Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Διάρκεια έκθεσης: 3 Απριλίου  – 10 Μαϊου 2009

Το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης οργανώνει στους χώρους του έκθεση έργων της Ρένας Παπασπύρου με τίτλο Flashback. Η έκθεση θα περιλαμβάνει χαρακτηριστικά έργα της από το 1975 (ενότητες: Επεισόδια στην Ύλη, Δράση Στίλπωνος 7, Γεωγραφίες,  Εικόνες στην Ύλη, Μαγικά Δωμάτια, Βaalbecks, Συνειρμικές Εικόνες, Ο Τοίχος, Αστερισμοί, Η Απόλυτη Ορατότητα με Τυφλώνει).

Την επιμέλεια έχει αναλάβει ο κ. Ντένης Ζαχαρόπουλος,  καλλιτεχνικός διευθυντής του μουσείου.

Τα εγκαίνια της έκθεσης έχουν οριστεί για την Παρασκευή, 3 Απριλίου 2009, ώρα 20:00 και θα παραμείνει ανοιχτή στο κοινό έως τις 10 Μαϊου 2009.

Την έκθεση συνοδεύει βιβλίο σχετικό με το έργο της, με κείμενα του κ. Ντένη Ζαχαρόπουλου, της κ. Μαρίας Μαραγκού, της  κ. Κατερίνας Κοσκινά  και της ίδιας της καλλιτέχνιδας, από τις εκδόσεις Futura.

Φλας μπακ είναι μια ματιά προς τα πίσω, ένας προβολέας που εστιάζει σε στιγμές και έργα που καθόρισαν και ξετύλιξαν στο χρόνο το σκεπτικό που σφραγίζει τη δουλειά της Ρένας Παπασπύρου. Ξεκινώντας από τις αποτοιχίσεις και τις αποτυπώσεις, το ξύλο, την άσφαλτο, τη λαμαρίνα – υλικά του αστικού τοπίου – τα Επεισόδια στην Ύλη (1975-1979), συγκροτούν μια σειρά από διαδικασίες ανάγνωσης στιγμών και εικόνων, όπου η ύλη από μόνη της μετατρέπεται σε σημασία, σε βίωμα, σε γραφή, σε συνειρμό. Σε συνέχεια, μέχρι και σήμερα, οι Εικόνες στην Ύλη είναι μια φαντασιακή επισήμανση των τυχαίων σχημάτων πάνω στις επιφάνειες του οικείου περιβάλλοντος, που ο νους συνειρμικά και αυτοματικά συγκροτεί σε εικόνες, η διαχείριση των οποίων αποτελεί το καθ’ αυτό έργο της καλλιτέχνιδας.

Η τυχαία αυτή εικόνα που ανακαλύπτεις παρατηρώντας κυρίως την ύλη του καθημερινού οικείου περιβάλλοντος, δηλαδή του αστικού τοπίου, δρα καταλυτικά στην Παπασπύρου ως οπτικό έναυσμα. Το υλικό της είναι γνωστό. Αποτοίχιση αρχικά, παρατήρηση στη συνέχεια και επισήμανση-προέκταση των μορφών με ζωγραφικά μέσα.

Η Παπασπύρου φέρνει στην επιφάνεια το τυχαίο και διαχειριζόμενη η ίδια τα επεισόδια στην ύλη, τις μορφές και τις δυνατότητες αλλαγής των στοιχείων, διεκδικεί, και μαζί της ο θεατής, το μύθο που υπηρετεί η ρωγμή στην εικαστική γλώσσα αλλά και μέσω του χρόνου στο ασυνείδητο.

Η επιμέρους επέμβαση της Παπασπύρου στο έργο, με όγκους και νέες μορφές γίνεται με τρόπο ώστε να ισχυροποιούνται τα ήδη υπάρχοντα, διατηρώντας την απόσταση παλιού-νέου και εντείνοντας τη διαλεκτική δράση αυτών των δύο.

Έτσι, οι «Εικόνες στην ύλη», τα «Μαγικά Δωμάτια» και τα «Μπάαλμπεκς» συνδέονται απόλυτα με τα μωσαϊκά.

Είναι μια επέμβαση που παραπέμπει σε νοητικές προβολές εικόνων πάνω στην ύλη, και που εμπεριέχει τη μνήμη των απλών καθημερινών εικόνων. Μοιάζει, σαν εικονογράφηση περιοδικού όπου τα στοιχεία αλληλοσυμπληρώνονται. Έτσι, τα τυχαία αυτά οπτικά ερεθίσματα της επιφάνειας, τα ίχνη, «δίνουν» τα κλειδιά για περαιτέρω επεξεργασία.

Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με τους χάρτινους τοίχους που δημιουργούνται εξ’ αρχής με χιλιάδες μικρά χαρτιά, με εικόνες όπου επαναλαμβάνονται στοιχεία με γραμμικό τρόπο εκτέλεσης και απεικονίζουν επί μέρους επεισόδια προσώπων. Η φωτοτυπία που χρησιμοποιεί η Παπασπύρου από τη δεκαετία του 1970, γίνεται με την κατ’ εξοχή χρήση της, το οργανικό δομικό στοιχείο.

Η Ρένα Παπασπύρου ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Είναι ομότιμη καθηγήτρια της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, Αθήνα. Έχει παρουσιάσει πολλές ατομικές εκθέσεις στη Θεσσαλονίκη, την Αθήνα και το εξωτερικό.

Επικοινωνία:

Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Τ: 2310 240002, 2310 281212

T + F: 2310 281567

 e-mail: mmcart mmca.org.gr