Τις θέσεις της για τα προβλήματα που απασχολούν τον κλάδο γνωστοποίησε με επιστολή της προς την Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και τα πολιτικά κόμματα η Ομοσπονδία Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος (ΟΦΑΕ).

Όπως επισημαίνουν, το σημαντικότερο ίσως πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι Έλληνες μεταφορείς είναι ο ανταγωνισμός. Αν και είναι μέλη της Ε.Ε., δεν λειτουργούν ισότιμα με τους συναδέλφους αυτοκινητιστές των υπολοίπων χωρών. Οι συνθήκες για τη μεταφορά είναι ιδιαίτερα δυσμενείς για τους Έλληνες μεταφορείς, με αποτέλεσμα να επιβαρύνεται σημαντικά το κόστος.

Σε αυτό σημαντικό ρόλο παίζουν οι εξής παράγοντες:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

– Κόστος ασφάλειας: τα ασφάλιστρα για την κάλυψη αστικής ευθύνης προς τρίτους από την κυκλοφορία φορτηγού στην Ελλάδα για απλή ασφάλιση και όχι μικτή (full Casco) στη χαμηλότερη κατηγορία κοστίζουν πάνω από 5.000 ευρώ τον χρόνο, ενώ στις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε. οι τιμές ασφαλίστρων είναι πολύ χαμηλότερες. Για παράδειγμα, στη Βουλγαρία μια μικτή ασφάλεια κοστίζει 600 ευρώ τον χρόνο, ενώ στη Ρουμανία 700 ευρώ.

– Πετρέλαιο: σε μία εποχή που η τιμή του πετρελαίου έχει φτάσει στα ύψη, ανεβάζοντας κατακόρυφα τα έξοδα μεταφοράς, χωρίς αυτό να αυξάνει και το κόμιστρο, η Πολιτεία δίνει «κίνητρα» στους ξένους μεταφορείς. Είναι αδιανόητο να δίνεται αφορολόγητο πετρέλαιο από τα Καταστήματα Αφορολόγητων Ειδών (ΚΑΕ) στα σύνορα της Ελλάδος, για όσους ξένους οδηγούς βγαίνουν από τη χώρα, ενώ δεν συμβαίνει το ίδιο για τους Έλληνες. Επίσης οι Τούρκοι συνάδελφοι, πριν εισέλθουν στην Ελλάδα, έχουν τη δυνατότητα να προμηθευτούν πετρέλαιο σε υποπλασίες τιμές από ό,τι κοστίζει στην Ελλάδα. Γίνεται αντιληπτό ότι οι συνθήκες ανταγωνισμού νοθεύονται με πρώτο «θύμα» την ελληνική οικονομία και δεύτερο τους Έλληνες μεταφορείς.

– Μεταφορές προς και από Ιταλία: Στην Ελλάδα επικρατεί ένα ιδιότυπο καθεστώς στις μεταφορές εμπορευμάτων με φορτηγά από τα λιμάνια της Πάτρας και της Ηγουμενίτσας προς την Ιταλία και το αντίστροφο. Οι χρεώσεις σε Έλληνες μεταφορείς είναι κατά πολύ υψηλότερες σε σχέση με αυτές των ξένων συναδέλφων, χωρίς να υπάρχει κάποια ιδιαίτερα τεκμηριωμένη αιτία. Παρά τις συνεχείς οχλήσεις προς τους παράγοντες της Πολιτείας, εντούτοις το πρόβλημα παραμένει.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

– «Μετανάστευση» φορτηγών: Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται το φαινόμενο κάποιοι ιδιοκτήτες φορτηγών να μεταφέρουν τις έδρες τους, κυρίως στη Βουλγαρία. Η εξέλιξη αυτή έχει ως συνέπεια να «φεύγουν» εκατομμύρια ευρώ εκτός Ελλάδος. Η ΟΦΑΕ ζητεί να ενταθούν οι έλεγχοι σε φορτηγά άλλων χωρών, που κυκλοφορούν στην ελληνική επικράτεια. Στόχος των ελέγχων θα πρέπει να είναι η ασφάλεια στους αυτοκινητόδρομους, αλλά και η έννομος τάξη, αφού τα οχήματα είναι ανασφάλιστα και πολλοί οδηγοί επίσης εργάζονται ανασφάλιστοι, τα οχήματα είναι σε αθλία κατάσταση χωρίς ΚΤΕΟ από τη χώρα ταξινόμησης του οχήματος και πολλές φορές χωρίς να έχουν τις απαραίτητες προϋποθέσεις ασφαλούς διέλευσης – νομιμοποίηση μεταφοράς και νομιμοποίηση οχήματος. Επίσης, φορτηγά φορτώνουν εμπόρευμα με προορισμό Ρωσία ή Ιράν ή άλλη τρίτη χώρα και, αντί να δηλώνουν στο τελωνείο τη χώρα προορισμού, μεταφέρουν το εμπόρευμα στη χώρα ταξινόμησης του φορτηγού και από τη χώρα τους κάνουν εξαγωγή προς την τρίτη χώρα προορισμού, το επονομαζόμενο Re-export.

Η ΟΦΑΕ ζητεί από την επόμενη κυβέρνηση και τον νέο υπουργό Μεταφορών να σκύψει πάνω από τα προβλήματα του κλάδου και να προσπαθήσει να δώσει λύσεις. Αυτό είναι προς το συμφέρον της ελληνικής οικονομίας, αφού καθημερινά χάνονται δεκάδες εκατομμύρια ευρώ, σε μία περίοδο που το κράτος ζητεί έσοδα και ευελπιστεί σε ανάπτυξη.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης