Του Περικλή Χαλάτση

Όσο πιο αποτοξινωμένος είσαι από το σύνδρομο της φίρμας και το άγχος της κριτικής του διπλανού σου, τόσο πιο εύκολα μπορείς να συνειδητοποιήσεις ποιο πραγματικά είναι το δικό σου συμφέρον κόντρα στις τσουχτερές μετακινήσεις. Σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες η κερδοσκοπία του χρηματιστηρίου στο πετρέλαιο κίνησης ξεπέρασε κάθε λογική. Ένα λίτρο πετρέλαιο είναι πιο ακριβό σήμερα από την ήδη τρελή τιμή της βενζίνης. Το που θα οδηγήσει αυτός ο παραλογισμός κανένας δεν γνωρίζει.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ωστόσο εκτός από το πετρέλαιο και τη βενζίνη υπάρχουν και άλλοι φθηνότεροι και ασφαλείς τρόποι μετακίνησης. Όπως για παράδειγμα το LPG. Αν και σ αυτό αυξήθηκε η τιμή πώλησης ωστόσο παραμένει η οικονομικότερη λύση μετακίνησης.
Μια από τις δελεαστικές προτάσεις στην αγορά, είναι το Sandero Stepway 1.0 ΤCe LPG της Dacia που ελέγχεται από τη γαλλική Renault. Για όσους δεν γνωρίζουν το Group Renault έχει την εποπτεία της ρουμάνικης φίρμας που δεν έχει να ζηλέψει σε τίποτα από τον ανταγωνισμό τουλάχιστον στα βασικά σημεία ενός σύγχρονου αυτοκινήτου.

Έχοντας ως βάση την οικονομική μετακίνηση αποφασίσαμε να κάνουμε να ταξίδι στην Ελλάδα και στο εξωτερικό με ένα Dacia Sandero Stepway 1.0 ΤCe LPG. Το προσιτό crossover έχει το πλεονέκτημα της εργοστασιακής εγκατάστασης για κίνηση με υγραέριο. Όποιος καταλαβαίνει το λόγο που κάνουμε αυτή τη διευκρίνηση θα λύσει γρήγορα κάποιους άλλους ενδοιασμούς του.

Το νέο Sandero Stepway έχει αρκετές αλλαγές από την απερχόμενη γενιά. Τώρα δεν περνάει απαρατήρητο και σίγουρα γυρίζεις το κεφάλι σου για να το «εξερευνήσεις». Είναι πιο όμορφο και πιο ψηλό. Με άλλης σχεδίασης φώτα εμπρός και πίσω. Με τεχνολογία LED από τον βασικό εξοπλισμό.Οι διαστάσεις είναι άκρως ικανοποιητικές. Το μήκος είναι 4.099 mm, το πλάτος 1.848 mm και το ύψος 1.535 η 1587 mm (με ράγες οροφής). Το μεταξόνιο είναι 2.604 mm και η απόσταση από το έδαφος 174 mm (είναι κατά 41 mm ψηλότερο από το Sandero Streetway)

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το μαύρο πλαστικό που «δένει» περιμετρικά το αυτοκίνητο δίνει μια πιο δυναμική παρουσία στο αυτοκίνητο που κινείται άνετα όχι μόνο στην άσφαλτο αλλά και στις χωμάτινες διαδρομές. Αυτή η μαύρη ποδιά εκτός από την αισθητική άποψη παίζει και τον ρόλο προστασίας του αμαξώματος από πέτρες και γδαρσίματα.

Μην νομίζετε ότι τυχαία ανέβηκαν οι πωλήσεις της Dacia στην Ευρώπη. Οι Γάλλοι μέσα σε λίγα χρόνια μεταμόρφωσαν το ρουμάνικο αυτοκίνητο και το έβαλαν μέσα στον ανταγωνισμό. Οι υψηλές βαθμολογίες που παίρνει είναι δικαιολογημένες ειδικά στην έκδοση LPG. Καλύτερη ποιότητα, μεγαλύτερη αξιοπιστία αλλά και συμφέρουσα τιμή αγοράς.

