Μεγάλες αυξήσεις βάζει το αστικό ΚΤΕΛ του Νομού Ιωαννίνων στους επιβάτες που αγοράζουν εισιτήριο μέσα στο λεωφορείο και όχι στα σημεία πώλησης. Η αύξηση κυμαίνεται από 40% έως και 66% (!) για τις διαδρομές εντός της πόλης, στη λεγόμενη Α’ Ζώνη.
Έτσι, ενώ το εισιτήριο στο περίπτερο έχει 0,90 ευρώ, εάν ο επιβάτης το αγοράσει μέσα στο λεωφορείο η τιμή εκτινάσσεται στο 1,50 €. Για το φοιτητικό εισιτήριο η αύξηση είναι μικρότερη: Από 0,70 ευρώ στο 1 ευρώ. Τέλος, το μειωμένο από 0,50 € σκαρφαλώνει στα 0,75€. Ο λόγος της αύξησης μοιάζει ακατανόητος. Οι αρμόδιοι του ΚΤΕΛ Ιωαννίνων ισχυρίζονται ότι αποτελεί μέτρο εκπαίδευσης (!) των επιβατών προκειμένου να μη φθάνουν στο λεωφορείο χωρίς το εισιτήριό τους… Στην πράξη, αυτό που θα διαπιστώσει ο επιβάτης είναι αύξηση που του επιβάλλεται με πρόσχημα την «εκπαίδευση». Δικαίως κάποιοι αναρωτιούνται: τι έκανε το ΚΤΕΛ για την εκπαίδευση των επιβατών (μια καμπάνια, μια αφίσα, ένα ενημερωτικό φυλλάδιο…) πριν φτάνει στο πρόστιμο;
«Είναι κουραστικό να σταματάμε στο περίπτερο και όλο το λεωφορείο να περιμένει τον επιβάτη που ανέβηκε χωρίς εισιτήριο να πάει να το αγοράσει. Πολλές φορές το κάνουν επίτηδες, γιατί σταματάμε για τους ίδιους και τους ίδιους», μας λέει ένας οδηγός. Αλλιώς, βέβαια, το θέτει ο πρόεδρος του αστικού ΚΤΕΛ Ιωαννίνων, Ιωσήφ Ζιώγας: «Το κάνουμε επειδή είχαμε συχνά φαινόμενα τέτοιου είδους το τελευταίο διάστημα. Δεν προσδοκούμε αύξηση των εσόδων. Αντί να τους βάλουμε πρόστιμο 36 ευρώ ή να μην τους επιτρέψουμε να επιβιβαστούν καθόλου, όπως λέει ο νόμος, εφαρμόζουμε αυτό το μέτρο. Μπορώ να πω ότι αργήσαμε να το κάνουμε εδώ, τους κακομάθαμε στα Ιωάννινα. Τώρα θεωρείται πρωτοτυπία αφού καθυστερήσαμε 20 χρόνια να το εφαρμόσουμε». Αυτό που θεωρεί πρωτοτυπία ο κ. Ζιώγας, δεν εφαρμόζεται π.χ. σε άλλες επαρχιακές πόλεις, όπου οι οδηγοί διαθέτουν εισιτήρια, είτε άτυπα, είτε και επίσημα. Σε αυτές τις περιπτώσεις, ο επιβάτης που δεν μπόρεσε να βρει εισιτήριο για διάφορους λόγους, το προμηθεύεται από τον οδηγό στην κανονική τιμή και όχι με καπέλο 66%.
Για να μπορούν εξάλλου να είναι πάντα εφοδιασμένοι οι πολίτες με εισιτήρια, έτσι ώστε να μην υποχρεώνουν λεωφορεία και επιβάτες να περιμένουν στα περίπτερα, θα πρέπει να υπάρχουν περισσότερα σημεία πώλησης εισιτηρίων κοντά σε στάσεις. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η οδός Πανεπιστημίου (Σταύρου Νιάρχου), όπου υπάρχουν πέντε στάσεις αστικού ΚΤΕΛ, αλλά κανένα σημείο πώλησης. «Δεν μπορούμε να έχουμε και από ένα σημείο πώλησης σε κάθε στάση», απαντά ο πρόεδρος στην σχετική ερώτηση, ενώ «μετρά» 165 σημεία πώλησης εισιτηρίων στην πόλη. Για το αν είναι τόσα, δεν το γνωρίζουμε. Γνωρίζουμε όμως ότι ο επιβάτης που θα βρεθεί σε σημείο στο οποίο είτε δεν υπάρχει σημείο πώλησης, είτε αυτό είναι κλειστό ή του έχουν τελειώσει τα εισιτήρια, τιμωρείται με σοβαρό καπέλο.
Όσον αφορά τις κάρτες απεριόριστων διαδρομών, για το εάν υπάρχουν και αν θα μπορούσαν να ισχύσουν στα Ιωάννινα, ο κ. Ζιόγας τονίζει ότι, «Στην Αθήνα παίρνουν 330 εκ. ευρώ επιδότηση, έχουν ένα ευρώ το εισιτήριο και απευθύνονται σε τρία εκατομμύρια κόσμο, ενώ εμείς που απευθυνόμαστε σε 100.000 κόσμο έχουμε πιο φθηνό το εισιτήριο. Αν μας δώσουν και εμάς την επιδότηση που πρέπει, τότε θα μειώσουμε τις τιμές των εισιτηρίων και θα βγάλουμε και κάρτες απεριόριστων διαδρομών». Τέλος, ο πρόεδρος των αστικών ΚΤΕΛ «εκμυστηρεύεται» ότι αυτό το μέτρο δεν έχει να κάνει με τους φοιτητές, καθώς οι περισσότεροι από αυτούς που μπαίνουν στο λεωφορείο χωρίς εισιτήριο δεν είναι φοιτητές. «Αυτό το εφαρμόζουμε από τώρα τον Ιούλιο επίτηδες, έτσι ώστε να έχει διαδοθεί μέχρι την περίοδο που θα επιστρέψουν οι φοιτητές και να το έχουν υπόψη τους όσοι από αυτούς είναι λίγο αμελείς. Αν θέλαμε να το κάνουμε εισπρακτικό θα το κάναμε τον Οκτώβρη που έρχονται και οι φοιτητές». Όσο για την αποτελεσματικότητα του μέτρου, επιτρέψτε μας να έχουμε αμφιβολίες. Με 1,50 € για μια διαδρομή αν τύχει και δεν κρατάς μαζί σου εισιτήριο, το ταξί γίνεται πλέον πολύ δελεαστικό!
Πηγή: Ηπειρωτικός Αγών
