Τον δεκάλογο του καλού και κερδισμένου καταναλωτή παρουσιάζει η Ένωση Καταναλωτών Ελλάδος, ενόψει της έναρξης των εκπτώσεων, στις 15 Ιανουαρίου, οι οποίες θα διαρκέσουν μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου. Ταυτόχρονα, η Ένωση Καταναλωτών Ελλάδος αναφέρει ότι, για την αγορά, η αναθέρμανση της κίνησης είναι ζήτημα ζωτικής σημασίας, καθώς χιλιάδες επιχειρήσεις περιμένουν κάποια αύξηση του τζίρου, ώστε να αποφύγουν το λουκέτο.
Από την άλλη πλευρά, σύμφωνα με την Ένωση Καταναλωτών Ελλάδος και οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν πρωτόγνωρα οικονομικά προβλήματα που τους υποχρεώνουν σε συρρίκνωση ακόμη και των απαραίτητων αγορών τους. Επίσης, η αρνητική ψυχολογία, που επικρατεί όλο αυτό το διάστημα, δεν αποτελεί σύμμαχο των εμπόρων, οι οποίοι θα προσπαθήσουν με μεγάλα ποσοστά εκπτώσεων να αναστρέψουν το υποτονικό κλίμα της αγοράς.
Με αφορμή την έναρξη των εκπτώσεων, η Ένωση Καταναλωτών Ελλάδος προτείνει στον καταναλωτή τα εξής: Να αγοράζει με βάση τις οικονομικές δυνατότητες και τις πραγματικές ανάγκες του νοικοκυριού.
Να κάνει σύγκριση τιμών και ποιότητας, δηλαδή διερεύνηση της αγοράς. Αυτό σημαίνει ότι τα είδη που έχει «τσεκάρει» ο καταναλωτής, πριν από την έναρξη των εκπτώσεων, θα πρέπει να υπάρχουν στις βιτρίνες και στα ράφια των καταστημάτων, κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων. Να καταρτίζει λίστα με τα είδη που θέλει να αγοράσει, δηλαδή στην από πριν έρευνα τιμών, ώστε να διαπιστώσει, εάν, από την πρώτη ημέρα των εκπτώσεων, οι αρχικές τιμές διαφέρουν σε σχέση με τις εκπτώσεις.
Να αγοράζει, χωρίς χρονική πίεση, γιατί κερδισμένος καταναλωτής θα είναι αυτός που η αγοραστική του συμπεριφορά θα είναι ορθολογική και θα κάνει την πλέον σωστή επιλογή, σύμφωνα με ό,τι «χρειάζεται» και όχι με ό,τι «θέλει»… Οι εκπτώσεις θα διαρκέσουν για 45 μέρες, συνεπώς δεν «βιαζόμαστε»… απεναντίας, χρειάζεται μεγάλη προσοχή, πριν επιλέξουμε τα απαραίτητα είδη για το νοικοκυριό. Να αποφεύγει τα καταστήματα και πολυκαταστήματα εκείνα που διαφημίζουν μεγάλα ποσοστά εκπτώσεων σε μόνο ένα ή ελάχιστα από τα προϊόντα τους.
Αυτό δεν σημαίνει ότι και τα υπόλοιπα προϊόντα των καταστημάτων αυτών είναι φθηνότερα, σε σχέση με αντίστοιχα προϊόντα άλλων καταστημάτων. Να ενημερώνεται από τους εμπόρους για το εάν μπορούν να πραγματοποιούν αλλαγές στα προϊόντα που αγοράζουν, κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων. Να ζητάει απόδειξη, γιατί αφενός αποδεικνύεται η αγορά, σε περίπτωση ελαττωματικού προϊόντος και αφετέρου αποτρέπεται η φοροδιαφυγή.
Να ζητάει πλήρη και επακριβή ενημέρωση, όταν αγοράζει είδη με δόσεις. Να καταγγέλλει στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή [τηλέφωνο: 1520], όταν υπάρχουν αποδεικτικά στοιχεία των περιπτώσεων αυτών που κάποιοι θα προσπαθήσουν να παραπλανήσουν τους καταναλωτές με πλασματικές εκπτώσεις.
Επιμέλεια: Αννίτα Τριανταφυλλοπούλου
