ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Μία αύξηση του αριθμού των σκαφών αναψυχής στη χώρα μας, στα επίπεδα του ευρωπαϊκού μέσου όρου θα δημιουργούσε επιπλέον 180.000 θέσεις εργασίας, σύμφωνα με τα αποτελέσματα μελέτης του Πανεπιστημίου Πειραιώς με τίτλο «Έρευνα για την ανάδειξη της σημασίας των σκαφών αναψυχής στον Θαλάσσιο Τουρισμό και την Εθνική Οικονομία».

Η έρευνα παρουσιάσθηκε χθες το απόγευμα σε εκδήλωση που οργάνωσε το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΝΕΕ) παρουσία του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστή Μουσουρούλη, ο οποίος τόνισε ότι πρωταρχικός στόχος του υπουργείου είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου και ελκυστικού θεσμικού πλαισίου για τα σκάφη αναψυχής.

Η μελέτη υπολογίζει ότι στη χώρα μας απασχολούνται άμεσα και έμμεσα 40.000 άτομα στον κλάδο σκαφών αναψυχής.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Δυνατότητες βελτίωσης

Η κατάσταση μπορεί να βελτιωθεί θεαματικά εάν ληφθεί υπόψη η πραγματικότητα της υπόλοιπης Ευρώπης. Οι θέσεις ελλιμενισμού ανά χιλιόμετρο ακτογραμμής είναι 0,5 για την Ελλάδα, έναντι 8,9 των χωρών της Μεσογείου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Τουρκίας. Η Ελλάδα παρουσιάζει το χαμηλότερο μέσο όρο θέσεων ελλιμενισμού από όλες τις χώρες. Εάν είχε το μέσο όρο θα έπρεπε να είχε 142.000 θέσεις ελλιμενισμού (8,9 μ.ο x16.040 χιλιόμετρα ακτογραμμή) με συνέπεια 142.000 έμμεσες θέσεις εργασίας σε υποστηρικτικούς για το yachting κλάδους της οικονομίας, καθώς μία θέση ελλιμενισμού δημιουργεί μία έμμεση θέση απασχόλησης.

Επίσης εάν ληφθεί υπόψη ότι ο λόγος σκαφών ανά κάτοικο είναι ένα προς 164 στην Ευρώπη και ένα ανά 621 κατοίκους στη χώρα μας τότε εάν προσεγγίσουμε τον ευρωπαϊκό μέσο όρο θα είχαμε 67.000 σκάφη αναψυχής και 78.390 θέσεις εργασίας (67.000Χ1,17 θέση απασχόλησης). Συνεπώς αναφερόμαστε σε 220.000 θέσεις απασχόλησης συνολικά έναντι μόλις 40.000 θέσεων εργασίας σήμερα.

Αντί λοιπόν η πολιτεία να διαμορφώνει κίνητρα για την προσέλκυση σκαφών, με την έως τώρα ακολουθούμενη φορολογική πολιτική τα διώχνει. Μετά την ψήφιση του ν.3790/2009, εκτιμάται ότι το 25% των σκαφών αναψυχής που ελλιμενιζόντουσαν σε μαρίνες (περίπου 2.000 σκάφη) έφυγαν για άλλους πιο φιλικούς προορισμούς μεταφέροντας εκεί περίπου 6.000 θέσεις εργασίας, ενώ το Δημόσιο εισέπραξε από το τέλος ακινησίας (προκειμένου να μην φορολογηθούν οι ιδιοκτήτες τους με αντικειμενικά κριτήρια) μόλις 191.000 ευρώ.

Εάν δεν είχε επιβληθεί το μέτρο αυτό τα σκάφη που θα παρέμεναν στη χώρα μας θα συνεισέφεραν 131 εκατ. ευρώ στο ΑΕΠ της χώρας και ΦΠΑ πολύ μεγαλύτερο του τέλους ακινησίας.

Προσέλκυση «σκαφάτων»

Για περισσότερες θέσεις εργασίας θα πρέπει να προσελκύσουμε και άλλους «σκαφάτους» και όχι να τους διώχνουμε τόνισε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΝΕΕ, Γιώργος Γράτσος.

Ναυτεμπορική

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης