Συναγερμός έχει σημάνει εκ νέου στις αρχές των χωρών που συμμετέχουν στις έρευνες για τον εντοπισμό του αεροσκάφους των Μαλαισιανών Αερογραμμών, το οποίο αγνοείται εδώ και δύο εβδομάδες.

Η βρετανική εφημερίδα «telegraph» έδωσε στη δημοσιότητα τους αναλυτικούς διαλόγους ανάμεσα στους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας και τους πιλότους του αεροσκάφους. Το ενδιαφέρον των ερευνητών εστιάζεται σε δύο βασικούς άξονες ανάλυσης.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πρώτον, ενώ φαινομενικά πρόκειται για «διαλόγους ρουτίνας» παρατηρείται μια ασυνήθιστα συχνή επικοινωνία των πιλότων με τον πύργο ελέγχου στην Κουάλα Λουμπούρ για ζητήματα, τα οποία θα μπορούσαν να έχουν ρυθμιστεί μ’ ένα – δύο μηνύματα ανάμεσα στις εμπλεκόμενες πλευρές. Δεύτερον, η απώλεια επικοινωνίας και η απότομη στροφή προς τα δυτικά γίνεται ακριβώς τη στιγμή που ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας περνάει από την Κουάλα Λουμπούρ στην πόλη Χο Τσι Μιν (πρώην Σαϊγκόν, νότιο Βιετνάμ).

Η συγκεκριμένη στιγμή θεωρείται ως το ιδανικότερο χρονικό σημείο για να μπορέσει κάποιος να «εξαφανίσει» για λίγη ώρα το αεροπλάνο, προκαλώντας σύγχυση στους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας σύμφωνα με πρώην πιλότο της British Airways, που μίλησε στην εφημερίδα.

Το μυστήριο με την τύχη της πτήσης MH370 παραμένει, ενώ οι εμπειρογνώμονες αδυνατούν να πουν με ακρίβεια αν η εξαφάνιση του αεροσκάφους συνδέεται με κάποιο ξαφνικό ατύχημα (μηχανική βλάβη) ή αεροπειρατεία.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι έρευνες μετά τη Θάλασσα της Κίνας και τα Στενά του Μάλακα μεταφέρθηκαν εσπευσμένα στον Ινδικό Ωκεανό και συγκεκριμένα δυτικά του Περθ της Αυστραλίας, όπου ο πρωθυπουργός της χώρας, Τόνι Άμποτ, υποστήριξε την Πέμπτη πως κατασκοπευτικός δορυφόρος εντόπισε στις 16 Μαρτίου αντικείμενα τα οποία θα μπορούσαν να αποτελούν τμήματα του αεροπλάνου. Μέχρι στιγμής το αποτέλεσμα είναι μια «τρύπα στο νερό».

Ήδη το πεδίο ερευνών έχει ξεπεράσει τα 9.000 τετραγωνικά μίλια και ειδικά ρομποτικά μηχανήματα είναι έτοιμα για υποθαλάσσιες έρευνες σε διάφορα σημεία τόσο του Ινδικού όσο και του Ειρηνικού Ωκεανού.

Στο φως τα 54 τελευταία 54 λεπτά της πτήσης MH370

Όπως έγινε γνωστό, το βράδυ της Παρασκευής η βρετανική εφημερίδα «telegraph» δημοσίευσε ένα αναλυτικό αντίγραφο με όλες τις επικοινωνίες ανάμεσα στον πύργο ελέγχου και το πιλοτήριο του Boeing 777, από την απογείωση στην Κουάλα Λουμπούρ μέχρι τη μυστηριώδη εξαφάνιση. Ειδικοί αναλυτές χαρακτήρισαν την ακολουθία «φυσιολογική», ωστόσο εστιάζουν την προσοχή τους σε δύο σημεία της τα οποία θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως «δυνητικά περίεργα».

Όπως φαίνεται και στα ντοκουμέντα, που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα της, οι συνομιλίες ξεκινούν στις 00.25 τα μεσάνυχτα (τοπική ώρα), όταν ο πύργος ελέγχου δίνει γενικές οδηγίες στους πιλότους, την ώρα που το αεροσκάφος βρίσκεται σε διαδικασία τροχοδρόμησης στο αεροδρόμιο της Κουάλα Λουμπούρ. Η τελευταία επικοινωνία γίνεται στη 01.19 τα ξημερώματα (τοπική ώρα), όπου ο 27χρονος συγκυβερνήτης Φαρίκ Αμπντούλ Χαμίντ λέει: «όλα εντάξει, καληνύχτα», ενώ το αεροσκάφος της πτήσης MH370 βρίσκεται πάνω από τον κόλπο της Ταϊλάνδης σε ύψος 35.000 ποδιών.

