Μια ερευνητική ομάδα που διερεύνησε τους τρόπους της σεξουαλικής ενημέρωσης των νέων, εντόπισε ένα χάσμα ανάμεσα στη σεξουαλική εκπαίδευση που οι νέοι θα ήθελαν και σε αυτή που τελικά έλαβαν. Παράλληλα, βρέθηκαν επίσης διαφορές ανάμεσα στα δυο φύλα ως προς τους τρόπους με τους οποίους έμαθαν για το σεξ και τις σχέσεις.

Τα ερεθίσματα και οι απαιτήσεις με τα οποία έρχονται αντιμέτωποι οι νέοι μεγαλώνοντας έχουν αλλάξει σημαντικά μέσα στα τελευταία 20 χρόνια και θα συνεχίσουν να αλλάζουν. Αυτό λοιπόν σημαίνει ότι όχι μόνο χρειάζεται μια πιο δομημένη προσέγγιση στο πεδίο της εκπαίδευσης σχετικά με το σεξ και τις σχέσεις, αλλά είναι επίσης απαραίτητη η προσαρμογή στις νέες ανάγκες που συνεχώς τροποποιούνται.

Σε μια από τις δύο μελέτες τους, οι ερευνητές σύγκριναν τα δεδομένα 3869 συμμετεχόντων από μια μεγάλη έρευνα, τη Natal-3, η οποία διεξήχθη μέσα στο χρονικό διάστημα 2010-2012, με τα δεδομένα προηγούμενων μελετών που διεξήχθησαν στα διαστήματα 1990-1991 και 1999-2001, για να εκτιμήσουν ποιες πηγές πληροφόρησης γύρω από το σεξ έχουν αλλάξει μέσα σε αυτά τα χρόνια.

Στη δεύτερη μελέτη εξετάστηκε η διακύμανση των πηγών πληροφόρησης σε σχέση με τους κοινωνικοδημογραφικούς παράγοντες των συμμετεχόντων στη Natal-3 και αναζητηθήκαν τυχόν συσχετίσεις με σεξουαλικές συμπεριφορές. Όλοι οι συμμετέχοντες ήταν 16-24 ετών.

Οι ερευνητές βρήκαν πως σήμερα η κύρια πηγή πληροφόρησης για το σεξ είναι το σχολείο, το οποίο ίσχυε το 1990 μόνο για το 28% των συμμετεχόντων και το 2012 για το 40%.

Πολλές είναι οι διαφορές που εντοπίστηκαν ανάμεσα στα δύο φύλα ως προς τις πηγές πληροφόρησης. Οι νεαροί άνδρες ανέφεραν ως πιο πιθανή πρώτη πηγή πληροφόρησης την πρώτη τους σεξουαλική σύντροφο, ενώ οι νεαρές γυναίκες ανέφεραν ότι έλαβαν τις πρώτες πληροφορίες από τη μητέρα τους.
Σε γενικές γραμμές, οι γονείς ήταν η βασική πηγή πληροφόρησης για το 7% των ανδρών και το 14% των γυναικών. Ακόμα λιγότεροι ήταν αυτοί που έλαβαν το μεγαλύτερο μέρος των πληροφοριών από επαγγελματίες υγείας(1% των ανδρών και 3% των γυναικών).

Αντιθέτως, οι μισοί περίπου συμμετέχοντες και από τα δυο φύλα ανέφεραν ότι ο μεγαλύτερος όγκος πληροφοριών γύρω από το σεξ προσήλθε από λιγότερο έγκυρες πηγές, όπως είναι οι συνομήλικοι, τα media, το διαδίκτυο και το πορνό.

Όταν όμως ρωτήθηκαν σχετικά με την πηγή πληροφόρησης της προτίμησής τους η πιο συχνή απάντηση ήταν το σχολείο, ενώ ακολουθούσουν οι γονείς και οι επαγγελματίες υγείας.

Οι συμμετέχοντες μάλιστα που έλαβαν τη βασική τους σεξουαλική εκπαίδευση από το σχολείο, ανέφεραν την έναρξη της σεξουαλικής τους ζωής αργότερα, σε σύγκριση με αυτούς που έλαβαν την εκπαίδευση τους από άλλες πηγές. Επιπρόσθετα, ήταν λιγότερο πιθανό να αναφέρουν μη ασφαλής σεξουαλική δραστηριότητα ή προσβολή από κάποια σεξουαλικώς μεταδιδόμενη λοίμωξη.

Παράλληλα, όταν η βασική πηγή πληροφόρησης ήταν το σχολείο, οι γυναίκες ήταν λιγότερο πιθανό να νιώσουν πίεση για σεξουαλική επαφή ή να πέσουν θύματα σεξουαλικού εξαναγκασμού. Κάτι τέτοιο όμως δε βρέθηκε να ισχύει για τους άνδρες.

Οι ερευνητές επίσης βρήκαν ότι οι συμμετέχοντες δεν ήταν ικανοποιημένοι από τις πληροφορίες που λάμβαναν. Το 70% των συμμετεχόντων μάλιστα εξέφρασαν την αίσθηση ότι έπρεπε να γνωρίζουν περισσότερα όταν ένιωσαν για πρώτη φορά έτοιμοι για τη σεξουαλική πράξη. Πιο συγκεκριμένα, ανέφεραν ότι εκτός από τα σεξουαλικός μεταδιδόμενα νοσήματα ήθελαν να γνωρίζουν περισσότερα για την αίσθηση της σεξουαλικής επαφής, τα συναισθήματα και τις σχέσεις. Οι γυναίκες, επίσης, είπαν ότι θα ήθελαν να γνωρίζουν περισσότερα για τις μεθόδους αντισύλληψης.

Τα ευρήματα αυτά αναδεικνύουν την ανάγκη ενός ευρέος πλαισίου σεξουαλικής εκπαίδευσης στα σχολεία, ικανού να ανταποκριθεί στις ανάγκες των δύο φύλων σήμερα, μακριά από την καθήλωση στην παραδοσιακά καθιερωμένη προσέγγιση που εστιάζεται στην ενημέρωση σχετικά με την έμμηνο ρύση, την εγκυμοσύνη και το αντισυλληπτικό δισκίο.

Το γεγονός ότι κάποιοι από τους συμμετέχοντες δήλωσαν ότι θα ήθελαν να έχουν πάρει περισσότερες πληροφορίες από τους γονείς τους, δείχνει επίσης το σημαντικό ρόλο των γονέων στην ενημέρωση σχετικά με το σεξ και τις σχέσεις και την ανάγκη μιας συνδυαστικής προσέγγισης που θα υποστηρίξει τους γονείς στην προσπάθεια τους.

Πρόσφατα ερευνητικά δεδομένα έχουν δείξει τους κινδύνους άντλησης πληροφοριών από μη αξιόπιστες πηγές, όπως είναι οι συνομήλικοι. Πιο συγκεκριμένα, βρέθηκε ότι οι έφηβοι επηρεάζονται από διάφορες παρανοήσεις και υπερβολές σχετικά με τη σεξουαλική ζωή των συνομηλίκων τους. Είναι πολύ σημαντικό λοιπόν, οι νέοι να λαμβάνουν τις πληροφορίες που χρειάζονται από έγκυρες και αξιόπιστες πηγές, έτσι ώστε να μη χρειαστεί να στραφούν αλλού.

Πηγή : medicalnewstoday

Το άρθρο επιμελήθηκε ο Κ.Κωνσταντινίδης, Χειρουργός, Ουρολόγος-Ανδρολόγος, Πρόεδρος του Ανδρολογικού Ινστιτούτου Αθηνών, www.andrologia.gr