Νεότερα, ανέκδοτα έως τώρα, ντοκουμέντα που δόθηκαν στη δημοσιότητα μέσω διαδικτύου από εκείνους που ανακάλυψαν την περίφημη φωτογραφία του Arthur Rimbaud στο Άντεν της Υεμένης, επιβεβαιώνουν σύμφωνα με τους ίδιους πως πρόκειται όντως για τον «καταραμένο» ποιητή και χύνουν περισσότερο φως στη δραστηριότητά του ως εμπόρου και εξερευνητή.
Η έρευνα, που διενεργήθηκε με τη συμβολή του Jean-Jacques Lefrère, βιογράφου του Rimbaud, και με τη συνδρομή πλήθους ερευνητών, ιδρυμάτων και απλών ανθρώπων «επιβεβαιώνει και προσδιορίζει επακριβώς την αρχική εκτίμηση. Δεν υπάρχουν στοιχεία που να το αντικρούουν», τονίζει ο Jacques Desse, ένας από τους δύο βιβλιοθηκάριους που ανακάλυψαν την φωτογραφική πλάκα, η οποία παρουσιάστηκε στο κοινό τον Απρίλιο και έκτοτε έχει προκαλέσει πολλές διαμάχες. Η φωτογραφία είχε αγοραστεί από έναν γάλλο συλλέκτη.
Το έγγραφο, μεγέθους 100 σελίδων, μπορεί ο καθένας να το αναγνώσει στο διαδίκτυο στην ιστοσελίδα της Revue des Deux Mondes.
Παρουσιάζει δεκάδες άγνωστα και ανέκδοτα ντοκουμέντα, που προέρχονται από πλήθος πηγές-ανεξερεύνητες στο παρελθόν-μεταξύ των οποίων και μία επιστολή του εργοδότη του Rimbaud, Alfred Barret, τονίζει ο Desse.
Η έρευνα επιβεβαιώνει πως η πλάκα είχε ληφθεί τον Αύγουστο του 1880 από τον εξερευνητή, Georges Revoile στο πλατύσκαλο του ξενοδοχείου Univers στο Άντεν. Ο Rimbaud, 26 ετών τότε, είχε μόλις αφιχθεί στην πόλη. «Σχεδόν όλα τα άλλα πρόσωπα στη φωτογραφία έχουν αναγνωρισθεί», υπογραμμίζει ο Desse.
«Το κλισέ είχε δημιουργηθεί με υλικά υπερσύγχρονα για την εποχή και η λήψη είναι από τις παλαιότερες ενσταντανέ φωτογραφίες που διατηρούνται στη Γαλλία», τονίζεται στο έγγραφο.
«Ανακαλύψαμε την απόδειξη για το υλικό που χρησιμοποιήθηκε από τον Revoile και εντοπίσαμε ορισμένα από τα αρνητικά σε γυάλινες πλάκες που διατηρούνται σήμερα στο μουσείο του Quai Branly» στο Παρίσι, τονίζει ο Desse.
“Στα αρχεία του εξερευνητή, ανακαλύψαμε ευάριθμα ντοκουμέντα για τις τοποθεσίες και τους ανθρώπους που συναναστράφηκε ο Rimbaud εκείνη την εποχή και μεταξύ αυτών και το πορτραίτο της πιθανολογούμενης συντρόφου του στο Άντεν», δήλωσε.
«Αυτή η φωτογραφία είναι σήμερα μία από τις πιο δημοσιευμένες φωτογραφίες στις οποίες εμφανίζεται ο Rimbaud. Πρόκειται για την ένατη φωτογραφία που είναι γνωστό ότι τον απαθανατίζει και η μόνη στην οποία διακρίνεται το πρόσωπο του νεαρού, αφότου απαρνήθηκε τη λογοτεχνία», υπογραμμίζει.
Τα χαρακτηριστικά του προσώπου στη φωτογραφία είναι «ένα προς ένα εκείνα του Rimbaud, με τις πολύ ειδικές τους λεπτομέρειες όπως το επίπεδο πρόσωπό του, η ρίζα της μύτης και η μικρή δυσμορφία στο άνω χείλος», προσδιορίζει ο Desse.
Στις αρχές Σεπτεμβρίου, ο Claude Jeancollat, ειδήμων στην ποίηση του Rimbaud, είχε εκφράσει αμφιβολίες για την ταυτοποίηση στη φωτογραφία του «ανθρώπου με τις αέρινες πατούσες», επιχειρηματολογώντας κατά της πιθανότητας να βρισκόταν στο Άντεν στις αρχές του Αυγούστου του 1880.
