Τα δάνεια και η οικονομική πραγματικότητα όπως αυτή διαμορφώνεται τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη, δημιουργούν ένα κλίμα αμηχανίας στους ναυτιλιακούς κύκλους, αναφορικά με τις δανειοδοτήσεις αλλά και τις κατασκευές με απότοκο τη πτώση αυτών σημαντικά.

Έτσι λοιπόν παρατηρείται σημαντική μείωση, σε χαμηλά επίπεδα πενταετίας, στον όγκο των δανειοδοτήσεων στο κλάδο της ναυτιλίας κατά το πρώτο τρίμηνο του 2012, καθώς, σύμφωνα με Ευρωπαίους τραπεζίτες, η έλλειψη ρευστότητας δολαρίων έχει οδηγήσει πολλές ευρωπαϊκές τράπεζες, να συνεχίζουν να ανταλλάσσουν χρυσό για να εξασφαλίσουν ρευστότητα.

Συγκεκριμένα το πρώτο τρίμηνο του 2012 ο όγκος των δανειοδοτήσεων, ανήλθε στα 5,9 δισ. δολ. μειωμένος κατά 60%, συγκριτικά με τον προηγούμενο χρόνο.

Η έλλειψη χρηματοδότησης έχει επηρεάσει σε σημαντικό βαθμό και τις κατασκευές, καθώς τον Απρίλιο οι νέες παραγγελίες έφτασαν τις 51 με συνολική ικανότητα μεταφοράς 1,8 εκατομμύρια DWT,(τονάζ) μειωμένες κατά 30% από τον Μάρτιο.

Στο σύνολο του τετράμηνου, ο αριθμός των πλοίων που παραγγέλθηκαν ήταν 277, με μεταφορική ικανότητα 12 εκατομμύρια DWT, αναδεικνύοντας μία μείωση 55% σε αριθμό πλοίων από την αντίστοιχη περίοδο του 2011 όπου οι παραγγελίες ήτανε 622 πλοία.

Σύμφωνα με πλοιοκτήτες η πτώση στις νέες παραγγελίες δεν οφείλεται μόνο στην έλλειψη ρευστότητας αλλά και στην πεποίθηση ότι δεν υπάρχει βιασύνη στο να παραγγελθούν νέα πλοία καθώς ο συνδυασμός των αρνητικών εξελίξεων σε συνδυασμό με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ναυπηγεία θα οδηγήσει τις τιμές σε περεταίρω πτώση, ενδεχομένως μέχρι και 15%, οπότε είναι σε στάση αναμονής. Αντιθέτως θεωρούν ότι οι τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων έχουν φτάσει στο όριο τους και δεν αναμένονται ιδιαίτερα σοβαρά πτωτικές τάσεις στις τιμές τους.