Για μια χώρα όπως η δική μας κατασκευές σαν το MX-5 της Mazda σε κάνουν να σκέφτεσαι ότι η ζωή είναι ωραία. Το Miata σηματοδότησε την αναγέννηση μιας ολόκληρης κατηγορίας αυτοκινήτων, των roadster, που κατά ένα παράξενο λόγο, κάτι σαν τους… δεινοσαύρους, ας πούμε, εξαφανίστηκαν αίφνης από τις γραμμές παραγωγής των αυτοκινητοβιομηχανιών. Η Mazda που τα τελευταία χρόνια αποτελεί την ευχάριστη έκπληξη, όσον αφορά στα μοντέλα που έχει παρουσιάσει, τόλμησε με μια κατασκευή που πέρασε στο πάνθεον της ιστορίας του αυτοκινήτου. Δημιούργησε ένα αμιγώς διθέσιο όχημα που βασικότερο στόχο του είχε να σου διεγείρει στο έπακρο όλες τις αισθήσεις, χωρίς μάλιστα να χρειαζόταν να δαπανηθεί ένας… σκασμός λεφτά ως κόστος κτήσης του.

Η ιστορία απέδειξε ότι όλοι μας, τουλάχιστον εμείς οι Μεσόγειοι, θα πρέπει να λέμε και κανένα ευχαριστώ που και που στους σχεδιαστές του… Οι άνθρωποι της ηλικίας μου τουλάχιστον, οι σημερινοί σαραντάρηδες, είμαστε βαθιά υπόχρεοι. Θα χάναμε… πολυτιμότατο χρόνο μέχρι να εμφανιζόταν μια άλλη εταιρία που θα έπραττε κάτι ανάλογο. Αν το έκανε κάποια βέβαια… Το Miata αποτέλεσε το σπόρο που έγινε δένδρο. Το τετράχροχο φίλος, αδελφός και σύντροφος. Το όχημα που έκανες… παρέα μαζί του. Το αυτοκίνητο που είχε συνάμα και το ρόλο του… δασκάλου. Δεν είναι δα, και λίγοι, αυτοί που γαλουχήθηκαν στα μυστικά της πίσω κίνησης πίσω από το τιμόνι του.

Στη σημερινή του, πολύ πρόσφατη, μορφή συνεχίζει να κλέβει την παράσταση, προσφέροντας την ίδια συνταγή σε άλλη συσκευασία. Και για να μην παρεξηγηθώ, εξηγώ. Δεν το λέω υποτιμητικά. Τουναντίον, μάλιστα. Το MX-5 έχει νικήσει το χρόνο. Το νέο του κουστούμι είναι σύμφωνο με τις επιταγές των… μεγάλων μόδιστρων, αλλά αυτό που χλευάζει το… χρόνο κατάμουτρα, είναι ο χαρακτήρας του. Αδαμάντινος. Δεν μεταβάλλεται. Προσφέρει, όπως και το πρώτο που πέρασε από τη γραμμή παραγωγής και κατόπιν το κατώφλι του εργοστασίου, αέρα ανανέωσης, μαγικές στιγμές και μια φιλία που στηρίζεται στην αρχή της συντροφικότητας. Τίμια κατασκευή. Δεν σου παίρνει το μυαλό με την εμφάνιση και μετά σε αφήνει στα κρύα του λουτρού. Αφού το «μάτι» χορτάσει τις καμπύλες και του σφριγηλού κορμιού, έρχεται το… μάθημα. Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο με τον κινητήρα μπροστά και την κίνηση στον σωστό, δηλαδή τον πίσω, άξονα.

Το κοντό αμάξωμα σε κάνει να καταλάβεις αμέσως ότι απώτερος σκοπός του Miata είναι να χαρίζει όμορφες στιγμές και να δημιουργεί ακόμα καλύτερες αναμνήσεις. Το πίσω μέρος του αυτοκινήτου είναι ιδιαίτερα κεφάτο αλλά συνάμα δεν τρομάζει τον χειριστή του σε καμία περίπτωση. Τον προκαλεί μόνιμα να αναζητήσει νέα όρια. Να πάει τη σχέση τους ακόμα παραπέρα. Σου δείχνει με ασφάλεια ένα κόσμο όπου όλα μπορούν να πηγαίνουν με το πλάι. Να βλέπεις, κυριολεκτικά, το δρόμο υπό άλλη γωνία. Να ανακαλύπτεις ότι κάθε καμπή, μικρή ή μεγάλη, γρήγορη ή αργή, κρύβει μέσα της μαγεία. Αποτελεί εφαλτήριο για… καλύτερες ημέρες, μέσα στη μουντάδα της τσιμεντούπολης. Η διαδρομές συνοδεύονται, πλέον, από ένα μόνιμο χαμόγελο. Αν βγεις και λίγο πιο έξω, στην εξοχή, το ανοίγεις και γίνεσαι ένα με τη φύση. Το παιχνίδι βέβαια συνεχίζεται. Τα χέρια γίνονται ολοένα πιο γρήγορα στο… ανάποδο. Κανένα πρόβλημα. Τα περιθώρια είναι ψηλότερα από αυτό που αρχικά θεωρούσες ανέφικτο. Έχει ένα μαγικό τρόπο να σε μυεί.

Εύκολα αντιλαμβάνεσαι ότι δεν πρόκειται για ένα κομμάτι άψυχης λαμαρίνας. Ότι πρόκειται για μέταλλο που εκπέμπει μια ξεχωριστεί θέρμη. Είναι… ερωτεύσιμο το Miata. Δεν το έκρυψε ποτέ. Πόσο μάλλον δε τώρα που βρίσκεται στην καλύτερη στιγμή του. Κλειστό ή ανοικτό, η διαδικασία της… μεταμόρφωσης αποτελεί, άλλωστε, παιχνίδι, είναι… γεννημένο έτοιμο για να σβήνει έννοιες και σκοτούρες. Μια μηχανή νεότητας στην τιμή των 27μιση χιλιάδων, στην καλή έκδοση High. Ξεχάστε τις σκέψεις για πλαστικές και μπότοξ και κάντε το… φυσικό λίφτινγκ με ένα Miata.             

ΜΑΣ ΑΡΕΣΕ

Το τίμιο της κατασκευής. Είναι ότι δείχνει. Μια μηχανή παραγωγής χαράς. Μπαίνεις μέσα και ανακαλύπτεις ότι… η ζωή είναι ωραία. Στην καλύτερη στιγμή της καριέρας του είναι φυσικά απίστευτα «ερωτεύσιμο». Μεγάλος δάσκαλος στο ανάποδο τιμόνι χωρίς ταυτόχρονα να τρομάζει σε καμία στιγμή τον οδηγό του.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ – ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ

MAZDA MX-5 1,8L

ΚΥΒΙΣΜΟΣ:  1.798 cc

ΚΥΛΙΝΔΡΟΙ-ΒΑΛΒΙΔΕΣ: 4-16

ΙΠΠΟΔΥΝΑΜΗ: 126/6.500

ΡΟΠΗ: 17Kgm/4.500

ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 200km

0-100 km/h: 8,9sec

ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Ανεξάρτητα διπλά ψαλίδια

ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων  

ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Στους πίσω τροχούς

ΚΙΒΩΤΙΟ: 5 σχέσεων

ΦΡΕΝΑ: Αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός, δίσκοι πίσω

ΒΑΡΟΣ: 1.155 Κg

ΜΗΚΟΣ/ΠΛΑΤΟΣ/ΥΨΟΣ: 3.995mm / 1.720mm / 1.245mm

ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.330

ΠΟΡΤΜΠΑΓΚΑΖ: 150Lit.

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 7,3Lit/100km