Νέες αγοραστικές συνήθειες αποκτά ο Έλληνας καταναλωτής εν μέσω οικονομικής κρίσης και γίνεται πλέον πιο ενεργός και περισσότερο δραστικός στις αγορές του.
Τα στοιχεία της πρόσφατης ετήσιας πανελλήνιας έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), με δείγμα 2.000 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα, αποκαλύπτουν ότι, ενώ το 2012/2013 το κύριο ενδιαφέρον του Έλληνα καταναλωτή ήταν η μείωση της σπατάλης και η μείωση των αγορών, πλέον το 2013/2014 έχοντας κάνει αυτές τις μειώσεις προσπαθεί με έξυπνες λύσεις να εξοικονομήσει χρήματα. Αυτό το επιτυγχάνει ο καταναλωτής κυνηγώντας περισσότερο τις προσφορές, συγκρίνοντας τιμές, επισκεπτόμενος περισσότερα καταστήματα, επιλέγοντας μεγαλύτερες συσκευασίες και κάνοντας πιο συχνές επισκέψεις αγοράζοντας τα απαραίτητα.
Στο νέο οικονομικό περιβάλλον, έτσι όπως αυτό διαμορφώνεται, ο Έλληνας καταναλωτής αγοράζει περισσότερα προϊόντα σε προσφορές. Η συντριπτική πλειονότητα (86%) των καταναλωτών «κυνηγά» περισσότερο τις προσφορές επώνυμων προϊόντων σε σχέση με το παρελθόν.
Επίσης, συγκρίνει περισσότερο τις τιμές ανάμεσα σε διαφορετικά προϊόντα. Το 82% των καταναλωτών είναι πιο προσεκτικό με τις αγορές του και ειδικά στα σούπερ μάρκετ, όπου οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να συγκρίνουν μεγάλο αριθμό διαφορετικών προϊόντων. Παράλληλα, οι καταναλωτές αφιερώνουν χρόνο στη σύγκριση στο ράφι ή αξιοποιούν τα φυλλάδια, αλλά και το διαδίκτυο, λόγω ευκολίας σύγκρισης.
Ποσοστό 76% του κοινού έχει μεταφέρει τις αγορές του σε πιο φθηνές εναλλακτικές λύσεις, είτε επιλέγοντας περισσότερες προσφορές είτε διαλέγοντας άλλη «μάρκα», με αποτέλεσμα να αγοράζει γενικά πιο φθηνά προϊόντα.
Παράλληλα με τη σύγκριση προϊόντων και τιμών, οι καταναλωτές σε ποσοστό 76% προσανατολίζονται πλέον στην αγορά μεγάλων συσκευασιών προκειμένου να εξοικονομήσουν χρήματα.
Τρεις στους τέσσερις, στο πλαίσιο της μείωσης των εξόδων τους, μειώνουν τα προϊόντα που αγοράζουν, αποφεύγοντας κυρίως αυτά που θεωρούνται «πολυτελείας» τα οποία και αγόραζαν στο παρελθόν, ενώ επιλέγουν τα απαραίτητα και κυρίως αυτά που τους προσφέρουν «value for money».
Η έτοιμη λίστα αγορών από το σπίτι πέρα από την υπενθύμιση αγορών θεωρείται από τους καταναλωτές μια καλή λύση, όταν θέλουν να αγοράσουν μόνο τα απολύτως απαραίτητα και να ελέγξουν το συνολικό budget των αγορών.
Την ίδια ώρα, όλο και περισσότεροι καταναλωτές (67%) επιλέγουν την οικονομικότερη λύση των προϊόντων της ιδιωτικής ετικέτας, γεγονός που έχει αυξήσει τις πωλήσεις των προϊόντων που παρέχουν οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι καταναλωτές έχουν γίνει πιο κινητικοί, με το 62% να δηλώνει ότι πλέον επισκέπτεται πάνω από ένα κατάστημα για να συγκρίνει τιμές, να εκμεταλλευτεί τις προσφορές και να κάνει τις αγορές του.
Σε συνδυασμό με την αύξηση της κινητικότητας, ο καταναλωτής προτιμά να κάνει πιο πολλές αλλά μικρότερες επισκέψεις στο σούπερ μάρκετ, προκειμένου να «σπάσει» τις αγορές του σε διαφορετικά καταστήματα, αλλά και να εκμεταλλευτεί τις περιοδικές προσφορές. Αυτή η εξέλιξη υποδεικνύει και μια τάση μείωσης των υπερβολικών «στοκ» στο τυπικό ελληνικό σπίτι.
Στις νέες συνήθειες του καταναλωτή περιλαμβάνεται και η μείωση αγοράς έτοιμου φαγητού «απ’ έξω». Ειδικότερα, ποσοστό 77% εξ αυτών δηλώνει ότι έχει μειώσει το φαγητών που αγοράζει απ’ έξω και ότι έχει αυξήσει σε έναν βαθμό το μαγείρεμα εντός του σπιτιού, αυξάνοντας και αντίστοιχα τις αγορές σε τρόφιμα.
