Ένα από τα πιο δημοφιλή φάρμακα που σχετίζονται με το lifestyle έκλεισε πρόσφατα τα 15 χρόνια κυκλοφορίας. Πρόκειται για το Botox, η χρήση του οποίου είναι ευρεία και δεν περιορίζεται μόνο στα άτομα που δραστηριοποιούνται υπό το φως της δημοσιότητας. Φαίνεται ότι η μεγαλύτερη χρήση του γίνεται από εκπροσώπους της γενιάς του 2000.
Το Botox κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 2002 και σήμερα οι πωλήσεις του έχουν φτάσει τα 21,1 δις δολάρια. Η θεραπεία υπόσχεται να απαλύνει τις ρυτίδες και γενικά όλα τα σημεία γήρανσης του δέρματος. Το Βotox, το Viagra και το Prozac έχουν τη φήμη των τριών πιο δημοφιλών φαρμάκων που συνδέονται με το lifestyle, δηλαδή που η συνταγογράφησή τους στοχεύει περισσότερο στη βελτίωση της ποιότητας ζωής παρά στη θεραπεία νοσημάτων. Συγκεκριμένα, το Botox μέσα στα τελευταία 15 χρόνια έχει, σύμφωνα με τους ειδικούς, κυριολεκτικά αλλάξει το πρόσωπο της Αμερικής.
Δεν έχουν περάσει πολλά χρόνια από τότε που οι άνθρωποι ήξεραν ότι θα ζήσουν με το πρόσωπο με το οποίο γεννήθηκαν, χωρίς να μπορούν να κάνουν αλλαγές, ενώ παράλληλα αναγκαστικά αποδέχονταν τις αλλαγές που επέφερε η αύξηση της ηλικίας. Σιγά σιγά αυτό άρχισε να αλλάζει και οι αισθητικές παρεμβάσεις έγιναν όλο και πιο απαραίτητες. Για παράδειγμα, η ορθοδοντική άλλαξε τελείως τον τρόπο σκέψης των ατόμων αναφορικά με την εξωτερική τους εμφάνιση.
Φθάσαμε λοιπόν στο 2016, όπου και καταγράφηκαν 7,1 εκατομμύρια εφαρμογές της βοτουλινικής τοξίνης τύπου Α, οι οποίες αποτέλεσαν το 46% των αισθητικών θεραπειών μικρής παρεμβατικότητας που διεξήχθησαν στις ΗΠΑ, σύμφωνα με στατιστικά που δημοσιεύτηκαν από τη Αμερικανική Εταιρεία Πλαστικών Χειρουργών.
Οι ειδικοί διευκρινίζουν ότι το Botox δεν μπορεί να κάνει μια γυναίκα 40 ετών να μοιάζει με εικοσάχρονη, αλλά μπορεί να παγώσει τον χρόνο στην εικόνα του προσώπου που φαίνεται 39 για τα επόμενα 20 χρόνια. Τα αποτελέσματα είναι πολύ καλά και οι ειδικοί τονίζουν ότι η εν λόγω θεραπεία θα μείνει για καιρό ακόμα υψηλά στις προτιμήσεις των ατόμων που μπορούν βέβαια να την αντέξουν οικονομικά. Οι ενέσεις Botox κοστίζουν 300 δολάρια για κάθε περιοχή στην οποία εφαρμόζονται. Οι τρεις πιο συχνές περιοχές στις οποίες εφαρμόζεται συνήθως η θεραπεία σε κάθε επίσκεψη είναι το μέτωπο, η περιοχή γύρω από τα μάτια και ανάμεσα στα φρύδια. Το συνολικό κόστος, λοιπόν, φτάνει τα 900 δολάρια και η θεραπεία πρέπει να επαναλαμβάνεται κάθε τρεις μήνες.
Αυτό που κάνει ιδιαίτερη εντύπωση στους ειδικούς είναι ότι οι νέοι τους πελάτες δεν διανύουν τη δεκαετία των 40 αλλά των 20 ετών. Είναι η γενιά του 2000 που φαίνεται να επηρεάζεται περισσότερο από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πάρα από τα διάσημα πρόσωπα. Η τάση λοιπόν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν προάγει μόνο το Botox αλλά τις αισθητικές παρεμβάσεις εν γένει. Τα νέα άτομα δίνουν όλο και περισσότερη αξία στην εικόνα που προβάλλουν στα μέσα αυτά και μάλιστα δεν διστάζουν να μοιράζονται πληροφορίες που θα μπορούσαν να θεωρηθούν ιδιωτικές και απόρρητες.
Οι θεραπείες που σχετίζονται με το lifestyle είναι πολύ σημαντικές στον βαθμό που βελτιώνουν την αυτοπεποίθηση του ατόμου και την ικανοποίησή του από τη ζωή. Το ερώτημα είναι εάν η γενιά του 2000 τις έχει πραγματικά ανάγκη ή εάν οι νέοι παρασύρονται από μια γενική τάση που εν τέλει αντί να προάγει την αυτοπεποίθηση και την ποιότητα ζωής, τις υπονομεύει μέσα σε ένα πλαίσιο μαζικής χρήσης ή κατάχρησης.
Το άρθρο επιμελήθηκε ο Κ. Κωνσταντινίδης, Χειρουργός, Ουρολόγος-Ανδρολόγος, Πρόεδρος του Ανδρολογικού Ινστιτούτου Αθηνών, www.andrologia.gr
