Μήνυμα θάρρους και πίστης στις δυνατότητες, όχι μόνο της ναυτιλίας των Ελλήνων, αλλά και της χώρας, έστειλε χθες ο Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κ. Θεόδωρος Βενιάμης, μιλώντας στην εκδήλωση του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και της Ε.Ε.Ε., για τον εορτασμό της ημέρας του Ελληνικού Εμπορικού Ναυτικού. Ο κ. Βενιάμης, παρουσία του Πρωθυπουργού κ. Αντώνη Σαμαρά, αλλά και πλήθους Ελλήνων ναυτιλιακών παραγόντων, υπερέβη τα στενά πλαίσια της ναυτιλίας και στρέφοντας το βλέμμα στην Ελλάδα τόνισε ότι παρά τις όποιες αντικειμενικές δυσκολίες αντιμετωπίζει ο τόπος, πρέπει να συνεχίσουμε όλοι, με θάρρος και πίστη στις ικανότητες και τις δυνατότητες μας, να αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις.
Η Ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα, υπογράμμισε ο κ. Βενιάμης, όπως και στο παρελθόν, έτσι και τώρα, αποδεικνύει πως είναι παρούσα σε αυτή την εθνική προσπάθεια ανασύνταξης της χώρας, αναλύοντας διεξοδικά τους τρόπους με τους οποίους συμμετέχει στην προσπάθεια αυτή.
Ειδικότερα στην ομιλία του, ο Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών υπογράμμισε τα ακόλουθα:
«Νοιώθω ομολογουμένως ευτυχής όχι μόνο γιατί έχω το προνόμιο, σε ατομικό επίπεδο να δραστηριοποιούμαι σε ένα τομέα με το δυναμισμό και τις προοπτικές που δίνει η ναυτιλία αλλά κυρίως γιατί έχω την τιμή, ως Πρόεδρος της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, να υπηρετώ και να εκπροσωπώ την πρώτη ναυτιλία στον κόσμο, τη Ναυτιλία των Ελλήνων. Θέλω να ξέρετε ότι πράγματι συνεχίζει να προκαλεί υπέρμετρο θαυμασμό, αλλά και έντονη απορία το γεγονός πώς μία τόσο μικρή χώρα όπως η πατρίδα μας κατέχει σταθερά και με σημαντικό προβάδισμα την πρωτοκαθεδρία στη διεθνή κατάταξη των ναυτιλιακών δυνάμεων.
Σήμερα λοιπόν, στα πλαίσια του εορτασμού της μεγάλης ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας, εμείς οι άνθρωποι της ναυτιλίας αποτίουμε με συγκίνηση ιδιαίτερο φόρο τιμής σε διακεκριμένες φυσιογνωμίες της ναυτιλιακής μας οικογένειας που δεν είναι πια μαζί μας, αλλά η συμβολή τους στο θαύμα της ελληνικής ναυτιλίας υπήρξε καίρια και ιστορικά καθοριστική. Έχουμε το αδιαπραγμάτευτο προνομιακό δικαίωμα να τους τιμούμε, και δεν το παραχωρούμε, παρά τις προσπάθειες κάποιων να το σφετερισθούν .
Με δεδομένο ότι το 90% του παγκόσμιου εμπορίου διακινείται δια θαλάσσης και ότι η ελληνόκτητη ναυτιλία εκπροσωπεί το 15% της διεθνούς μεταφορικής χωρητικότητας, είναι σαφέστατος ο καθοριστικός ρόλος που διαδραματίζει η ναυτιλία των Ελλήνων στο διεθνές εμπόριο και η υπολογίσιμη σημασία της για τους εμπορικούς εταίρους της ανά την υφήλιο.
Αυτή λοιπόν η ναυτιλιακή δύναμη είναι στη διάθεση της πατρίδας μας και ιδιαίτερα κατά την παρούσα κρίσιμη περίοδο που αυτή διανύει, μπορεί να αποτελέσει διαπραγματευτικό ατού για την ανάπτυξη διακρατικών σχέσεων και την επίτευξη εμπορικών συμμαχιών, αναγκαίων για την αναπτυξιακή της πορεία, όπως έγινε εμφανές και στο πρόσφατο ταξίδι σας, κύριε Πρωθυπουργέ, στην Κίνα, και στο οποίο είχα την τιμή να συμμετέχω στην επιχειρηματική αποστολή που σας συνόδεψε.
Βέβαια, δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι η ναυτιλία ως διεθνή δραστηριότητα αναπτύσσεται και επιχειρεί σε ένα παγκόσμιο ρευστό περιβάλλον όπου επικρατούν συνθήκες σκληρού ανταγωνισμού. Αν σε αυτούς τους παράγοντες αθροίσουμε και την εσωτερική κρίση, βλέπουμε ότι οι συνθήκες ανάπτυξης αλλά και επιβίωσης του Έλληνα εφοπλιστή γίνονται σήμερα ιδιαίτερα δυσχερείς. Είναι πράγματι δυσάρεστη σύμπτωση ότι το χρονικό διάστημα που η χώρα μας κλήθηκε να αντιμετωπίσει την οξύτατη κρίση στην εθνική της οικονομία, η ναυτιλία διεθνώς αντιμετωπίζει μία από τις γνωστές για τους ανθρώπους της κυκλικές κρίσεις, μεγάλης έντασης και διάρκειας, λόγω τριών κυρίως παραγόντων: της μείωσης των παγκοσμίως διακινούμενων όγκων φορτίων, της υπερπροσφοράς χωρητικότητας και της αδυναμίας του χρηματοπιστωτικού συστήματος διεθνώς για επαρκή παροχή οικονομικής στήριξης.
Ενώπιον λοιπόν αυτών των αντικειμενικών δυσκολιών, καλούμαστε ως επιχειρηματίες της θάλασσας αλλά και ως Έλληνες πολίτες να αντιμετωπίσουμε με θάρρος και πίστη στις δυνατότητές μας τις προκλήσεις. Όσον αφορά τη ναυτιλιακή στενωπό, είμαι σίγουρος ότι ως επιχειρηματίες έχουμε τα εχέγγυα να την υπερβούμε και να συνεχίσουμε την ηγετική μας παρουσία όχι μόνο ως αριθμητική δύναμη αλλά κυρίως ως ποιοτικός πάροχος θαλάσσιων υπηρεσιών στη διεθνή σκηνή.
Κυρίως, όμως, ως πολίτες της χώρας μας που περνάει δύσκολες ώρες, έχουμε την υποχρέωση να σταθούμε άξιοι των περιστάσεων. Ας μην ξεχνάμε ότι η ναυτιλία αποτελεί τον κυριότερο παραγωγικό πυλώνα για την Ελλάδα και όπως πρόσφατα τονίσθηκε σε σχετική μελέτη του Ινστιτούτου Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), η υφιστάμενη συνεισφορά της στην ελληνική οικονομία είναι καθοριστική, καθώς επίσης και η δυνητική της συμβολή ιδιαίτερα ελπιδοφόρος.
Προς επίρρωση των προαναφερθέντων η Boston Consulting Group ανέλαβε με πρωτοβουλία της να εκπονήσει μελέτη με θέμα «Εκτίμηση του αντίκτυπου της Ναυτιλίας στην Ελληνική Οικονομία και Κοινωνία», περίληψη της οποίας δημοσιοποιείται για πρώτη φορά σήμερα, και αντίγραφο αυτής έχει διανεμηθεί σε όλους μας. Αναμένουμε με ενδιαφέρον τα αναλυτικά αποτελέσματα και της εν λόγω μελέτης.
Από την πρώτη στιγμή που η κυβέρνηση ξεκίνησε τον αγώνα της σταθεροποίησης και επανεκκίνησης της εθνικής οικονομίας, η ναυτιλιακή κοινότητα ανταποκρίθηκε και δήλωσε παρούσα και πρόθυμη να συνεισφέρει στην προσπάθειά της. Προς αυτή την κατεύθυνση λοιπόν, δεσμευτήκαμε να προβούμε σε εθελοντικό διπλασιασμό για τρία έτη της φορολογίας τόσο για τα πλοία μας υπό ελληνική σημαία όσο και για τα πλοία ξένων σημαιών που διαχειριζόμαστε με εταιρίες εγκατεστημένες στην Ελλάδα, πρωτοβουλία που στοχεύει στην ενίσχυση των δημοσιονομικών εσόδων του κράτους την κρίσιμη προσεχή περίοδο. Επισημαίνεται εξάλλου ότι τα έσοδα του κράτους ενισχύονται ήδη και από την υποχρέωση των πλοίων υπό ξένη σημαία, τα διαχειριζόμενα από εταιρίες εγκατεστημένες στην Ελλάδα, να πληρώνουν από φέτος ετήσιο φόρο χωρητικότητας, ανάλογο με τον φόρο που ισχύει και για τα υπό ελληνική σημαία πλοία.
Επιπλέον, θα ήθελα να αναφερθώ στο πολύπλευρο πρόγραμμα κοινωνικής αλληλεγγύης που υλοποιείται από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, με την οικονομική συνδρομή της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας, στοχεύοντας στην ουσιαστική στήριξη ευπαθών κοινωνικών ομάδων. Ο αρχικός προσανατολισμός του προγράμματος είναι καμία οικογένεια με ανήλικα παιδιά στην πατρίδα μας να μην στερείται τροφής και ιατρικής περίθαλψης. Είναι ένα έργο δύσκολο, δεδομένου ότι επιθυμία μας είναι να εντοπίσουμε και να προσεγγίσουμε τους συμπολίτες μας που πράγματι χρήζουν υποστήριξης. Θέλω λοιπόν, με τη σημερινή ευκαιρία, να ευχαριστήσω θερμά όλους εκείνους τους κοινωνικούς φορείς των ανά την Ελλάδα δήμων και κοινοτήτων, τις μητροπόλεις και ενορίες, τους υπεύθυνους κοινωνικών ιδρυμάτων και σωματείων και όλους όσους συνεργάζονται μαζί μας, για την συνδρομή τους στην επίτευξη του στόχου μας. Η συνεργασία τους είναι πολύτιμη. Το ίδιο ισχύει και για τους «Γιατρούς του Κόσμου», με τους οποίους συνεργαζόμαστε στον τομέα της παροχής ιατρικού ελέγχου και περίθαλψης στους συνανθρώπους μας.
Και είναι πράγματι ιδιαίτερα συγκινητικό ότι σε πολλές από τις επιστολές ευχαριστίας που λαμβάνουμε για την στήριξή μας, οι άνθρωποι αυτοί, θύματα της οικονομικής κρίσης που βιώνει η πατρίδα μας, οι οποίοι αντιμετωπίζουν τον καθημερινό σκληρό αγώνα της επιβίωσης, δεν ξεχνούν να εκφράσουν ειλικρινή λόγια θαυμασμού και εθνικής υπερηφάνειας για τη ναυτιλία των Ελλήνων.
Κλείνοντας όμως την ομιλία μου, θα ήθελα να σταθώ στο σοβαρό πρόβλημα της ανεργίας, που μαστίζει ιδιαίτερα του νέους ανθρώπους στην πατρίδα μας. Η ελληνική ναυτιλία έχει ένδοξο παρελθόν, ηχηρό παρόν και τη δυναμική για ένα πολλά υποσχόμενο μέλλον. Οι ευκαιρίες εργασίας που μπορεί να προσφέρει στους Έλληνες είναι πολυάριθμες, με μία προϋπόθεση όμως. Να γίνουν ανταγωνιστικοί, δεδομένου ότι το ελληνικό πλοίο δραστηριοποιείται σε ένα σκληρά ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον. Πρόσφατα, στα πλαίσια του Πολυνομοσχεδίου που ψήφισε η Ελληνική Βουλή για την Ανασυγκρότηση του Υπουργείου Ναυτιλίας – συμπληρώνω στο σημείο αυτό, χωρίς άλλα σχόλια, μετά από παλινωδίες και πειραματισμούς τριών ετών – καταψηφίσθηκε το άρθρο 19 αυτού, το οποίο προέβλεπε τη δυνατότητα ναυτολόγησης ελληνικών κατωτέρων πληρωμάτων στα ελληνικής σημαίας ποντοπόρα πλοία καθώς και στα σκάφη αναψυχής, μέσω σύναψης ατομικών συμβάσεων εργασίας. Η καταψήφιση συνοδεύθηκε με διθυραμβικές δηλώσεις κάποιων ότι δεν θα συνομολογήσουν στην καθιέρωση ιδιαίτερα χαμηλών μισθών για τους Έλληνες ναυτικούς, αγνοώντας, άθελά τους πιστεύω και όχι εσκεμμένα, ότι σε κάθε περίπτωση η ναυτική εργασία και οι αμοιβές αυτής διέπονται από τα νομίμως προβλεπόμενα από τον Διεθνή Οργανισμό Εργασίας.
Αλήθεια, αναρωτήθηκε κανείς από τους «αυτόκλητους σωτήρες» εάν όλοι αυτοί οι νέοι άνθρωποι που αγωνιούν για μια θέση εργασίας, ήθελαν να στερηθούν το δικαίωμα επιλογής τους για εργασία και δημιουργία; Επιτρέψτε μου όμως να προσθέσω ότι είναι και προκλητικά υποκριτικό, ενώ καθημερινά μεγεθύνεται ο προβληματισμός για τις κοινωνικές διαστάσεις που λαμβάνει το πρόβλημα της ανεργίας στη χώρα μας, να θυσιάζονται αβασάνιστα στον βωμό μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων, οι προοπτικές για το άνοιγμα χιλιάδων θέσεων εργασίας. Θέλω πράγματι να ελπίζω ότι το θέμα θα επανέλθει στην κρίση της Βουλής των Ελλήνων και ότι στην περίπτωση αυτή θα πρυτανεύσει μόνο ότι είναι πράγματι προς το συμφέρον των ανέργων συμπολιτών μας και για το καλό της χώρας μας.
Εύχομαι ολόψυχα η επόμενη γιορτή της Ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας να πραγματοποιηθεί σε ένα περιβάλλον εθνικής αισιοδοξίας και οικονομικής ευμάρειας. Σε κάθε περίπτωση, στον δύσκολο και ανηφορικό δρόμο προς την αναγέννηση της πατρίδας μας, η ναυτιλία των Ελλήνων θα σταθεί αξιόπιστος συνοδοιπόρος και ανυπόκριτος αρωγός.
theseanation
