι ότι απουσιάζουν παντελώς glitches όπως clipping και texture popping, ενώ τα lighting effects στέκονται με επιτυχία στο ύψος των περιστάσεων. Κατ’ επέκταση η οθόνη σας πλημμυρίζει από εκρήξεις κατά την εκτέλεση των μαγικών επιθέσεων προκαλώντας ένα φαντασμαγορικό αποτέλεσμα.

Το…ιερό τέρας
Ο παραπάνω χαρακτηρισμός ταιριάζει γάντι θα λέγαμε στον Yuzo Koshiro, ο οποίος είναι αναμφισβήτητα ένας από τους μεγαλύτερους συνθέτες που έχουν περάσει ποτέ από την βιομηχανία των video games. O Ιάπωνας δημιουργός έχει βάλει την υπογραφή του σε ορισμένες από τις κορυφαίες κυκλοφορίες της Sega όπως την σειρά Streets of Rage, το Shenmue, το Sonic the Hedgehog και το The Revenge of Shinobi, αλλά και στα πρώτα τρία Etrian Odyssey.

Σε αντίθεση με τους προκατόχους του, στο Etrian Odyssey IV χρησιμοποιούνται πανέμορφα ορχηστρικά θέματα που ταιριάζουν απόλυτα με το κλίμα της όλης δημιουργίας. Προς αποφυγή παρεξηγήσεων να τονίσουμε ότι τα soundtracks των προηγούμενων κεφαλαίων της σειράς ήταν επίσης κορυφαία, παρόλα αυτά η MIDI ηχογράφησή τους αδυνατούσε να παρέχει μια συγκλονιστική εμπειρία όπως εδώ. Πραγματικά είναι κρίμα που στην Ευρωπαϊκή έκδοση του παιχνιδιού δεν συμπεριλαμβάνεται σε CD το soundtrack, όπως στην αντίστοιχη Αμερικανική.

Συμπεράσματα
Το Etrian Odyssey IV: Legends of the Titan είναι αναμφισβήτητα ένα RPG παλιάς σχολής σε ένα σύγχρονο “περιτύλιγμα”. Η Ιαπωνική anime αισθητική περιορίζεται αποκλειστικά στην απόδοση των χαρακτήρων, των NPC και των εχθρών κάτι που δεν αποτελεί φυσικά μειονέκτημα, αλλά ίσως δυσαρεστήσει κάποιους που περίμεναν ένα ακόμη JRPG από την πολύπειρη -στον συγκεκριμένο χώρο- Atlus.

Οι βετεράνοι της σειράς είναι σίγουρο ότι θα το λατρέψουν, ενώ παράλληλα οι νέοι παίχτες θα εντυπωσιαστούν από την ποικιλία των character classes, τον λειτουργικότατο map editor και τoν γενικότερο εθισμό που προσφέρει η εξερεύνηση των dungeons. Εάν στα παραπάνω συνυπολογίσουμε την τεράστια αντοχή στο χρόνο, αλλά και τα δύο επίπεδα δυσκολίας που σας επιτρέπουν να αυξομειώσετε τον βαθμό πρόκλησης με βάση τις προτιμήσεις σας, τότε χωρίς υπερβολή το Etrian Odyssey IV είναι ένα μικρό…διαμάντι που αξίζει να προσθέσετε στην συλλογή σας.

Θετικά:
– Η εξερεύνηση των dungeons και του Overworld map
– Εξαιρετική μουσική επένδυση
– Υψηλή Α.Ι.
– Μεγάλος βαθμός πρόκλησης
– Τεράστια διάρκεια
– H χρήση του 3D εφέ
– 10 character classes

Αρνητικά:
– Ορισμένα προβλήματα στον τεχνικό τομέα
– Μικρός βαθμός πρωτοτυπίας
– Ανύπαρκτο σενάριο

Βαθμολογία
Γραφικά: 7
Ήχος: 9
Gameplay: 8
Αντοχή: 9
Γενικά: 8.2

Μία ακόμη κορυφαία δημιουργία για το 3DS που αξίζει να την δοκιμάσετε, είτε είστε φίλος των RPG, είτε όχι.

Παντελής Δασκαλέλος  

Πηγή: GameWorld.gr

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης