Ποιος θα δώσει επί τέλους σημασία στις Λεπτομέρειες;
Το περιστατικό που θα θίξουμε δεν συνιστά κοσμογονία,
αλλά δείχνει τη γραφειοκρατική αντίληψη που επικρατεί στην ημεδαπή δημοσιογραφία
και χαρακτηρίζει ιδίως την τηλεοπτική υπόστασή της.
Είχε ξεκινήσει, λοιπόν, το «ένθετο» των αθλητικών ειδήσεων στο δελτίο τού «STAR»,
και προβάλλονταν οι φάσεις από την αναμέτρηση Μπαρτσελόνα-Μπάγερν
στο πλαίσιο των ομίλων τού «Τσάμπιονς Λιγκ».
Οι φιλοξενούμενοι επεκράτησαν με 0-3
και στην περιγραφή των γκολς υπήρξε ένα στοιχείο που μάς έκανε εντύπωση,
καθώς το σπικάζ ολοκληρωνόταν με τη φράση
«…το κερασάκι στην τούρτα για την Μπάγερν έβαλε ο Παβάρ στις καθυστερήσεις.»,
αλλά η εικόνα που αντικρίσαμε -και πιστοποιείται με το σχετικό βίντεο- ήταν η κάτωθι…

Ωπ, τι γίνεται εδώ;
Πώτς γκένεν να παίζονται οι καθυστερήσεις τού αγώνα στο 550 λεπτό;
Μήπως κάθε ημίχρονο διαρκεί πλέον 25 λεπτά και όχι 45 όπως συνέβαινε μέχρι πρότινος;
Η απάντηση είναι απλή και συνάμα τόσο σύνθετη:
ετούτο το γκολ τής Μπάγερν είχε ακυρωθεί ως οφ-σάϊντ,
ενώ το 0-3 όντως επετεύχθη στο 95ο λεπτό.
Κι όμως, ενώ η ανακολουθία Λόγου και Εικόνας ήταν κραυγαλέα,
έπαιξε κανονικά στον «αέρα» διότι -ως είθισται στη Νεοελληνική Τηλεόραση-
ο Επαγγελματισμός είναι συνώνυμος με την Προχειρότητα.
Δεν είναι απλώς ένα λάθος· αν ήταν ένα, θα το προσπερνούσαμε.
Εδώ μιλάμε για κυρίαρχο «σύστημα», για σαθρή νοοτροπία,
όπου τα κάθε λογής σφάλματα και ολισθήματα
μετατρέπουν ακόμη και τη «Ναυαρχίδα τής Σοβαρότητας» κάθε σταθμού
-ήτοι, το δελτίο ειδήσεων-
σε ορμητήριο πάσης φύσεως δημοσιογραφικών τερατουργημάτων.
Αυτός ο -τάχα μου, τάχα μου- ακριβοθώρητος και αυτάρεσκος κόσμος,
αποκτά υπερ-αξία από το «γυαλί»
και από τον αφροδισιακώς μεγεθυντικό φακό που λέγεται «Απόσταση»,
αλλά η Απόσταση υποκρύπτει στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων
τη λειτουργία τού Μπούμερανγκ.
Έτσι, η Αλήθεια τής Νεοελληνικής Τηλεόρασης αποκαλύπτεται ενώπιόν μας:
η Σβελτάδα αντικαθίσταται από τη Βιασύνη,
η Βιασύνη μετατρέπεται σε Υστερία,
η Ζέση, η Επιμέλεια, το Πάθος, η Φερεγγυότητα, η Αξιοπιστία πλήττονται
και συχνά καταλήγουν να αγνοούνται.
Τα τσουναμηδόν ορθογραφικά και συντακτικά λάθη
που αντικρίζουμε επί καθημερινής βάσεως στους τίτλους, στα «σούπερς» και στα «κρόουλς»,
παράγονται από επαγγελματίες δημοσιογράφους
κι υποθάλπονται από αρχισυντάκτες, διευθυντές ειδήσεων,
αλλά -κυρίως- από τούς ιδιοκτήτες των τηλεοπτικών σταθμών
που αποδεικνύεται ότι περί άλλων τυρβάζουν.
Υπό το περιγραφόμενο παρακμιακό πλαίσιο,
ουδεμία έκπληξη προκαλεί το γεγονός ότι σερβίρεται στους πολίτες-τηλεθεατές
ένα ακυρωθέν γκολ τού 55ου λεπτού ωσάν κατακυρωθέν γκολ τού 95 λεπτού.
«Δεν βαριέσαι· πολλοί θα το δουν, λίγοι θα το προσέξουν.
Κι απ’ αυτούς τούς λίγους, ελάχιστοι θα το αναφέρουν,
διότι οι υπόλοιποι έχουν πειστεί πως δεν μπορούν να βγάλουν άκρη μαζί μας
και -με τη μορφή τής ανοχής- είναι πια υποταγμένοι στις βουλές μας.
Ε, κι αν εμφανιστεί και κάποιος “περίεργος”
που θα τολμήσει να καυτηριάσει τις τσαπατσουλιές μας,
θα ξινίσουμε τη μούρη μας που ετόλμησε να πλήξει το παραφουσκωμένο “εγώ” μας
και θα μάς βρει μπροστά του στο μέλλον.».
Σα να τούς ακούμε να μιλούν μεταξύ τους…
μ.Γ.
.jpg)