Ο ελληνόκτητος στόλος αριθμεί 137 πλοία λιγότερα από πέρυσι (μείωση 3%), ωστόσο η χωρητικότητά του έχει αυξηθεί επίσης κατά 3%. Παράλληλα, κατά 6% αυξήθηκε η μέση μεταφορική ικανότητα ανά πλοίο, ενώ κατά ένα χρόνο μειώθηκε η μέση ηλικία του στόλου από τα 15,9 έτη, στα 14,7 έτη.

Τα παραπάνω στοιχεία -που δείχνουν ότι ο ελληνόκτητος στόλος αυξάνει το μεταφορικό του έργο, γίνεται ταυτόχρονα νεώτερος και περισσότερο ανταγωνιστικός- προκύπτουν από την ετήσια μελέτη της Petrofin Research, με τίτλο «2012 Greek Fleet Statistics», η οποία συμπεραίνει ότι ο ελληνόκτητος στόλος συνέχισε τη δυναμική εξέλιξή του.

Σύμφωνα με τη μελέτη της Petrofin, ο ελληνόκτητος στόλος, τον Οκτώβριο του 2012, αριθμούσε 4.577 πλοία, έναντι 4.714 πλοίων το 2011 και 4.655 πλοίων το 2010. Από το 2001, σε αριθμό πλοίων το ρεκόρ σημειώθηκε το 2009 (4.763 πλοία), ωστόσο, σε ό,τι αφορά τη χωρητικότητα, το ρεκόρ σημειώθηκε το 2012, καθώς η μεταφορική ικανότητα του ελληνόκτητου στόλου έφθασε τους 263.635.420 dwt.

Τρεις παράγοντες

Ο συνολικός αριθμός των ελληνικών πλοίων επηρεάζεται από τρεις κύριες συνιστώσες και, ειδικότερα, από το ρυθμό παραδόσεων νεότευκτων πλοίων, ο οποίος επιβραδύνει, τον αριθμό των πλοίων που οδηγούνται σε διάλυση, ο οποίος αυξάνει, και την πώληση και την αγορά μεταχειρισμένων πλοίων. Το ρεκόρ του 2009 (σε αριθμό πλοίων) ήταν αποτέλεσμα της ακμάζουσας πορείας της παγκόσμιας και ελληνόκτητης ναυτιλίας μέχρι και το τρίτο τρίμηνο του 2008.

Η μείωση του 2010 (4.655 πλοία) αντιπροσωπεύει το «σοκ» που υπέστη η ναυλαγορά από την τραπεζική κρίση στο τέλος του 2008 και αρχές του 2009, ενώ η όποια ανάκαμψη σημειώθηκε τη διετία 2009 και 2010, αποτυπώνεται στην αύξηση του αριθμού των πλοίων το 2011, σημειώνει η Petrofin, προσθέτοντας ότι η πτώση του αριθμού το 2012 είναι συνάρτηση της κρίσης.

Την τρέχουσα περίοδο, οι συνθήκες στη ναυτιλία είναι πολύ κακές, εξαιρουμένων δύο κλάδων, αυτών της θαλάσσιας εξόρυξης πετρελαίου και της μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Οι αγοραπωλησίες πλοίων έχουν μειωθεί, ο αριθμός των πλοίων που οδηγείται σε διάλυση έχει αυξηθεί, ενώ, αντιθέτως, φθίνει σταδιακά ο αριθμός των νεότευκτων πλοίων που παραδίνονται στους ιδιοκτήτες τους.

Αυτή η κατάσταση αναμένεται να επηρεάσει την πορεία του ελληνόκτητου στόλου σε ό,τι αφορά τον αριθμό πλοίων για το διάστημα 2013 και 2014, αφήνοντας να εννοηθεί ότι, ενδεχομένως, να μειωθεί περαιτέρω ο αριθμός των πλοίων. Ωστόσο, από την άλλη πλευρά, δεν υπάρχει για την Petrofin καμία αμφιβολία ότι η μεταφορική ικανότητα του ελληνόκτητου στόλου θα συνεχίσει να αυξάνεται, καθώς οι Έλληνες εφοπλιστές προτιμούν τα μεγαλύτερα πλοία.

Σε ό,τι αφορά το ηλικιακό προφίλ, αναμένεται μια επιβράδυνση του ρυθμού με τον οποίο η ηλικία του στόλου θα μειώνεται, καθώς η θετική επίδραση του ρυθμού αύξησης των διαλύσεων δεν θα συνοδεύεται από μία επίσης αύξηση του ρυθμούς εισόδου νεότευκτων πλοίων στο στόλο.

Η Petrofin προχωρεί, στη συνέχεια, σε ένα «μοίρασμα» του στόλου σε πλοία άνω των 10.000 dwt και άνω των 20.000 dwt. Τα πλοία μεταφορικής ικανότητας άνω των 10.000 dwt ανέρχονται σε 3.275 τον Οκτώβριο του 2012, έναντι 3.271 το 2011 και 3.148 το 2010. Επίσης, τα πλοία 20.000 dwt και άνω ανέρχονται σε 3.015, έναντι 2.982 το 2011 και 2.823 το 2010, επιβεβαιώνοντας ότι οι Έλληνες προτιμούν τα μεγαλύτερα πλοία. Με άλλα λόγια, τα πλοία μεταξύ 10.000 dwt και 20.000 dwt είναι μόλις 260.

Ανά είδος πλοίου

Ανα είδος πλοίου, τα ξηρού χύδην φορτίου εξακολουθούν να είναι τα πιο δημοφιλή μεταξύ των Ελλήνων εφοπλιστών, καθώς τα ελληνόκτητα bulkers άνω των 10.000 ανέρχονται σε 1.727, ενώ τα δεξαμενόπλοια είναι 754 και τα containerships μόλις 243 (αυξήθηκαν όμως αναλογικά σημαντικά σε σχέση με το προηγούμενο έτος, που ήταν 204).

Στην κατηγορία των πλοίων άνω των 20.000 dwt, τα bulkers είναι 1.693, τα δεξαμενόπλοια 740 και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων 224.

Τέλος, να σημειωθεί ότι οι 30 μεγαλύτεροι Έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν το 52,75% του στόλου, ενδυναμώνοντας τη θέση τους όλη αυτή την περίοδο της κρίσης, καθώς, το 2008, το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 50,21%.

naftemporiki