Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες χρησιμοποιούν τις ίνες άνθρακα για να διατηρούν τα οχήματά τους ελαφριά, αλλά ταυτόχρονα ισχυρά. Οι κατασκευαστές σπορ αυτοκινήτων και EV αγαπούν ιδιαίτερα το ελαφρύ υλικό για την ανθεκτικότητα και την εξοικονόμηση βάρους, αλλά αν η Ευρωπαϊκή Ένωση θεωρεί ότι οι ίνες άνθρακα θα μπορούσαν να θεωρηθούν «επικίνδυνο υλικό» και σκοπεύει να τις απαγορέψουν.
Μια τροπολογία που συντάχθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει ως στόχο να προσθέσει τις ίνες άνθρακα στον κατάλογο επικίνδυνων υλικών της ΕΕ. Ο κατάλογος αυτός περιλαμβάνει επί του παρόντος μόλυβδο, κάδμιο, υδράργυρο και χρώμιο – υλικά που εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται ελάχιστα στην αυτοκινητοβιομηχανία και την κατασκευή αεροσκαφών.
Γιατί η ΕΕ θεωρεί ότι τα ανθρακονήματα είναι επικίνδυνα
Η τροπολογία προστέθηκε στο πλαίσιο της αναθεώρησης της οδηγίας της ΕΕ για τα οχήματα στο τέλος του κύκλου ζωής τους (ανακύκλωση και καταστροφή). Η ΕΕ πιστεύει ότι τα νήματα ινών άνθρακα θα μπορούσαν να μεταφερθούν στον αέρα και να είναι επιβλαβή εάν έρθουν σε επαφή με το ανθρώπινο δέρμα. Αυτή είναι η πρώτη φορά στον κόσμο που ένας κυβερνητικός φορέας θεωρεί τις ίνες άνθρακα επικίνδυνο υλικό.
Εάν το Κοινοβούλιο εγκρίνει επίσημα την τροπολογία, θα τεθεί σε ισχύ στην Ευρώπη από το 2029 και έτσι οι εταιρείες θα πρέπει σταδιακά να περιορίσουν τη χρήση ινών άνθρακα στην παραγωγή τους. Μόνο η αυτοκινητοβιομηχανία αντιπροσωπεύει έως και το 20% του συνόλου της χρήσης ινών άνθρακα παγκοσμίως.
Τα καλά νέα είναι ότι οι ίνες άνθρακα αποτελούσαν βιομηχανία αξίας 5,4 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2024, πράγμα που σημαίνει ότι η τροπολογία θα αντιμετωπίσει ισχυρές αντιδράσεις από τους τομείς των αεροσκαφών και της αυτοκινητοβιομηχανίας προτού γίνει νόμος.