Το εσωτερικό έχει αναβαθμιστεί σε όλα τα επίπεδα. Πιο μοντέρνο ταμπλό και καλύτερης ποιότητας πλαστικά . Νέος είναι και ο πίνακας οργάνων, Αν και παραμένει στη μονόχρωμη φιλοσοφία είναι καλύτερος. Δίνει περισσότερες πληροφορίες και διευκολύνει τον οδηγό.
Η καμπίνα των επιβατών τώρα είναι μοντέρνα και ευχάριστη. Η κεντρική οθόνη αφής 8 ιντσών είναι απλή , λειτουργική και εύχρηστη ενώ μπορεί να συνδεθεί με smartphone, Apple CarPlay και Android Auto. 

Οι σχεδιαστές ανέβασαν την ποιότητα στο εσωτερικό τονίζοντας λεπτομέρειες όπως για παράδειγμα στους αεραγωγούς με τις πορτοκαλί πινελιές. Οι Γάλλοι αναβάθμισαν το Stepway και αισθητικά και τεχνολογικά. Ο οδηγός βρίσκει την ιδανική θέση εύκολα και ταξιδεύει ξεκούραστα.

Ο συνοδηγός κάθεται άνετα και αναπαυτικά ενώ και οι πίσω επιβάτες με την αύξηση του μεταξονίου (2.604 mm) έχουν μεγαλύτερο χώρο. Δεν πρόκειται να διαμαρτυρηθούν αφού πλέον τα γόνατα δεν ακουμπούν στα μπροστινά καθίσματα.

Ο χώρος του πορτμπαγκάζ είναι 410 λίτρα, ικανοποιητικός για τέσσερις επιβάτες. 

Εξωτερικά θα βρείτε δύο στόμια. Το ένα είναι για να γεμίζετε το ρεζερβουάρ βενζίνης και το άλλο για το υγραέριο κίνησης. Αυτό είναι το στόμιο για το υγραέριο κίνησηςΕίναι θέμα επιλογής οδηγού για τον τρόπο που θέλει να κινηθεί. Αν και θα ήταν λάθος να επιλέξει τη βενζίνη εφόσον έχει φθηνότερη λύση μετακίνησης. Αριστερά από το τιμόνι υπάρχει ένας διακόπτης όπου μπορεί να επιλέξει το LPG η τη βενζίνη. Ένα πάτημα του κουμπιού αρκεί για να αλλάξει η λειτουργία. 

Ξεκινήσαμε από Αθήνα για τα σύνορα της Νίκης. Η συνδυαστική αυτονομία με γεμάτο το ρεζερβουάρ βενζίνης (50 λίτρα χωρητικότητα) και τη δεξαμενή αποθήκευσης του υγραερίου κίνησης (40 λίτρα χωρητικότητα) , μπορεί να φθάσει τα 1150 χλμ. χωρίς στάση. Δηλαδή 350 χιλιόμετρα LPG και με βενζίνη άλλα 800 χιλιόμετρα. Ωστόσο ο σκοπός μας ήταν να κινηθούμε μόνο με το λαμπάκι αναμμένο στο LPG.

Η πρώτη προγραμματισμένη στάση -πριν περάσουμε στα Σκόπια- ήταν η Φλώρινα, περίπου 620 χιλιόμετρα. Κάνοντας μόνο μια στάση για καφέ κάπου έξω από τη Λάρισα φουλάραμε τη δεξαμενή με υγραέριο. Πόσα κάψαμε; Μόνο 35 ευρώ. 
Όταν μετά από 6.30 ώρες φθάσαμε στη Φλώρινα είχαμε κάψει συνολικά από την Αθήνα 60 ευρώ πράγμα που σημαίνει ότι σε ένα αντίστοιχο ταξίδι με ίδιο σε διαστάσεις αυτοκίνητο γεμίσαμε το ρεζερβουάρ με 100 ευρώ. Μας ήρθε 40 ευρώ φθηνότερα και μάλιστα χωρίς να αισθανθούμε κάποια διαφορά στο ταξίδι. Δεν χρειάσθηκε ούτε μία φορά να επιλέξουμε τη βενζίνη. 

Η δεξαμενή υγραερίου - εργοστασιακή εγκατάσταση- βρίσκεται κάτω από το χώρο αποσκευώνΘα πρέπει να ξέρετε ότι αν κατά τη διάρκεια ενός μεγάλου ταξιδιού τελειώσει το υγραέριο ο οδηγός δεν χρειάζεται να κάνει απολύτως τίποτα. Προηγείται μια ηχητική προειδοποίηση ότι τελειώνει το υγραέριο. Στη συνέχεια η αλλαγή γίνεται από μόνη της και χωρίς να το αισθανθείτε.
Εάν δεν έκανα αυτή τη διευκρίνιση ανάμεσα στη βενζίνη και στο LPG κανένας δεν θα καταλάβαινε ότι το ταξίδι το κάναμε αποκλειστικά με υγραέριο κίνησης.

Στο ταξίδι, το τιμόνι είναι υπάκουο ενώ το 6τάχυτο κιβώτιο εύχρηστο και συνεργάσιμο. Ίσως να είναι σχετικά σφιχτή η κλιμάκωση αλλά πιστέψτε με δεν με ενόχλησε αφού τα κουμπώματα ήταν ιδανικά.
Άλλωστε για λόγους ασφαλείας με τα ραντάρ της τροχαίας ρύθμιζα ανάλογα με τα όρια την ταχύτητα και δεν χρειαζόταν ούτε αλλαγές να κάνω στις σχέσεις αλλά ούτε να ακουμπάω το γκάζι.

Ο υπερτροφοδοτούμενος 1.0 TCe κινητήρας διπλού καυσίμου σύμφωνα με τις εργοστασιακές μετρήσεις αποδίδει:
Με βενζίνη ,91 ίππους και 160 Nm ροπής. Η τελική είναι 173 χλμ./ώρα.
Με υγραέριο κίνησης , 100 ίππους (5.000 rpm) και 170 Nm ροπής ( 2.000 rpm). Η τελική του είναι  177 χλμ./ώρα. Ο χρόνος που χρειάζεται για να φθάσει τα 100 χλμ από στάση είναι 11,9 δευτ.
Φυσικά όλοι οι νέοι κινητήρες του Sandero Stepway πληρούν τις πιο σύγχρονες προδιαγραφές ρύπων, Euro 6D-Full.

Στο ταξίδι είχαμε σταθερή ταχύτητα τα 135 χλμ .Μόνο τρείς φορές χρειάσθηκε να φτάσουμε τα 160 χλμ για να κάνουμε μια πιο ασφαλή προσπέραση. Αλλά σίγουρα τα 130 και 135 χλμ είναι μια λογική ταχύτητα στους νέους ασφαλείς αυτοκινητόδρομους.

Μου άρεσε ο τρικύλινδρος κινητήρας του Sandero γιατί είναι ελαστικός και τραβάει από χαμηλά. Το χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων εύχρηστο. Ακόμη και στα βουνά με στροφές ο κινητήρας κινεί το Stepway χωρίς αγκομαχητά. 
Η οδηγική εμπειρία στο χώμα ήταν ικανοποιητική. Δεν χρειάσθηκε να κάνουμε μεγάλες αποστάσεις. Αλλά και από τα λίγα χιλιόμετρα μπορείς να καταλάβεις αν ένα αυτοκίνητο «πατάει» καλά στο χώμα. Η κίνηση δίνεται στους μπροστινούς τροχούς. Το αυτοκίνητο είναι στημένο πάνω στη γνωστή και αξιόπιστη αρθρωτή πλατφόρμα CMF του ομίλου της Renault.

Το σύστημα διεύθυνσης είναι με ηλεκτρική υποβοήθηση. Τα μπροστινά φρένα είναι αεριζόμενοι δίσκοι ενώ πίσω χρησιμοποιεί ταμπούρα. Στα κατηφορικά κομμάτια που το πόδι ήταν συνέχεια πάνω στο πεντάλ του φρένου διαπιστώσαμε ότι ήταν πάντα αποτελεσματικά και δεν έδειξαν κανένα σημάδι κόπωσης η υπερθέρμανσης. Η ανάρτηση μπροστά είναι τύπου McPherson ενώ πίσω χρησιμοποιεί ημιάκαμπτο άξονα.

Οι πίσω επιβάτες με την αύξηση του μεταξονίου (2.604 mm) έχουν μεγαλύτερο χώρο και τώρα δεν ακουμπούν τα γόνατα στα μπροστινά καθίσματαΘα χαρακτήριζα μαλακή την ανάρτηση. Το καλό είναι ότι στο εσωτερικό δεν μεταφέρονται οι κραδασμοί από τις λακκούβες στους δρόμους αλλά ούτε κουράζει η ανάρτηση όταν κινείσαι στο χώμα.
Τις ημέρες που κάναμε το ταξίδι το θερμόμετρο στην Αθήνα είχε ακουμπήσει τους 40 βαθμούς. Αλλά και στη Δυτική Μακεδονία ήταν ανάμεσα στους 33 και 36 βαθμούς. Το air condition που δούλευε ασταμάτητα ήταν ικανοποιητικό και πάγωνε το εσωτερικό του αυτοκινήτου.

Ο τρόπος που κινηθήκαμε τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό ήταν ο προβλεπόμενος με τα όρια ταχύτητας. Ποτέ δεν κινηθήκαμε με πνεύμα οικονομίας. Γι αυτό θα σας αναφέρω όσον αφορά την κατανάλωση τα επίσημα στοιχεία που δίνει η Dacia. Η μέση κατανάλωση βενζίνης είναι 5,8 λίτρα/100 χλμ. ενώ  με το υγραέριο 7,4 λίτρα/100 χλμ. Οι μετρήσεις έγιναν με το σύστημα WLTP.Οι εκπομπές C02 ορίζονται στα 115 γρ./χλμ. 

Όταν περάσαμε τα σύνορα της Νίκης και μπήκαμε στη γειτονική χώρα ( πέστε την όπως θέλετε Fyrom η Λαϊκή Δημοκρατία της Μακεδονίας) πατήσαμε το κουμπί με την ένδειξη ECO. Έτσι και αλλιώς έπρεπε να κινηθούμε με ιδιαίτερη προσοχή αφού ούτε τη διαδρομή ξέραμε αλλά ούτε τα μπλόκα της Τροχαίας.

Λίγα χιλιόμετρα μετά από τα σύνορα φθάσαμε στην πρώτη μεγάλη πόλη, τα Bitola. Πεντακάθαρη πόλη με κατοίκους που μιλούσαν τη διάλεκτο τους αλλά μπορούσαν άνετα να μιλήσουν και ελληνικά. 
Με το όμορφο Stepway κάναμε αρκετά χιλιόμετρα στη γειτονική χώρα. Αυτό που επεσήμανα και το αναφέρω είναι ότι τόσο τα καύσιμα όσο και το υγραέριο κίνησης είναι φθηνότερο κατά 25-35% σε σύγκριση με τις δικές μας τιμές.

Έτσι εξηγείται γιατί πολλοί Φλωρινιώτες τα Σαββατοκύριακα επισκέπτονται τα Bitola η Μοναστήρι που απέχουν μόνο 14 χιλιόμετρα από το ελληνικό συνοριακό φυλάκιο της Νίκης.

Το αυτοκίνητο που κάναμε το ταξίδι των 2.000 χιλιομέτρων ήταν η έκδοση Style . Υπάρχει και η πιο φθηνή έκδοση Life. Για το Dacia Sandero Stepway 1.0 στην έκδοση βενζίνης η τιμή είναι 16.350 ευρώ ενώ για την έκδοση LPG (100 hp) η τιμή είναι 17.900 ευρώ.

Η εταιρία δίνει πέντε χρόνια εγγύηση και για τρία χρόνια δωρεάν οδική βοήθεια. Μια λεπτομέρεια ακόμη που εξασφαλίζει την κίνηση στο κέντρο της Αθήνας. Οι εκπομπές ρύπων CO2 βρίσκονται κάτω από 122 g/km , τα τέλη κυκλοφορίας είναι μηδενικά και δεν έχει περιορισμούς στα μονά ζυγά.
Πολύ καλό αυτοκίνητο στην έκδοση με βενζίνη και LPG και θυμηθείτε το Value for money.

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης