H εκπτωτική περίοδος του Μαΐου όσον αφορά στις πωλήσεις των εμπορικών καταστημάτων κινήθηκε σε χαμηλότερα ή σχεδόν στα ίδια επίπεδα σε σύγκριση με την προηγούμενη, πριν από τις εκπτώσεις περίοδο.

Το μεγαλύτερο μέρος των εμπόρων εκτιμά ότι η μείωση της αγοραστικής κίνησης κινήθηκε στο 11-20%. Επιπλέον, το άνοιγμα των καταστημάτων την Κυριακή 3 Μαΐου δεν επέδρασε θετικά στο ύψος των πωλήσεων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στην πλειονότητα των περιπτώσεων η επιπλέον μέρα που άνοιξαν οι επιχειρήσεις δεν αύξησε τον συνολικό τους τζίρο, καθώς δύο στις τρεις την Κυριακή 3 Μαΐου σημείωσαν τζίρο μικρότερο από τον μέσο τζίρο της προηγούμενης εβδομάδας.

Αν σε αυτό το ποσοστό συνυπολογιστεί το 23% των επιχειρηματιών που δήλωσε ότι την Κυριακή οι πωλήσεις τους κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα με αυτά της προηγούμενης εβδομάδας, προκύπτει ότι μόλις μία στις δέκα επιχειρήσεις επωφελήθηκε από την επιπλέον μέρα λειτουργίας.

Αυτά είναι τα συμπεράσματα περιοδικής έρευνας για τις ενδιάμεσες εκπτώσεις του δεκαημέρου 2-9 Μαΐου 2015 που πραγματοποίησε η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, η οποία παράλληλα διερεύνησε τις απόψεις του εμπορικού κόσμου για το άνοιγμα των καταστημάτων την πρώτη Κυριακή των εκπτώσεων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η γενικότερη εικόνα που προκύπτει είναι ότι τα αποτελέσματα της έρευνας αμφισβητούν πλέον την παραδοσιακή αντίληψη ότι οι εκπτώσεις λειτουργούν ενισχυτικά στον τζίρο των επιχειρήσεων. Εκτιμάται ότι λόγω της γενικότερης οικονομικής δυσχέρειας και της έλλειψης ρευστότητας, οι εκπτώσεις φαίνεται ότι πλέον παύουν να αποτελούν από μόνες τους ισχυρό κινητήριο μοχλό για την αύξηση της αγοραστικής κίνησης.

Για την Κυριακή 3 Μαΐου, διαπιστώνεται μια εδραιωμένη πλέον αρνητική στάση του επιχειρηματικού κόσμου απέναντι στη λειτουργία των καταστημάτων την Κυριακή, εκτός των εορταστικών περιόδων και της τουριστικής σεζόν στους δημοφιλείς προορισμούς. Ακόμη δε και για όσους επιχειρηματίες που εναρμονίζονται με το μέτρο και ανοίγουν – παρά την προσωπική τους διαφωνία – τα οφέλη είναι στην πλειονότητα των περιπτώσεων πενιχρά. Σύμφωνα και με την ποσοτική αποτίμηση του μέτρου σε επίπεδο τζίρου, στις περισσότερες περιπτώσεις όχι μόνο δεν βοηθάει τον εμπορικό κόσμο, αλλά επιδεινώνει την υπάρχουσα βεβαρημένη κατάσταση.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ερωτηθέντων, το ύψος των εκπτώσεων στα εμπορικά καταστήματα κατά τη διάρκεια του δεκαημέρου κινήθηκε κατά βάση εντός του εύρους 11-40%.

Αναλυτικότερα, σχεδόν οι μισοί εκπρόσωποι εκτιμούν ότι τα καταστήματα πραγματοποίησαν εκπτώσεις της τάξεως του 11-20%, ενώ μικρότερο αλλά σημαντικό τμήμα των εκπροσώπων (35%) αναφέρει ότι οι εκπτώσεις στην περιοχή τους κινήθηκαν στο 21-40%. Στο 21-40% εκτιμάται το ποσοστό των εκπτώσεων στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας και σε μεγάλες τοπικές αγορές της Αττικής.

Κυριακάτικη λειτουργία καταστημάτων

Η εικόνα που διαμορφώνουν οι έμποροι έχει ως λογικό επακόλουθο, όπως αναφέρει η ΕΣΕΕ, η πλειονότητά τους να κρίνει ότι το μέτρο για το άνοιγμα των Κυριακών δεν είναι αποτελεσματικό όσον αφορά στην αύξηση των πωλήσεων. Συγκεκριμένα, το 69% δηλώνει ότι δεν αποφέρει κάποιο θετικό αποτέλεσμα, αντιθέτως μόνο το 14% το κρίνει αποτελεσματικό. Να σημειωθεί ότι αποτελεσματικό κρίνουν το μέτρο μόνο επιχειρήσεις με προσωπικό, καθώς και όσες έχουν ετήσιο τζίρο άνω των 30.000 ευρώ.

Περίπου το 60% των ερωτώμενων είναι πεπεισμένο ότι η πρακτική του ανοίγματος θα επιφέρει αρνητικά αποτελέσματα, ενώ ένας στους τέσσερις πιστεύει ότι δεν θα επηρεάσει τον τζίρο. Μόλις το 15% θεωρεί ότι θα συμβάλει θετικά στον συνολικό τζίρο του δεκαημέρου.

Σημειώνεται ότι το 14% των επιχειρήσεων που απασχολούν υπαλλήλους καθώς και το 20% αυτών που ο τζίρος τους για το 2014 ήταν μεγαλύτερος των 30.000 ευρώ αναφέρουν ότι οι πωλήσεις την Κυριακή 3 Μαΐου ανήλθαν σε υψηλότερα επίπεδα από την προηγούμενη εβδομάδα.

Η εικόνα που διαμορφώνεται από τις εκτιμήσεις των εμπορικών συλλόγων είναι ότι τα εμπορικά καταστήματα την Κυριακή 3 Μαΐου κυρίως άνοιξαν: σε μεγάλα αστικά κέντρα, σε κεντρικές εμπορικές αγορές της Αττικής και σε τουριστικούς προορισμούς της χώρας.

Επίσης, σε αρκετές εμπορικές αγορές παρέμειναν ανοιχτά κυρίως τα καταστήματα που στεγάζονται στον αμιγώς εμπορικό πυρήνα του κέντρου, ενώ πολύ μικρότερα ήταν τα ποσοστά των ανοικτών μαγαζιών στις περιφερειακές οδούς. Εκτός των μεγάλων πόλεων, οι εκπρόσωποι των εμπορικών συλλόγων της περιφέρειας αναφέρουν μικρά ποσοστά ανοιχτών καταστημάτων την Κυριακή 3 Μαΐου, που σε αρκετές περιπτώσεις κυμαίνονται κάτω από το 10%.

Ειδικότερα, οι εκτιμήσεις των εκπροσώπων επιβεβαιώνουν την εικόνα που προκύπτει από την έρευνα στις επιχειρήσεις.

Αναλυτικότερα:

– Η γενική κατάσταση που αποτυπώνεται από τους εκπροσώπους συμφωνεί με τα αποτελέσματα της έρευνας στις επιχειρήσεις, αφού η πλειονότητά τους δηλώνει ότι την Κυριακή ο τζίρος των καταστημάτων ήταν μικρότερος σε σύγκριση με τον μέσο τζίρο της εβδομάδας που προηγήθηκε του εκπτωτικού δεκαημέρου.

– Όσον αφορά στην επιρροή που ασκεί η λειτουργία των καταστημάτων την Κυριακή, φαίνεται και εδώ ότι είτε δεν επηρεάζει τον συνολικό τζίρο του εκπτωτικού δεκαημέρου είτε τον επηρεάζει αρνητικά.

– Συνολικά, η πλειονότητα των εκπροσώπων του επιχειρηματικού κόσμου αξιολογεί πολύ αρνητικά τη γενική αποτελεσματικότητα του μέτρου των Κυριακών.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης