ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Δεν αναμένεται σημαντική βελτίωση της κερδοφορίας στα περισσότερα πεδία δραστηριοποίησης της ελληνικής ναυτιλίας τα επόμενα δύο χρόνια, επισήμανε από τη Θεσσαλονίκη ο εφοπλιστής Αθανάσιος Μαρτίνος της EastMed, τονίζοντας όμως ότι ο εφοπλισμός της χώρας μας δεν πτοείται και συνεχίζει και φέτος τις αυξημένες επενδύσεις σε ναυπηγήσεις πλοίων, κυρίως νέας τεχνολογίας, αλλά και τις αγορές μεταχειρισμένων.

Μιλώντας σε εκδήλωση του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος, ο κ. Μαρτίνος αναφέρθηκε στα προβλήματα της ελληνικής ναυτιλίας, δηλώνοντας πως οι αξίες των εμπορικών πλοίων έχουν πέσει στο ένα τρίτο από την περίοδο των υψηλών ναύλων 2003-2008 και περίπου στο ήμισυ από τα επίπεδα των λογικών αποτιμήσεων (fair value).

«Ορισμένες κατηγορίες πλοίων, όπως τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς πετρελαίου και τα bulk carriers όλων των μεγεθών, μετά βίας καλύπτουν τα λειτουργικά έξοδα. Μόνο ένα μικρό ποσοστό του στόλου καλύπτεται από συμβόλαια και μακροχρόνιες ναυλώσεις καθότι διανύουμε το πέμπτο και το χειρότερο έτος της κρίσης. Ο μόνος κερδοφόρος τομέας είναι τα υγραεριοφόρα, όπου δραστηριοποιούνται μία δεκάδα περίπου ναυτιλιακών επιχειρήσεων. Ο άλλος τομέας με μικρά κέρδη είναι τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς παραγώγων πετρελαίου (oil products)», υπογράμμισε ο κ. Μαρτίνος και πρόσθεσε πως «λόγω υπερπροσφοράς τονάζ και της βραδείας ανάκαμψης της διεθνούς οικονομίας δεν αναμένεται σημαντική βελτίωση της κερδοφορίας τα επόμενα δύο χρόνια».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ωστόσο, ο κ. Μαρτίνος σημείωσε πως «οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν διατηρήσει ικανοποιητική ρευστότητα από την καλή εποχή και με την εμπειρία προηγούμενων οικονομικών κρίσεων δεν προέβησαν σε παράλογες επενδύσεις. Σήμερα επενδύουν όχι γιατί πιστεύουν στη σύντομη ανάκαμψη, επενδύουν κυρίως διότι οι ιστορικά χαμηλές τιμές προσφέρονται για την ανανέωση του στόλου με πλοία νέας τεχνολογίας. Τα χαμηλά επιτόκια επιτρέπουν την αναμονή καλύτερων ημερών».

Αντέχει η ναυτιλία
Μάλιστα, ο ίδιος επισήμανε ότι οι ελληνικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις έχουν την υποστήριξη των διεθνών τραπεζών και έτσι η ναυτιλία της χώρας μας θα αναπτυχθεί και δεν θα συρρικνωθεί μέσα στην κρίση. Ο κ. Μαρτίνος ανέλυσε και τα αίτια αγοράς πλοίων εμπορευματοκιβωτίων από τις ελληνικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις, λέγοντας πως «τα τελευταία χρόνια της κρίσης αυξήθηκε ο ελληνόκτητος στόλος containerships με τις νέες ναυπηγήσεις και κυρίως με αγορές από γερμανικές εταιρίες».

«Οι επενδύσεις σε γερμανικά containerships ήταν τρόπου τινά επιδοτούμενες. Οι μέτοχοι, κυρίως Γερμανοί ελεύθεροι επαγγελματίες, είχαν φορολογική απαλλαγή για τα ποσά που επένδυαν στη ναυτιλία τους. Αποτέλεσμα της πολιτικής αυτής ήταν να γιγαντωθεί η γερμανική ναυτιλία containerships αλλά με υψηλό δανεισμό. Τα δάνεια των γερμανικών τραπεζών στην εμπορική ναυτιλία ανέρχονται σε 100 δισ. ευρώ. Ενα μεγάλο ποσοστό είναι επισφαλές, με συνέπεια να πωλούν οι γερμανικές τράπεζες έναν αυξανόμενο αριθμό μεταχειρισμένων πλοίων κυρίως σε Έλληνες αγοραστές», κατέληξε ο ίδιος.

imerisia

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης