Επιμέλεια: Περικλής Χαλάτσης
Όταν η Honda παρουσίασε τη ηλεκτρικό Honda e το πρώτο πράγμα που παρατηρήσαμε ήταν ότι έλλειπαν οι εξωτερικοί καθρέφτες.Στη θέση τους εξωτερικά, δεξιά και αριστερά υπήρχαν δύο κάμερες.
Αν και η σχεδίαση του ξεκίνησε από λευκό χαρτί και θα περίμενες μια διαφορετική ηλεκτρική μελλοντική προσέγγιση οι σχεδιαστές πέτυχαν να κάνουν ένα βήμα μπροστά δίνοντας αρκετά στοιχεία ρετρό που σε ταξιδεύουν σε άλλες εποχές.
Μετά από αρκετό διάστημα οδηγήσαμε το ηλεκτρικό Honda e που μας άφησε ανάμικτα συναισθήματα. Στην μια πλάστιγγα της ζυγαριάς βάλαμε την ιδέα και στην άλλη την εξέλιξη. Σαν αυτοκίνητο μας άρεσε. Και με το παραπάνω. Σαν αυτονομία μας προβλημάτισε.
Στο ερώτημα αν θα μας προβλημάτιζε το ίδιο αυτοκίνητο αν το οδηγούσαμε στην Γαλλία η απάντηση είναι όχι. Και δεν θα μας προβλημάτιζε γιατί εκεί σε κάθε πρατήριο καυσίμων υπάρχουν το λιγότερο δύο φορτιστές.
Το οδηγήσαμε μόνο στην Αττική. Για να προλαβαίνουμε να φθάσουμε μέχρι το γκαράζ του σπιτιού μας και να ξεκινήσουμε τη φόρτωση των μπαταριών.Ούτε καν τολμήσαμε να σκεφθούμε να φθάσουμε μέχρι τη Λειβαδιά που απέχει από την Αθήνα μόλις 120 χιλιόμετρα.
Ο πρώτος λόγος είναι ότι μέχρι τη Λειβαδιά δεν υπάρχει σήμερα κανένας σταθμός φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Ο δεύτερος λόγος είναι εξίσου σημαντικός. Γιατί εκεί προβληματισθήκαμε περισσότερο. (Για τα υπέρ του αυτοκινήτου θα αναφερθούμε παρακάτω).
Ο σχολαστικός υπάλληλος της εταιρίας αφού μας ενημέρωσε για όλες τις λεπτομέρειες για το ηλεκτρικό Honda e ,ξεκινήσαμε για τη Νέα Κηφισιά. Μετά από δέκα χιλιόμετρα η ένδειξη της αυτονομίας έγραφε 187 χιλιόμετρα και όταν φθάσαμε στη Νέα Κηφισιά τα 210 χιλιόμετρα είχαν γίνει 150.
Είχαμε κάνει 21 χιλιόμετρα.
Είπαμε να πάμε στη Νέα Μάκρη ακολουθώντας τη διαδρομή από το Διόνυσο. ‘Όταν φθάσαμε ο δείκτης της αυτονομίας έγραφε 110 χιλιόμετρα.Πολύ καλύτερα από την πρώτη μας διαδρομή. Δεδομένου ότι ανεβήκαμε το βουνό και ήμασταν συνέχεια με το πόδι στο γκάζι.
Είχαμε κάνει 24 χιλιόμετρα.
Σωστό μαρτύριο.
Φτάνω δεν φτάνω…
Επιτέλους όταν φθάσαμε στον Άλιμο ο μετρητής έγραφε αυτονομία 19 χιλιόμετρα.
Είχαμε κάνει 64 χιλιόμετρα.
Το άθροισμα των τριών αποστάσεων μας κάνει 109 χιλιόμετρα. Προσθέτοντας και τα 19 που είχαμε στις μπαταρίες μας κάνουν 128. Είχαμε μια απώλεια 82 χιλιομέτρων.
Πως δικαιολογείται αυτή η απώλεια
Πρώτον δεν εφαρμόσαμε τους κανόνες οικονομίας. Οδηγήσαμε το ηλεκτρικό όπως μια βενζινοκίνητη έκδοση.
Δεύτερον κάναμε πολλά χιλιόμετρα στην Εθνική οδό και στην Αττική οδό. Δεν χρησιμοποιήσαμε το φρένο και έτσι είχαμε μικρότερη ανάκτηση ενέργειας.
