του Δημήτρη Διατσίδη

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η flow-meter™ που είναι μια εταιρία ειδικευμένη στην κατασκευή και ειδικών ιατρικών μηχανημάτων που μετρούν και ρυθμίζουν τη ροή υγρών και αερίων, συνεργάστηκε με την LCR Honda για ένα νέο επιστημονικό έργο που στοχεύει να μελετήσει σε αθλητές τις επιπτώσεις της κόπωσης κατά τη διάρκεια αγώνων υψηλής απόδοσης, τα προβλήματα αναπνοής και τις επιπτώσεις της εκ νέου εισπνοής CO2 μέσα στο κράνος κατά τη διάρκεια αθλητικών επιδόσεων.
Εδώ να πούμε ότι συνήθως ο αέρας της εκπνοής περιέχει 4 % έως 5 % περισσότερο CO2 και 4 % έως 5 % λιγότερο οξυγόνο από τον αέρα της εισπνοής. Έτσι το εκπνεόμενο διοξείδιο του άνθρακα, μπορεί να είναι περισσότερο μέσα στο κράνος ενός οδηγού, από ότι αν η εκπνοή γινόταν στον αέρα, χωρίς να υπήρχε το σχετικά κλειστό περιβάλλον που δημιουργεί το κράνος. Αυτό αποτέλεσε ένα πεδίο αναζητήσεων απαντήσεων και οι δοκιμές διεξήχθησαν από τον Dr. Michele Zasa, γνωστό μας εδώ και πολλά χρόνια Ιατρικό Διευθυντή της Clinica Mobile nel Mondo Srl, που για χρόνια συμμετείχε στο MotoGP και τώρα βρίσκεται στο Superbike paddock. Μαζί του και ο Dr. Arnel Hajdarevic, Χειρουργός Ειδικός στην Αθλητιατρική.


Οι δοκιμές πραγματοποιήθηκαν τον Ιούνιο του 2023 κατά τη διάρκεια του Mugello GP στους αναβάτες Alex Rins και Takaaki Nakagami (LCR Honda MotoGP) και στους αναβάτες Eric Granado και Miquel Pons (LCR E-Team MotoE) και τον Αύγουστο του 2023 κατά τη διάρκεια του GP της Αυστρίας.
Ο Δρ Τζάσα εξηγεί τις λεπτομέρειες του έργου.

Ποιος είναι ο σκοπός αυτού του έργου;
Ο σκοπός αυτής της επιστημονικής εργασίας παρατήρησης είναι διπλός: πρώτον, να πραγματοποιήσει μια πολυπαραμετρική συλλογή ορισμένων φυσιολογικών παραμέτρων του επαγγελματία αναβάτη μοτοσυκλέτας. Ταυτόχρονα, θέλουμε να αξιολογήσουμε τις διακυμάνσεις αυτών των παραμέτρων μέσα σε ένα Σαββατοκύριακο αγώνα, ιδιαίτερα μετά τον αγώνα Sprint.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Υπάρχει κάποια επιστημονική βιβλιογραφία για αυτό το θέμα στον τομέα της αθλητικής ιατρικής; Έχει γίνει ποτέ παρόμοια μελέτη στον μηχανοκίνητο αθλητισμό;
Μελέτες αυτού του τύπου έχουν διεξαχθεί σε επίπεδο αθλητιατρικής σε άλλα (πολύ πιο επιστημονικά μελετημένα) αθλήματα, ιδιαίτερα το ποδόσφαιρο. Στη μοτοσυκλέτα δεν έχει γίνει ποτέ μια τόσο ολοκληρωμένη, πολυπαραμετρική μελέτη. Κάποιες παράμετροι έχουν αξιολογηθεί στο παρελθόν, με κάποιες παρατηρήσεις, αλλά ποτέ δεν έγινε μελέτη σε επαγγελματίες αναβάτες. Αυτό μπορεί επομένως να θεωρηθεί ως μελέτη αναβάτη.

Η πρώτη δοκιμή ήταν στο Mugello (Ιούνιος 2023). Τι εξετάσεις έχεις κάνει;
Οι παράμετροι που συλλέγονται είναι το βάρος και το ύψος, η αρτηριακή πίεση, το ηλεκτροκαρδιογράφημα σε ηρεμία, η πλήρης σπιρομέτρηση με όλες τις αναπνευστικές παραμέτρους που σχετίζονται με αυτό, ένα τεστ άπνοιας, η μεταβλητότητα του καρδιακού ρυθμού και η βιοαντίσταση για τον καθορισμό της σύστασης του σώματος.

Υπάρχουν ήδη σταθερές διαφορές με τους μη επαγγελματίες στον αθλητισμό;
Οι διαφορές με τους μη επαγγελματίες αφορούν βασικά τη βασική σύσταση του σώματος, ορισμένες ηλεκτροκαρδιογραφικές παραμέτρους και ορισμένες αναπνευστικές παραμέτρους που έχουν αξιολογηθεί σε αρκετές περιπτώσεις.

Επιβεβαιώνουν τις προβλέψεις σας ή υπάρχουν κάποια στοιχεία που σας εξέπληξαν;
Τα δεδομένα που μας εξέπληξαν είναι βασικά αναπνευστικά, αλλά χρειαζόμαστε ακόμα περισσότερες δοκιμές για να μπορέσουμε να τα επιβεβαιώσουμε: χρειάζονται συνέχεια και επανάληψη για να μπορούμε να πούμε ότι έχουν πραγματικά αλλάξει.

Προς στιγμή δεν υπάρχουν τα αποτελέσματα των μετρήσεων αυτών και το πόσο επηρεάζει την αναπνοή των οδηγών το γεγονός ότι μέσα στο κράνος υπάρχει αυτή η ελαφρά αυξημένη ποσότητα CO2 αλλά το γεγονός ότι απασχολεί την ιατρική κοινότητα είναι θετικό, καθώς θα μπορούσε αυτή μελέτη να οδηγήσει σε λύσεις ακόμη και στο σχεδιασμό των κρανών!

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης