Ο στόχος ενός βιώσιμου τρόπου μετακίνησης με μηδενικές εκπομπές ρύπων πλησίασε ακόμη πιο κοντά στην υλοποίησή του του, όταν η Opel ανακοίνωσε το Ευρωπαϊκό σκέλος του μεγαλύτερου προγράμματος δοκιμών όλων των εποχών της GM για οχήματα κυψελών καυσίμου. 

Εννέα εταιρίες θα χρησιμοποιήσουν στο Βερολίνο HydroGen4, που παραχωρεί η GM, σαν εταιρικά αυτοκίνητα στο πλαίσιο των τακτικών δραστηριοτήτων τους. Αυτές είναι οι ADAC, Allianz, Coca Cola, Hilton, Linde, Schindler, Axel Springer, Total και Veolia.

Θυμίζουμε ότι παρόμοιο πρόγραμμα είχε ακολουθήσει η εταιρία και στις Η.Π.Α. την περασμένη χρονιά με το Sequel. Το μοντέλο, που είχαμε την τύχη να οδηγήσουμε στο περιθώριο της παρουσίασης του Opel GT, χρησιμοποιεί κυψέλες υδρογόνου.

Κατασκευάστηκαν 200 κομμάτια, με το εμπορικό σήμα της Chevrolet, και παραχωρήθηκαν σε δημόσιες υπηρεσίες τριών μεγάλων πόλεων, για να δοκιμαστούν σε πραγματικές συνθήκες και να εξελιχθούν. Δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα αν το HydroGen4 είναι το αποτέλεσμα αυτής της εξέλιξης.

Οι δοκιμές στο Βερολίνο πάντως θα πραγματοποιηθούν υπό την κάλυψη της Clean Energy Partnership (CEP), ενός project επιχορηγούμενου από το Γερμανικό Ομοσπονδιακό υπουργείο Μεταφορών, Δημοσίων Έργων και Αστικής Ανάπτυξης, στο οποίο δοκιμάζεται η καθημερινή χρηστικότητα του υδρογόνου ως καυσίμου για τον τομέα οδικών μεταφορών.

Το HydroGen4 στο Δρόμο

Σαν αναπόσπαστο μέρος της συνολικής στρατηγικής τεχνολογικής προόδου της GM με στόχο τον περαιτέρω εξηλεκτρισμό του αυτοκινήτου, αυτή η τέταρτη γενιά οχημάτων κυψελών καυσίμου κρύβει πίσω της δέκα χρόνια εξέλιξης στην τεχνολογία υδρογόνου και κυψελών καυσίμου. Το HydroGen4 έχει βελτιωθεί στην καθημερινή χρηστικότητα, σε τομείς όπως οι επιδόσεις και η αντοχή. Παρόμοια προγράμματα πειραματικής χρήσης αυτοκινήτων γίνονται εκτός από την Αμερική και τη Γερμανία, στην Ιαπωνία, την Κορέα και την Κίνα. Συνολικά, τα οχήματα έχουν διανύσει σχεδόν 700.000 χλμ.

Όλα τα οχήματα CEP εφοδιάζονται με ένα ασύρματο σύστημα μεταφοράς δεδομένων, που βοηθά τους μηχανικούς, τροφοδοτώντας δεδομένα επιδόσεων του οχήματος σε ένα server της εταιρίας. Η συντήρηση θα γίνεται σε συνεργάτες του Δικτύου Opel στο Βερολίνο, που έχουν το απαραίτητο προσωπικό και τα εργαλεία για το service των οχημάτων κυψελών καυσίμου.

Η κυψέλη καυσίμου του HydroGen4 περιλαμβάνει 440 μονές κυψέλες. Αυτές εφαρμόζουν μία ηλεκτροχημική διαδικασία, η οποία χρησιμοποιεί υδρογόνο και οξυγόνο από τον αέρα για τη δημιουργία ηλεκτρισμού, με μοναδικό υποπροϊόν τον υδρατμό. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει καύση, ούτε εκπομπές CO2. Η κυψέλη καυσίμου παρέχει ηλεκτρική ενέργεια για τον ηλεκτροκινητήρα 73 kW, για μία επιτάχυνση 0 – 100 km/h σε 12 δευτερόλεπτα περίπου και τελική ταχύτητα 160 χλμ./ώρα.

Επίσης, εφοδιάζεται με μία μπαταρία 1.8 kWh για κάλυψη υψηλών ηλεκτρικών φορτίων αλλά και αποθήκευση ενέργειας από το σύστημα ανάκτησης ενέργειας μέσω πέδησης. Τρία συνθετικά ρεζερβουάρ από ανθρακονήματα χωράνε 4.2 κιλά υδρογόνου με πίεση 700 bars, αρκετά για μία αυτονομία λειτουργίας 320 χλμ.

Σημαντικό είναι και το γεγονός ότι το HydroGen4 μπορεί να ξεκινά και να λειτουργεί από θερμοκρασίες υπό το μηδέν εν αντιθέσει με τον προκάτοχό του, ενώ στα πλαίσια της ασφάλειας δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τα συμβατικά αυτοκίνητα, αλλά περιλαμβάνει και συστήματα ασφαλείας σε ό,τι έχει να κάνει με την ύπαρξη του υδρογόνου.