Τρίτον είχαμε θερμοκρασίες άνω των 30 βαθμών και το αιρ κοντίσιον δούλευε στο μάξιμουμ.
Χρειαζόμαστε αρχικά σταθμούς φόρτισης των μπαταριών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αλλά και μεγαλύτερη αυτονομία από αυτή που δίνουν σήμερα οι αυτοκινητοβιομηχανίες στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Να επιστρέψουμε όμως στο Honda e. Σχεδιαστικά εξωτερικά και εσωτερικά μας άρεσε. Πρωτοποριακός –για την κατηγορία του – είναι και ο πίνακας οργάνων. Οι πέντε έγχρωμες οθόνες υψηλής ανάλυσης δίνουν άλλο προφίλ στο εσωτερικό. Ξεχωρίζει ο ψηφιακός πίνακας 8,8” και οι δύο οθόνες 12,3”.
Το ερώτημα είναι πόσο εύκολα μπορεί κάποιος να συνηθίσει το νέο τρόπο της εξωτερικής ενημέρωσης με τις εσωτερικές οθόνες,αυτό είναι θέμα καθαρά του οδηγού. Όπως για παράδειγμα κάποιοι οδηγοί όταν αποφάσισαν να αγοράσουν αυτοκίνητο με αυτόματο κιβώτιο βασανίστηκαν μέχρι να μάθουν ότι το αριστερό τους πόδι θα πρέπει να μένει ακίνητο.
Οι διαστάσεις του μικρού Honda e είναι 3.894 χλστ (μήκος) , 1.752 χλστ (πλάτος) και 1.512 χλστ (ύψος). Ικανοποιητική είναι η απόσταση από το έδαφος (145.2 χλστ).
Το Honda e διαθέτει αερόσακκο για οδηγό και συνοδηγό, πλευρικούς αερόσακους, σύστημα ABS, ηλεκτρονικό κατανεμητή πέδησης (EBD) , Brake Assist, VSA (σύστημα ελέγχου ευστάθειας), DWS (σύστημα προειδοποίησης χαμηλής στάθμης ελαστικών), CMBS (σύστημα Αυτόματης Πέδησης Μετριασμού Σύγκρουσης ), LKAS (σύστημα Υποβοήθησης Διατήρησης Λωρίδας), RDM (σύστημα Αποφυγής Παρέκκλισης Λωρίδας) , ISL (έξυπνος Περιοριστής Ταχύτητας), TSR (σύστημα Αναγνώρισης Σημάτων Οδικής Κυκλοφορίας), BSI & RCTM (πληροφόρηση Τυφλού Σημείου & Παρακολούθηση Κυκλοφορίας Διασταυρώσεων) και κλήση Έκτακτης Ανάγκης – Emergency Call (e Call).
Στο δρόμο το αυτοκίνητο κινείται υποδειγματικά.Φρενάρει καλύτερα από όσο περιμέναμε. Με γόνατα ΜακΦέρσον είναι εφοδιασμένοι και οι τέσσερις τροχοί. Η μπαταρία -ιόντων λιθίου χωρητικότητας 35,5 kWh με ενσωματωμένο φορτιστή 6,6 kW- είναι τοποθετημένη κάτω από το πάτωμα. Σημαντικό είναι ότι οι μηχανικοί κατάφεραν να μοιράσουν το βάρος μεταξύ των δύο αξόνων σε ποσοστό 50:50. Έτσι το αυτοκίνητο «κάθεται» καλύτερα στο δρόμο.
Βέβαια με τους ταχυφορτιστές που θα εγκατασταθούν σύντομα στους δρόμους, στα σουπερ μάρκετ και στα πάρκα θα χρειάζεται μισή ώρα για να φορτίσετε στο 80% τη μπαταρία σας.
Χωρητικότητα μπαταρίας EV (kWh) 35,5
Αυτονομία (WLTP συνδυασμένο χλμ.) 222
Κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας (kWh/100Km) 17,2
Τύπος ηλεκτροκινητήρα
DC χωρίς ψύκτρες
Χωρητικότητα on board charger
6,6kW AC
Μπαταρία – Θερμική διαχείριση
Ενεργή θέρμανση & ψύξη
Τύπος μπαταρίας-Ιόντων Λιθίου
Μπαταρία – Αριθμός κελιών- 192
Μπαταρία – Ονομαστική τάση -355,2
