Με αφορμή τα 100 χρόνια από το ναυάγιο του Τιτανικού, το zouglaport, θυμάται το μεγαλύτερο ναυάγιο στην σύγχρονη ελληνική ιστορία. Πρόκειται για το πλοίο “Χειμάρρα” που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Πειραιάς κι έγινε “υγρός τάφος” για 400 ψυχές που επέβαιναν σε αυτό.

 Τον Γενάρη του 1947, στα μέσα του εμφυλίου πολέμου κι ενώ η χώρα ήταν σχεδόν κατεστραμμένη, ιδιαίτερα στο οδικό δίκτυο, οι ταξιδιώτες δεν είχαν άλλη επιλογή για να μεταβούν στην πρωτεύουσα, από την θαλάσσια συγκοινωνία.

 Το ατμόπλοιο «Χειμάρρα», που ανήκε στους Γερμανούς και ταξίδευε με το όνομα   «Χέρτα» δόθηκε στην Ελλάδα ως πολεμική επανόρθωση, περνώντας στην δικαιοδοσία του Δημοσίου. Το πλοίο “μπάρκαρε”  στις 8:30 το πρωί της 18ης Ιανουαρίου 1947, από τη Θεσσαλονίκη για τον Πειραιά, με 544 επιβάτες και 86 άνδρες πλήρωμα. Την επόμενη ημέρα στις 4:10 τα ξημερώματα και ενώ  έπλεε στον νότιο Ευβοϊκό προσέκρουσε λόγω της ομίχλης στις βραχονησίδες «Βερδούγια» μεταξύ Νέων Στύρων και Αγίας Μαρίνας.

 
Πολλοί  υποστηρίζουν πως το ατμόπλοιο δεν βυθίστηκε λόγω της ομίχλης, αλλά λόγω της πρόσκρουσης σε  μαγνητική θαλάσσια νάρκη, ή ότι επρόκειτο για σαμποτάζ.

 Το πλοίο άρχισε να «μπάζει» νερά και λόγω της σύγκρουσης δημιουργήθηκε σοβαρό πρόβλημα στο πηδάλιo του, πράγμα που το κατέστησε ακυβέρνητο. Όπως συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις,  επικράτησε πανικός. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα λόγω του ότι η Αγία Μαρίνα ήταν κοντά στο πλοίο, οι επιβάτες να προσπαθήσουν να εγκαταλείψουν το σκάφος ανεξέλεγκτα.

 Χαρακτηριστικό της τραγωδίας που προκλήθηκε αποκλειστικά από τον πανικό είναι πως το πλοίο έκανε μιάμιση ώρα για να βυθιστεί σε απόσταση μόλις ενός μιλίου από την Αγία Μαρίνα. Ωστόσο οι συνθήκες δεν ήταν καθόλου ευνοϊκές, καθώς υπήρχε ουσιαστικά πολικό ψύχος, αλλά και ισχυρά θαλάσσια ρεύματα.  400 άτομα έχασαν την ζωή τους, εκ των οποίων πολλά γυναικόπαιδα, πολιτικοί κρατούμενοι, αλλά και χωροφύλακες συνοδοί.

 Όπως ήταν φυσικό οι υπεύθυνοι έπρεπε να πληρώσουν, κάτω από το βάρος του πένθους τόσων οικογενειών. Στην δίκη που ακολούθησε, ο δεύτερος πλοίαρχος Μπέρτολς, που ήταν βάρδια την ώρα του ναυαγίου, καταδικάστηκε σε φυλάκιση 20 μηνών και ο πλοίαρχος Μπελέσης σε φυλάκιση 15 μηνών με αναστολή.

 Για την απώλεια του πλοίου το Ελληνικό Δημόσιο εισέπραξε από την ασφάλεια 70.000 λίρες Αγγλίας.

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης