Την προσωρινή αναστολή στις παραδόσεις αεροσκαφών της, τύπου «787 Dreamliner», ανακοίνωσε η Boeing στη σκιά των πρόσφατων προβλημάτων που παρουσιάστηκαν σε διάφορα λειτουργικά συστήματα και εξαρτήματα, τα οποία και οδήγησαν τις αρμόδιες Αρχές σε Η.Π.Α., Ιαπωνία, Ινδία, Χιλή και Ε.Ε., να «καθηλώσουν» τα συγκεκριμένα αεροπλάνα προκειμένου να περάσουν από εξονυχιστικούς ελέγχους, κυρίως σε ότι έχει να κάνει με τους ηλεκτρικούς συσσωρευτές ιόντων λιθίου.

Όπως επισημαίνεται σε ηλεκτρονικό μήνυμα του αμερικανικού κολοσσού στον τομέα της πολιτικής και στρατιωτικής αεροπλοΐας, η παραγωγή του αεροπλάνου θα συνεχιστεί κανονικά, ωστόσο δεν πρόκειται να γίνει καμία παράδοση μέχρι να διαπιστωθεί ότι οι προδιαγραφές του αεροσκάφους εναρμονίζονται με τους διεθνείς κανόνες Ασφαλείας. Το ενδιαφέρον εστιάζεται στις μπαταρίες ιόντων λιθίου, οι οποίες φαίνεται πως σε υψηλές θερμοκρασίες παρουσιάζουν αυξημένο κίνδυνο εκδήλωσης πυρκαγιάς, θέτοντας σε άμεσο κίνδυνο την ασφάλεια των επιβατών.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τις έρευνες έχει αναλάβει η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (FAA) των Η.Π.Α., με τον γενικό διευθυντή της Boeing, Jim McNerney να επαναλαμβάνει ότι η εταιρεία θα προχωρήσει σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες, προκειμένου να ενισχυθεί το αίσθημα ασφάλειας του επιβατικού κοινού προς τον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους.

Όπως μετέδωσε το βρετανικό τηλεοπτικό δίκτυο BBC, «καθηλωμένα» στα αεροδρόμια είναι και τα 50 «787 Dreamliner» που χρησιμοποιούνται σε αεροπορικές πτήσεις από διάφορες εταιρείες ανά τον κόσμο, με την Ιαπωνία (All Nippon Airways, Japan Airlines) να ανοίγει τον… χορό όταν την περασμένη Τετάρτη αεροσκάφος της πτήσης NH 692, πραγματοποίησε αναγκαστική προσγείωση στο αεροδρόμιο Τακαμάτσου στο νησί Σικόκου καθώς εμφανίστηκε καπνός από τον χώρο αποθήκευσης μπαταριών ιόντων λιθίου.

Ακολούθησε ανακοίνωση της FAA για ματαίωση όλων των προγραμματισμένων δρομολογίων με «787 Dreamliner», απόφαση που επηρέασε πρακτικά μόνο την United Airlines, η οποία διαθέτει στον στόλο της επτά αεροσκάφη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η προβληματική μπαταρία

Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου είναι μικρότερες σε μέγεθος από τις κανονικές και παράγουν πολύ μεγαλύτερη ποσότητα ενέργειας, ωστόσο η ροή της τελευταίες γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να οδηγεί σε υπερθέρμανση του μηχανισμού και σε εκδήλωση πυρκαγιάς.

Πριν την απόφαση της Boeing για την προσωρινή αναστολή των παραδόσεων αεροσκαφών της, ο υπουργός Μεταφορών των Η.Π.Α, Ray LaHood, είχε αναφέρει την Παρασκευή πως οι αμερικανικές Αρχές δεν πρόκειται να «ανάψουν» το πράσινο φως για την εκ νέου χρησιμοποίηση τους «εφόσον δεν είμαστε 1.000 σίγουροι πως είναι ασφαλή».

Το «Dreamliner» έκανε την επίσημη πρώτη του το 2011, ύστερα από πολυετή καθυστέρηση και αναβολή. Τα πρόσφατα γεγονότα με τα προβλήματα στο σύστημα πέδησης, την υπερθέρμανση των μπαταριών, τη διαρροή καυσίμων και το ράγισμα σε παράθυρο του πιλοτηρίου ενίσχυσαν την καχυποψία πολλών για το κατά πόσο τελικά το… καμάρι της Boeing πρέπει να βρίσκεται στους ουρανούς.

Κάθε αεροσκάφος κοστίζει περίπου 2 εκατ. δολάρια και η απόφαση για τη μη χρησιμοποίησή τους φέρνει στο νου εικόνες από παρόμοια ενέργεια το 1979.

Η κατανομή των «787 Dreamliner» παγκοσμίως:

  • Air India (Ινδία): 6
  • All Nippon Airways (Ιαπωνία): 17
  • Ethiopian Airlines (Αιθιοπία): 4
  • Japan Airlines (Ιαπωνία): 7
  • LAN Airlines (Χιλή): 3
  • Lot Polish Airlines (Πολωνία): 2
  • Qatar Airways (Κατάρ): 5
  • United Airlines (Η.Π.Α.): 6

Σύνολο: 50

Η Υπηρεσία Ασφάλειας Μεταφορών της Ιαπωνίας (JTSB) ανακοίνωσε την Παρασκευή πως η μπαταρία και οι μηχανισμοί σύνδεσής της στο αεροσκάφος της Αll Nippon Airlines θα σταλούν για εξονυχιστικούς ελέγχους στο Τόκιο, υπογραμμίζοντας πως υπάρχουν αρκετές ομοιότητες με την αντίστοιχη που είχε τυλιχθεί στις φλόγες σε αεροπλάνο της Japan Airlines στη Βοστώνη.

Ο πιλότος της πτήσης NH 692 πραγματοποίησε αναγκαστική προσγείωση, όταν υπήρξε έντονη οσμή καμένου εντός της καμπίνας και άναψε η ειδική φωτεινή ένδειξη στον πίνακα ελέγχου του αεροσκάφους που παραπέμπει σε προβλήματα της μπαταρίας. Όλοι οι επιβάτες απομακρύνθηκαν από το αεροσκάφος χρησιμοποιώντας τις ειδικές τσουλήθρες.

Όπως μετέδωσε το αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο CNN, η Boeing δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην επίλυση του συγκεκριμένου προβλήματος, καθώς πλήττεται σε σημαντικό βαθμό η αξιοπιστία της. Μαζί με την Airbus κυριαρχούν στην αγορά της πολιτικής αεροπλοΐας.
 

Διαβάστε επίσης:
Χιλή και Ινδία καθηλώνουν και τα δικά τους 787, Πρώτη καταχώρηση: Πέμπτη, 17 Ιανουαρίου 2013, 08:01
Δέσμευση της Boeing για επίλυση των προβλημάτων στα «787», Πρώτη καταχώρηση: Πέμπτη, 17 Ιανουαρίου 2013, 04:40

Επιμέλεια: Μάριος Βελέντζας

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης