Επιμέλεια: Νικόλας Αρώνης

Γεμάτες αίθουσες, sold out προβολές, ταινίες που αρέσουν, ένας Γουίτ Στίλμαν που λίγο έλειψε να γίνει μόνιμος κάτοικος Αθηνών, χαμογελαστά πρόσωπα και το καλύτερο κοινό της πόλης: κάπως έτσι κύλησε το πρώτο μισό του 180υ Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας- Νύχτες Πρεμιέρας Cosmote και αυτό που ακολουθεί είναι ένας απολογισμός των γεμάτων έξι ημερών που πέρασαν.

Νύχτα Πρεμιέρας

Με μια από τις πιο πολυπληθείς σε προσέλευση θεατών και πιο επίσημες σε ατμόσφαιρα πρεμιέρες στο ενεργητικό τους ξεκίνησαν οι ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ COSMOTE την Τετάρτη 19 Σεπτεμβρίου, στο ΠΑΛΛΑΣ της οδού Βουκουρεστίου, και ολοκληρώθηκαν μέσα σε συζητήσεις για το πόσο feelgood τελικά, πόσο μελόδραμα στην ουσία και για το πόσοι δάκρυσαν με το «Σώμα με Σώμα» του Ζακ Οντιάρ, την ταινία της φετινής έναρξης.

Λίγο πριν ο Ορέστης Ανδρεαδάκης ανεβεί στην σκηνή, η κατάμεστη αίθουσα του ΠΑΛΛΑΣ έμοιαζε με συγκέντρωση παλιόφιλων, έτσι όπως παλιοί και πρόσφατοι γνώριμοι, πρώην και νυν φίλοι (ή και κάτι παραπάνω), παράγοντες και εργαζόμενοι του ευρύτερου καλλιτεχνικού και δημοσιογραφικού χώρου έσμιγαν σαν να επρόκειτο για τον πρώτο καφέ μιας παρέας μετά από διακοπές.

Πλανήτης sold out

Δεν αποτελούσε μυστικό για όσους έσπευσαν να προμηθευτούν από νωρίς τα εισιτήριά τους για τις επερχόμενες προβολές του φεστιβάλ, ούτε για τους ανθρώπους που δούλευαν νυχθημερόν προκειμένου να ετοιμάσουν ένα όσο το δυνατόν πιο προσιτό και βολικό ωρολόγιο πρόγραμμα, αλλά οι sold out περιπτώσεις των φετινών ΝΥΧΤΩΝ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ COSMOTE ήταν γεγονός από την εναρκτήρια κιόλας μέρας διάθεσης των καρτών διαρκείας και των εισιτηρίων.

Από τα πιο σίγουρα «χαρτιά» όπως το «Σώμα με Σώμα» του Ζακ Οντιάρ, την «Αγάπη» του Μίκαελ Χάνεκε, το «Cosmopolis» του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ, το «Στον Δρόμο» του Βάλτερ Σάλες και το «Μπομπ Μάρλεϊ» του Κέβιν Μακ Ντόναλντ, μέχρι αναπάντεχα hits του φεστιβάλ όπως το «38 Μάρτυρες» του Λουκά Μπελβό, ο «Μολυσμένος Παράδεισος» του Φατίχ Ακίν, το απολαυστικό ντοκιμαντέρ «Δωμάτιο 237» του Ρόντνεϊ Ασερ, τα «Μαθήματα Ενηλικίωσης» του Μπεν Λιούιν, η επετειακή «Γλυκιά Μυρωδιά της Επιτυχίας» και οι περισσότερες ταινίες του αφιερώματος στον Γουίτ Στίλμαν, η αλήθεια είναι ότι ακόμη κι εμείς εκπλαγήκαμε ευχάριστα από το πόσο αστραπιαία και μαζική ήταν η απήχηση κάποιων προβολών.

Το ελληνικό σινεμά γεμίζει ξανά τις αίθουσες

Δυνατά δράματα, καίρια κοινωνικό-πολιτικά σχόλια, πολυσχιδή και πολυθεματικά ντοκιμαντέρ, αινιγματικές ταινίες-έκπληξη, προσωπικές κινηματογραφικές καταθέσεις: ορίστε μερικές από τις προτάσεις που είχαν να συστήσουν οι ελληνικές πρεμιέρες που φιλοξενήθηκαν μέχρι τώρα στο 180 Διεθνές Φεστιβάλ.

Κινηματογράφου της Αθήνας. Ο κόσμος

 ανταποκρίθηκε με θέρμη σε όλες σχεδόν τις προβολές και γέμισε τις αίθουσες, γεγονός που συγκίνησε ιδιαιτέρως τους συμμετέχοντες δημιουργούς και τους συντελεστές των ταινιών. 

Επι τη ευκαιρία αξίζει να σημειωθεί ότι το πολυαναμενόμενο ντοκιμαντέρ «Κατερίνα Γώγου- Για την Αποκατάσταση του Μαύρου», που ετοίμασε ο Αντώνης Μποσκοΐτης και το οποίο θα προβληθεί την Πέμπτη 27 Σεπτεμβρίου στον κινηματογράφο ΔΑΝΑΟΣ 1, θεωρείται ήδη μια από τις πιο αναπάντεχες εκπλήξεις ολόκληρου του φεστιβάλ, αφού είναι εδώ και μερικές μέρες sold out.

Ο Γουίτ Στίλμαν σκέφτεται να γίνει Αθηναίος

Αφού παρέδωσε ένα πρώτης τάξεως masterclass την Παρασκευή 21 Σεπτεμβρίου στον ΙΑΝΟ, δήλωσε έκπληκτος από την ενθουσιώδη ανταπόκριση που επιφύλαξε το κοινό στο αφιέρωμά του, παραβρέθηκε στις προβολές όλων των ταινιών του και δεν χάλασε χατίρι να μιλήσει στους θεατές καθεμιάς από αυτές, δεν αμέλησε να περάσει από το «Last Days of Disco» πάρτι που έγινε το Σάββατο 22 Σεπτεμβρίου, εμπνευσμένο φυσικά από την ομώνυμη ταινία του, και δεν είχε πρόβλημα να συνομιλεί ακόμα και με ανθρώπους που τον σταματούσαν στον δρόμο επειδή τον αναγνώριζαν, ο Γουίτ Στίλμαν στάθηκε ένας από τους πιο ευγενικούς και τζέντλεμαν καλεσμένους στα χρονικά του φεστιβάλ, δήλωσε συνεπαρμένος από την πόλη που τον φιλοξένησε, την χαρακτήρισε «λίκνο του πολιτισμού» και φρόντισε να την βολτάρει όσο περισσότερο μπορούσε.

Αν ο Φατίχ Ακίν εγκαταλείψει ποτέ τη σκηνοθεσία, μπορεί πάντα να παραμείνει κορυφαίος DJ!

Δέχτηκε την πρόσκληση να παίξει μουσική στο γεμάτο «42» της οδού Κολοκοτρώνη, λίγο μετά την πρεμιέρα της νέας του ταινίας, «Μολυσμένος Παράδεισος», απέδειξε πόσο προσιτός και (απίστευτα) κεφάτος άνθρωπος είναι πίσω από το προφίλ ενός από τους πιο πετυχημένους δημιουργούς του νέου γερμανικού σινεμά και, το κυριότερο, πρόσφερε ένα αναστάσιμο και ντελιριακά ρυθμικό dj set που μακάρι να μπορούσαμε να συναντήσουμε συχνότερα σε μαγαζί της Αθηναϊκής νύχτας.

Όσα άρεσαν πολύ μέχρι στιγμής

«Ψάχνοντας τον Βασιλιά της Σκόνης» του Μάλικ Μπελτζελούκ: Από τις αγαπημένες του κοινού στο φετινό τμήμα «Μουσική και Φιλμ».

«Teddy Bear» του Μαντς Ματιέσεν, «Citadel» του Κιαράν Φόι, «Gayby» του Τζόναθαν Λιζέκι, «Δωμάτιο 237» του Ρόντνεϊ Ασερ και, βέβαια, το «Gimme the Loot» του Άνταμ Λεόν: Ένα ανεξάρτητο σινεμά αξιώσεων από ολόκληρο τον κόσμο που κέρδισε την ψήφο του ελληνικού κοινού και καλό θα ήταν να τραβήξει το ενδιαφέρον κάποιου εγχώριου διανομέα.

«Η Βασίλισσα των Βερσαλλιών» της Λορίν Γκρίνφιλντ: Η κωμικοτραγική άνοδος και πτώση μιας εκκεντρικής οικογένειας πολυεκατομμυριούχων στις σημερινές Ηνωμένες Πολιτείες αποτελεί κατά γενική ομολογία ένα από τα στολίδια του φετινού προγράμματος των ΝΥΧΤΩΝ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ COSMOTE που είναι αφιερωμένο στα ντοκιμαντέρ.

«Η Γλυκιά Μυρωδιά της Επιτυχίας» του Αλεξάντερ Μακέντρικ: Η μακροχρόνια παράδοση και λατρεία του φεστιβάλ να φιλοξενεί ανεξερεύνητα και μη αριστουργήματα του παλιού κινηματογράφου επιβεβαιώθηκε πανηγυρικά την Κυριακή 23 Σεπτεμβρίου, όταν στις 17.30 το απόγευμα η αίθουσα ΔΑΝΑΟΣ 1 γέμισε από θεατές που μάλλον έβλεπαν για πρώτη φορά και αντιμετώπισαν με ενθουσιασμό ένα από τα ωραιότερα και λιγότερο αναγνωρισμένα φιλμ της κλασσικής Αμερικανικής οθόνης. (Η ταινία προβάλλεται ξανά την Παρασκευή 28 Σεπτεμβρίου στην αίθουσα ODEON ΟΠΕΡΑ 2).

Αφιέρωμα στο Camp: Ξεκαρδισμένοι θεατές, αυθόρμητα χειροκροτήματα και ποικίλα χιουμοριστικά σχόλια συνοδεύουν μέχρι τώρα τις απολαυστικά εξεζητημένες ταινίες του πιο παιχνιδιάρικου αφιερώματος που σκαρφίστηκε φέτος το φεστιβάλ. Περιμένουμε να δούμε με ανυπομονησία τι έχει να συμβεί στην προβολή του «Myra Breckinridge» (Παρασκευή 28 Σεπτεμβρίου στον ΔΑΝΑΟ 1) και του «Αποκαλύψεις για μια Γυναίκα» (Πέμπτη 27 Σεπτεμβρίου στην αίθουσα ODEON ΟΠΕΡΑ 1)!

«Αγάπη» του Μίκαελ Χάνεκε και «Μαθήματα Ενηλικίωσης» του Μπεν Λιούιν: ο Χρυσός Φοίνικας του

 πρόσφατου Φεστιβάλ Καννών και το Βραβείο Κοινού του Φεστιβάλ Σάντανς πραγματοποίησαν την πανελλήνια πρώτη προβολή τους στις φετινές ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ COSMOTE. Στην «Αγάπη» η ετυμηγορία πολλών ήταν πως «πρόκειται για αριστούργημα», στα «Μαθήματα Ενηλικίωσης» το γεγονός ότι οι περισσότεροι θεατές βγήκαν από την αίθουσα με δάκρυα στα μάτια λέει, μάλλον, πολλά.

Οι ταινίες του αφιερώματος στο ιαπωνικό στούντιο NIKKATSU: Τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο από τις προβολές με τους πιο ενημερωμένους και γνήσια σινεφίλ θεατές της πόλης.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης