Με την πλούσια αρθρογραφία και τα αφιερώματα του γερμανικού Τύπου ασχολείται η Deutsche Welle στην πρωτοσέλιδη ανταπόκρισή της. Πρόκειται για εκτενείς αναφορές των γερμανικών ΜΜΕ στη μουσική κληρονομία, την προσωπικότητα και βεβαίως την πολιτική δραστηριότητα του Μίκη Θεοδωράκη.
«Συνθέτης, μαχητής, μουσικός, υπερασπιστής του λαού αλλά και αμφίθυμος Έλληνας ήρωας». Κάπως έτσι βλέπει στο μακροσκελές της αφιέρωμα τον Μίκη Θεοδωράκη η Ζeit Online, τον οποίο χαρακτηρίζει «μια από τις προσωπικότητες του αιώνα» παρουσιάζοντας στη συνέχεια εκτενώς τις μεγάλες στιγμές της μουσικής του δημιουργίας και της πολιτικής του δράσης. Για την τεράστια μουσική του παραγωγή, η οποία ξεπερνά «τα χίλια τραγούδια, κυρίως βασισμένα στην ποίηση, πέντε όπερες, επτά μπαλέτα, σχεδόν 30 θεατρικά έργα συν πολιτικούς ύμνους, ορατόρια, καντάτες, μουσική δωματίου και μεγάλα συμφωνικά έργα». Η Ζeit σημειώνει: «Η μουσική του, μέσα στην πολυμορφία και την πολυφωνία της, βρίσκεται σε διαρκή αναφορά με την ελληνική γλώσσα, την παράδοση, την ιστορία και τη λογοτεχνία. Ουσιαστικά το έργο του Μίκη Θεοδωράκη είναι πολιτικό και το γεγονός αυτό τον συγκαταλέγει στους σημαντικότερους συνθέτες του εικοστού αιώνα».
«Στην κορυφή του Ολύμπου, αριστερά»
Η αριστερή εφημερίδα του Βερολίνου γράφει για το πολυσύνθετο έργο και την προσωπικότητα του Μίκη Θεοδωράκη: «Θα μπορούσε κανείς να πει πολλά στον Μίκη Θεοδωράκη και τη ζωή του. Eθνικό σύμβολο, πολιτικός και ευπρεπής αριστερός, αγωνιστής της ελευθερίας, αντιφασίστας και σκεπτόμενος ιδεολόγος. Αν και άφησε περιθώρια να του προσάψουν πολλά, παρέμεινε με αξιοθαύμαστο τρόπο ένας λαϊκός μουσικός που χάραξε έναν ανεξάρτητο δρόμο. Μέχρι τέλους ασχολήθηκε με νέες συνθέσεις και με το ερώτημα τι προσφέρει η τέχνη σε ασταθείς εποχές. Ο θάνατός του υπενθυμίζει ότι ο πόνος των πολιτικών εμπειριών, σύμφωνα με μια από τις αγαπημένες του εκφράσεις, δεν μπορεί να γιατρευτεί μόνο με τη λογική. Η βαθιά ποιητική του απάντηση στους δαίμονες κάθε δικτατορίας θα είναι σίγουρα ένα από τα διαχρονικά κληροδοτήματα ενός αιώνα ζωής».
«Ο αρχιτραγουδιστής μιας ελεύθερης Ελλάδας»
Κλείνοντας και η FAZ αναφερόμενη στον «πολιτικό» Θεοδωράκη σημειώνει: «Στον Θεοδωράκη η λαϊκή τέχνη και η πολιτική παρέμβαση έγιναν ένα. Και η ζωή του έγινε ταυτόχρονα μια ιστορία πόνου και επιτυχίας».
Και η γερμανική ραδιοφωνία Deutschlandfunk στο πολιτιστικό της πρόγραμμα αφιερώνει ρεπορτάζ και ανασύρει παλαιότερη συνέντευξη του Μίκη Θεοδωράκη το 2002 στο σπίτι του στην Αθήνα αλλά και αποτιμήσεις Γερμανών ειδικών για το έργο του. Μεταξύ άλλων σημειώνει: «Τη δεκαετία του ’60 πήγε στο Παρίσι για να παρακολουθήσει σύνθεση στην τάξη του Ολιβιέ Μεσιάν. Αλλά η αβανγκάρντ δεν ήταν ο δικός του τρόπος. Bρήκε τη δική του γλώσσα, την οποία κατάλαβε ένα κοινό εκατομμυρίων».
Το DLF αναφέρεται και στον πολιτικοποιημένο καλλιτέχνη Θεοδωράκη και την ιδιαίτερη σχέση του με την πρώην Λαοκρατική Δημοκρατία της Γερμανίας: «Όσο ελκυστική κι αν ήταν η μουσική του, άλλο τόσο αμφιλεγόμενες ήταν οι πολιτικές του θέσεις. Γιατί άλλαζε στάση ξανά και ξανά και μάλιστα έντονα. Έτσι συχνά αμφιταλαντευόταν. Ως κομμουνιστής στη Λαοκρατική Δημοκρατία της Γερμανίας θεωρήθηκε δύσκολος καλεσμένος, ο οποίος συχνά εκφραζόταν επικριτικά για τη Σοβιετική Ένωση».
Πηγή: Deutsche Welle