Σε αυτό το σημείο το αεροπλάνο εξαφανίζεται. Αυτή είναι και η τελευταία γνωστή του θέση, πριν «χαθεί» το σήμα από τα ραντάρ και ξεκινήσει -με καθυστέρηση αρκετών ωρών- μια άνευ προηγουμένου αναζήτηση στο νότιο τμήμα της Ασίας με την εμπλοκή δεκάδων χωρών.

Α' μέρος του αντιγράφου

Β' μέρος του αντιγράφου

Σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα, το αντίγραφο είναι εξαιρετικά σημαντικό, καθώς περιέχει επικοινωνίες και κατά το χρονικό διάστημα που διάφοροι εμπειρογνώμονες εκτιμούν ότι βρισκόταν σε εξέλιξη δολιοφθορά από ανθρώπινο χέρι στο εσωτερικό του αεροσκάφους (κλείσιμο συστήματος ACARS).

Στο μικροσκόπιο δύο σημεία της συνομιλίας

Όπως μετέδωσε το αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο CNN, ειδικοί αναλυτές συνεχίζουν να περνούν από «κόσκινο» τις συνομιλίες ανάμεσα στον πύργο ελέγχου και το πιλοτήριο του Boeing 777, εστιάζοντας την προσοχή τους σε δύο μηνύματα, τα οποία εν δυνάμει θα μπορούσαν να τοποθετηθούν εκτός μιας «καθιερωμένης επικοινωνίας κατά τη διάρκεια συνηθισμένης πτήσης».

Το πρώτο εκπέμπεται στη 01.07 τα ξημερώματα, όταν ο συγκυβερνήτης ενημερώνει τον πύργο ελέγχου πως το αεροπλάνο πετάει σε ύψος 35.000 ποδιών. Σύμφωνα με τους αναλυτές η πληροφορία αυτή είναι «άχρηστη», καθώς το μήνυμα αυτό έχει ήδη επαναληφθεί σε προηγούμενη επικοινωνία μόλις έξι λεπτά νωρίτερα. Επιπλέον, αυτή η επικοινωνία γίνεται σε μια εξαιρετικά κρίσιμη στιγμή. Είναι το χρονικό σημείο (01.07 τα ξημερώματα) που το σύστημα μηνυμάτων ACARS (Aircraft Communication Addressing And Reporting System) στέλνει αυτόματα για τελευταία φορά δεδομένα σχετικά με οποιεσδήποτε ανωμαλίες κατά τη διάρκεια της πτήσης, βλάβες ή διακοπή του συστήματος, πριν τελικά τεθεί εκτός λειτουργίας για τα επόμενα 30 λεπτά με ανθρώπινη παρέμβαση, όπως πιστεύουν οι ερευνητές.

Με πράσινο το πρώτο «ύποπτο» μήνυμα και ο συσχετισμός του με το αντίστοιχο έξι λεπτά νωρίτερα

Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία, ο ασύρματος κλείνει στο πιλοτήριο στη 01.21, δύο λεπτά μετά το τελευταίο μήνυμα του συγκυβερνήτη. Οι αναλυτές πιστεύουν όμως ότι το σύστημα ACARS έχει τεθεί εκτός λειτουργίας πολύ πριν ο Φαρίκ Αμπντούλ Χαμίντ πει το «όλα εντάξει, καληνύχτα» και κλείσει τον ασύρματο.

Το δεύτερο στοιχείο που προκαλεί υποψίες και ενισχύει τα σενάρια ότι η εξαφάνιση του αεροσκάφους από τα ραντάρ έγινε σκόπιμα, αφορά στο χρονικό διάστημα της ξαφνικής στροφής του αεροπλάνου προς τα δυτικά.

