Τέλος στα περιττά ψώνια των Ελλήνων ήρθε να βάλει η οικονομική κρίση, όπως καταδεικνύει έρευνα του Εργαστηρίου Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ) υπό τον καθηγητή Γιώργο Μπάλτα.

Σύμφωνα με αυτήν, το 96% των καταναλωτών ψωνίζει πλέον βάσει λίστας που έχει καταρτίσει πριν επισκεφθεί το σούπερ μάρκετ, περιορίζοντας έτσι τις παρορμητικές αγορές.

Η τιμή αποτελεί πλέον το καθοριστικό κριτήριο επιλογής μεταξύ ομοειδών προϊόντων, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να μην είναι πιστοί σε μια συγκεκριμένη μάρκα προϊόντος, εάν αυτή δεν έχει συμφέρουσα τιμή.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, η μέση δαπάνη ανά επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ έχει μειωθεί σε σχέση με πέρυσι κατά 11,2%, καθώς φέτος εκτιμάται στα 59,5 ευρώ έναντι 67 ευρώ στην προηγούμενη έρευνα, ενώ η μέση μηνιαία δαπάνη υπολογίζεται σε 322,5 ευρώ, έναντι 334 ευρώ το 2011 και 347 ευρώ το 2010.

Τα δύο τελευταία στοιχεία επιβεβαιώνουν δύο σημαντικές αλλαγές που έχουν επέλθει στη συμπεριφορά του Έλληνα καταναλωτή ως αποτέλεσμα της κρίσης: πρώτον, οι Έλληνες καταναλωτές είναι πιο συνειδητοποιημένοι και, δεύτερον, επιλέγουν όλο και περισσότερο τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Τέλος, το 87% των ερωτηθέντων απάντησε ότι, όταν βρίσκει στο σούπερ μάρκετ ελληνικά προϊόντα, τα προτιμά έναντι των εισαγόμενων. Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο κ. Μπάλτας, η ερώτηση αυτή αφορά στην πρόθεση του καταναλωτή και δεν ταυτίζεται με την τελική επιλογή του, που επηρεάζεται από πολλαπλούς παράγοντες (διαθεσιμότητα, τιμές, προσφορές κ.ά.). Εντούτοις, δείχνει τη μεγάλη δυναμική του κινήματος «Made in Greece».