Στα γνώριμα «φορολογικά λημέρια» επιστρέφει το υπουργείο Οικονομίας, προκειμένου να αυξήσει τα δημόσια έσοδα, χωρίς να επηρεάσει ιδιαίτερα τον ήδη αυξημένο πληθωρισμό.
Σειρά έχει και πάλι το αυτοκίνητο, που για δεκαετίες στήριξε προϋπολογισμούς και έσοδα, ενώ παρέμενε «απαγορευμένος καρπός» για τους Έλληνες.
Το οικονομικό επιτελείο φαίνεται αποφασισμένο να αυξήσει και μάλιστα σημαντικά τα τέλη κυκλοφορίας. Μάλιστα, εξετάζεται «επικοινωνιακός μανδύας» προστασίας του περιβάλλοντος(!), αλλά ο στόχος είναι η αύξηση των δημοσίων εσόδων, που ουσιαστικά κατέρρευσαν το πρώτο εξάμηνο του 2008.
Βεβαίως έχουν προηγηθεί οι επιβαρύνσεις στα ακίνητα με το ειδικό τέλος και τα εισπρακτικά «κόλπα» του κτηματολογίου. Πολλοί εκτιμούν ότι η κάθε είδους φορολόγηση των ακινήτων θα σηκώσει το βάρος των δημοσίων εσόδων, αναγκάζοντας πολλούς να «βγουν πωλητές».
Όμως και το αυτοκίνητο βρίσκεται στο στόχαστρο. Σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζεται ακόμη και η κλιμάκωση των τελών κυκλοφορίας, ανάλογα με τις περιοχές, που κυκλοφορεί ένα όχημα.
Δηλαδή, άλλα θα καλείται να πληρώσει ο ιδιοκτήτης εάν το Ι.Χ. έχει άδεια να κυκλοφορεί εντός νομού, άλλα εντός περιφέρειας και άλλα εάν δηλωθεί πανελλαδική χρήση. Τώρα εξετάζονται τα σχετικά σενάρια και εάν αποδειχθεί ότι υπάρχει σημαντικό όφελος για τον προϋπολογισμό από τα «τριζωνικά τέλη», τότε οι σχετικές ανακοινώσεις θα πρέπει να αναμένονται στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Εάν όχι, τότε θα προκύψει αύξηση τελών κυκλοφορίας στις ήδη υπάρχουσες κατηγορίες με εκείνες των πολλών κυβικών εκατοστών (άνω των 1800 κ. ε.) να εμφανίζουν τη μεγαλύτερη επιβάρυνση. Και στην περίπτωση αυτή θα επικαλεστούν προστασία του περιβάλλοντος, υποστηρίζοντας ότι τα βενζινοφόρα μεγάλα αυτοκίνητα έχουν και αυξημένη εκπομπή ρύπων. Τέλος, εξετάζεται η δημιουργία ειδικών τελών κυκλοφορίας για το κέντρο της Αθήνας, με εξαίρεση τους μόνιμους κατοίκους.
Το πλέγμα των μέτρων γύρω από τα τέλη κυκλοφορίας των Ι.Χ. θα έχει άμεσες επιπτώσεις στους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού και βεβαίως στο δεύτερο και τρίτο αυτοκίνητο της οικογένειας.
Έμποροι αυτοκινήτων εκτιμούν ότι οι εξελίξεις αυτές σε συνδυασμό με τις άλλες επιβαρύνσεις (αυξήσεις στα ασφάλιστρα, τσουχτερή βενζίνη κλπ) θα ωθήσουν πολλούς να πουλήσουν τα ακριβά οχήματα για άλλα μικρότερου κόστους. Στην κατεύθυνση αυτή συντελεί η νέα τάση των τούρμπο κινητήρων, που εξασφαλίζουν μεγάλη απόδοση από μικρές ιπποδυνάμεις.
Τα άλλα μέτρα
Η επιβολή φόρου υπεραξίας στις χρηματιστηριακές συναλλαγές, η φορολόγηση των αμοιβών σε μετοχές που λαμβάνουν τα στελέχη των επιχειρήσεων είναι μερικά από τα «άλλα» μέτρα που εξετάζει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης να περιληφθούν στο πακέτο του φθινοπώρου, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις.
Επίσης, εξετάζονται προτάσεις για αύξηση του ανώτατου συντελεστή ΦΠΑ στο 20% με παράλληλη μείωση του κατώτερου στο 8%, οι οποίες, προς το παρόν, δεν προκρίνονται από την ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας, λόγω της αρνητικής επίδρασης που θα έχουν στον πληθωρισμό.
Πάντως, το νέο πακέτο των φόρων θα συνοδευτεί από μέτρα στήριξης των «φτωχών και των αδυνάτων». Αυτά όμως θα είναι εξαιρετικά στοχευμένα και θα αφορούν λίγους, πολύ λίγους. Θα έχουν κυρίως επικοινωνιακό χαρακτήρα και δε θα βελτιώνουν την οικονομική κατάσταση όσων αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα. Στην οικονομία είναι εξάλλου γνωστό ότι τα επιδόματα δεν μπορούν να αντικαταστήσουν την ανάπτυξη μέσω εργασίας και κάθε είδους ευκαιρίες.
Μέσω του Ταμείου Καταπολέμησης της Φτώχειας, λοιπόν, σχεδιάζεται να δοθεί το επίδομα θέρμανσης σε πολύ περιορισμένο αριθμό ατόμων με χαμηλό εισόδημα, ενώ το δεύτερο «δώρο» θα είναι η αύξηση των εισοδηματικών κλιμακίων για την καταβολή του ΕΚΑΣ.