Όπως επισημαίνεται στο δημοσίευμα της βρετανικής «telegraph», η απώλεια της επικοινωνίας και η αλλαγή πορείας του Boeing 777 γίνεται, όταν βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη η ανταλλαγή δεδομένων για τη θέση του αεροπλάνου ανάμεσα στον πύργο ελέγχου στην Κουάλα Λουμπούρ και τον αντίστοιχο στην πόλη Χο τσι Μινχ του Βιετνάμ. Στη 01.19 τα ξημερώματα ο πύργος ελέγχου στην πρωτεύουσα της Μαλαισίας ενημερώνει τους πιλότους να επικοινωνήσουν με τους συναδέλφους στην πόλη Χο τσι Μινχ (πρώην Σαϊγκόν, νότιο Βιετνάμ), προκειμένου να συνεχιστεί χωρίς προβλήματα το ταξίδι τους. Δύο λεπτά αργότερα ο συγκυβερνήτης στέλνει το τελευταίο μήνυμα («όλα εντάξει, καληνύχτα»). Το θρίλερ μόλις ξεκινάει…

Το δεύτερο «ύποπτο» μήνυμα

«Αν ήθελα να κλέψω το αεροπλάνο, αυτή θα ήταν η ιδανική στιγμή για να το πράξω. Υπάρχει ένα μικρό “κενό διάστημα” ανάμεσα στους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας. Ήταν η μόνη στιγμή κατά τη διάρκεια της πτήσης, που δεν υπάρχει άμεση επαφή ανάμεσα στο αεροπλάνο και το έδαφος» ανέφερε ο Στέφεν Μπούζντιγκαν, πρώην πιλότος της British Airways με μεγάλη εμπειρία στη λειτουργία των Boeing 777.

Το πιο δύσβατο σημείο του πλανήτη

Αναφορικά με την πορεία των ερευνών, ο αναπληρωτής πρωθυπουργός της Αυστραλίας, Γουόρεν Τρας, εξήγησε την Παρασκευή πως τα αντικείμενα που είδε ο δορυφόρος και τα οποία ενδεχομένως να συνδέονται με την εξαφάνιση του αεροσκάφους των Μαλαισιανών αερογραμμών, μπορεί να μην βρίσκονται πλέον στην επιφάνεια της θάλασσας, γι’ αυτό και οι έρευνες θα είναι εξαιρετικά δύσκολες.

«Κάτι το οποίο επιπλέει στη θάλασσα, ίσως μετά από τόσο χρόνο να έχει βυθιστεί. Επίσης είναι σχεδόν βέβαιο πως οποιαδήποτε συντρίμμια ή άλλα αντικείμενα θα έχουν ταξιδέψει ενδεχομένως αρκετές εκατοντάδες χιλιόμετρα» συμπλήρωσε.

Το πολεμικό σκάφος HMAS Success«Ίσως να πρόκειται για το πλέον δύσβατο σημείο του πλανήτη (2.500 χλμ. δυτικά του Περθ), αλλά αν υπάρχει κάτι εκεί θα το βρούμε. Το οφείλουμε στους επιβάτες αλλά και στους συγγενείς τους» εξήγησε από την πλευρά του ο πρωθυπουργός της Αυστραλίας, Τόνι Άμποτ.

Στην καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου της κυβέρνησης στη Μαλαισία, ο υπουργός Μεταφορών ξεκαθάρισε ότι τα δύο αντικείμενα που «είδε» ο δορυφόρος δεν έχουν ακόμα ταυτοποιηθεί, ενώ συμπλήρωσε ότι οι έρευνες συνεχίζονται και στους δύο αεροδιαδρόμους (βόρειο και νότιο).

Εν τω μεταξύ σήμερα αναμένεται να φθάσει στην περιοχή και το αυστραλιανό πολεμικό σκάφος HMAS Success για να συμμετάσχει στις έρευνες. Οι καιρικές συνθήκες παραμένουν δυσμενείς, ενώ λόγω της μεγάλης απόστασης από στρατιωτικά και πολιτικά αεροδρόμια, όλα τα αεροσκάφη είναι αναγκασμένα να ταξιδεύουν τέσσερις ολόκληρες ώρες μέχρι να φθάσουν στο σημείο και να παραμένουν εκεί μόλις για δύο ακόμη, πριν επιστρέψουν πίσω στη βάση τους.

Επιμέλεια: Μάριος Βελέντζας

Διαβάστε επίσης:
Γιγαντιαία επιχείρηση, Πρώτη καταχώρηση: Παρασκευή, 21 Μαρτίου 2014, 11:40

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης