Επιστημονικός ενθουσιασμός για την καινοτόμα εφεύρεση που φιλοξενείται σε εργαστήριο του Πολυτεχνείου!

Πρώτη καταχώρηση: Τετάρτη, 6 Οκτωβρίου 2021, 08:26
Επιστημονικός ενθουσιασμός για την καινοτόμα εφεύρεση που φιλοξενείται σε εργαστήριο του Πολυτεχνείου!

Ρεπορτάζ: Σωτήρης Σκουλούδης

Μία καινοτόμα και με σπουδαίες, όπως διαφαίνεται, προοπτικές, εφεύρεση που υπόσχεται να μειώσει σε σημαντικό βαθμό την κατανάλωση ενέργειας σε μια σειρά εφαρμογών, φιλοξενείται το τελευταίο διάστημα στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Η καινοτόμα εφεύρεση είχε παρουσιαστεί αναλυτικά στο zougla.gr πριν από έναν χρόνο ακριβώς, και πλέον οι επιστήμονες, έχοντας νέα δεδομένα στη διάθεσή τους, δεν κρύβουν τον ενθουσιασμό τους για την αποδοτικότητα αυτής της πολλά υποσχόμενης συσκευής!

Συγκεκριμένα στο Εργαστήριο Στοιχείων Μηχανών της Σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών πραγματοποιούνται δοκιμές καθώς και συνέχιση των ερευνών για την εφεύρεση του Φώτιου Οικονομίδη, ο οποίος έπειτα από χρόνια εξέλιξης μιας πρωτότυπης ιδέας, «έπεισε» με τα αποτελέσματα που παρουσιάζει η καινοτόμα συσκευή του τους επιστήμονες του Πολυτεχνείου ώστε να «αγκαλιάσουν» την ιδέα.

Η συσκευή του περιλαμβάνει εσωτερικά ένα πολύπλοκο σύστημα γραναζιών που επιτυγχάνουν την διαχείριση σημαντικής ποσότητας ενέργειας με μίνιμουμ απώλειες και αποτελεί ουσιαστικά έναν «γραναζωτό μειωτήρα στροφών με ανακυκλοφορία ισχύος με εκτεταμένη χρήση της μεθόδου κατεργασίας μέσω ηλεκτροδιάβρωσης σύρματος», όπως μας εξηγεί ο Βασίλειος Σπιτάς, Αναπληρωτής Καθηγητής του ΕΜΠ στη Σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών, ο οποίος αντιλήφθηκε από την πρώτη στιγμή τις προοπτικές της εφεύρεσης.

Το κόστος κατασκευής για τη συσκευή είναι ιδιαίτερα χαμηλό, σε σχέση με τις συμβατικές μεθόδους, αλλά ο βαθμός απόδοσης είναι εξαιρετικά υψηλός, ενώ η εφεύρεση επιδέχεται και βελτιώσεων! Απλά, μπορούμε να το φανταστούμε ως ένα σύστημα γραναζιών - κατά αναλογία μπορούμε να το παρομοιάσουμε με τον Μηχανισμό των Αντικυθήρων - υψηλής παραγωγικότητας.  

Ο προσωπικός φίλος του εφευρέτη και επιχειρηματίας εκ της Σουηδίας Γεώργιος Τζανής, στέκεται αρωγός στις προσπάθειες του Φώτιου Οικονομίδη, χρηματοδοτώντας τις έρευνες, ενώ ο ίδιος διαβλέπει μια ατελείωτη γκάμα εφαρμογών και χρήσεων της συσκευής, και μάλιστα πολύ σύντομα, στον βαθμό μάλιστα που μπορεί να... επιφέρει «τομή» στον τρόπο που καταναλώνεται η ενέργεια στις μεταφορές, στη βιομηχανία αλλά και στις συσκευές μας!

Δείτε το ρεπορτάζ του zougla.gr μέσα από το εργαστήριο του Πολυτεχνείου και γνωρίστε την καινοτόμα εφεύρεση η οποία, ίσως, σύντομα μας απασχολήσει ξανά:

 

 

Τα νέα δεδομένα για την εφεύρεση

Σήμερα 10 Οκτωβρίου 2021 ο καθηγητής Βασίλειος Σπιτάς, σε ερώτημα του zougla.gr για την εξέλιξη των ερευνών, μας παρουσιάζει τα νέα δεδομένα από τις μετρήσεις και καταλήγοντας ότι «η συγκεκριμένη τεχνολογίας συνιστά σημαντική ευκαιρία η οποία δεν πρέπει να μείνει αναξιοποίητη»...

Διαβάστε την επιστολή:

«Σε μέτρηση που πραγματοποιήθηκε στο Εργαστήριο Στοιχείων Μηχανών και Δυναμικής της Σχολής Μηχανολόγων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου στις αρχές Ιουλίου 2021 ελέγχθηκε η συμπεριφορά του πλανητικού συστήματος πολλαπλών βαθμίδων του εφευρέτη κ. Φώτιου
Οικονομίδη, ως προς τον βαθμό απόδοσής του. Η πειραματική διάταξη αποτελούνταν από τριφασικό επαγωγικό ηλεκτροκινητήρα ο οποίος τροφοδοτούσε τη διάταξη με ισχύ και γεννήτρια εναλασσομένου ρεύματος που δρούσε ως πέδη στο σύστημα.

Με γνωστούς τους βαθμούς απόδοσης των ηλεκτρικών μηχανών, ο βαθμός απόδοσης του συστήματος προέκυψε από τα μετρούμενα ηλεκτρικά μεγέθη (τάση και ρεύμα) σε διάφορα κρίσιμα σημεία στην είσοδο και στην έξοδο των ηλεκτρικών μηχανών ως το πηλίκο μεταξύ της αποδιδόμενης ισχύος (ισχύος εξόδου του πλανητικού μηχανισμού) προς την καταναλισκόμενη ισχύ (ισχύς εισόδου από τον ηλεκτροκινητήρα) που προσδίδονταν στο σύστημα.

Ο έλεγχος έγινε σε διάφορες ταχύτητες περιστροφής που επιτεύχθηκαν μέσω inverter, δηλαδή σε 500, 1000 και 1500 RPM και σε διάφορα φορτία στη γεννήτρια. Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε ο Διευθυντής του Εργαστηρίου Στοιχείων Μηχανών και Δυναμικής, Αναπληρωτής Καθηγητής ΕΜΠ Βασίλης Σπιτάς, ο μέσος
βαθμός απόδοσης της μετάδοσης παρατηρήθηκε κατά 10% (±2%) βελτιωμένος σε σχέση με τη δοκιμή που πραγματοποιήθηκε το περασμένο έτος στο προηγούμενο μοντέλο, κάτι που είναι απαραίτητο για την εφαρμογή της προτεινόμενης μετάδοσης σε πλανητικά συστήματα πολλαπλών (επάλληλων) βαθμίδων υπερυψηλής σχέσης μετάδοσης τα οποία εγγενώς εγκλωβίζουν στο εσωτερικό τους ανακυκλοφορούσα ισχύ.

Ο θόρυβος παρέμεινε σε σχετικά υψηλά όρια ~63dBA και οι κραδασμοί ήταν αποδεκτοί στο εύρος 20 – 200 Hz που αποσβαίνονταν εύκολα με μια απλή ελαστική έδραση στη βάση του μηχανισμού.

Οι εφαρμογές της μετάδοσης αυτής αφορούν τη βιομηχανία ενέργειας (ανεμογεννήτριες, ζεύξεις στροβιλομηχανών – ηλεκτρογεννητριών), την βιομηχανία οχημάτων (υβριδικά – ηλεκτρικά οχήματα, μηχανές έλξης συρμών – ντηζελάμαξες – ηλεκτράμαξες) και τις εφαρμογές της ρομποτικής (κίνηση ρομποτικών βραχιόνων από ταχύστροφους ηλεκτροκινητήρες).

Στη συγκεκριμένη φάση της ανάπτυξής του ο μηχανισμός θεωρείται ότι έχει φτάσει σε TRL (Technology Readiness Level) 5 και είναι πλέον απαραίτητη η εύρεση επενδυτή για την περαιτέρω εξέλιξη του συστήματος και προσαρμογής του σε πραγματικές βιομηχανικές εφαρμογές.

Βασίλειος Σπιτάς
Αναπληρωτής Καθηγητής ΕΜΠ
Σχεδιασμός Στοιχείων Μηχανών και Συστημάτων Μετάδοσης Κίνησης
Σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών
Εργαστήριο Στοιχείων Μηχανών
».

Ήδη, σύμφωνα με τον επιχειρηματία κ. Γεώργιο Τζανή ο οποίος έχει αναλάβει τη χρηματοδότηση του έργου έως σήμερα έχει επενδυθεί ένα σεβαστό ποσό στην ανάπτυξη του μηχανισμού και πλέον απαιτούνται πολύ υψηλότερα κονδύλια προκειμένου να εισέλθει η ανάπτυξη στην επόμενη φάση. Η αξιοποίηση της συγκεκριμένης τεχνολογίας συνιστά σημαντική ευκαιρία η οποία δεν πρέπει να μείνει αναξιοποίητη.

Όποιος επιθυμεί να έρθει σε επαφή με την ερευνητικό ομάδα, μπορεί να στείλει email στο oiko.anis@gmail.com.

Τελευταία ενημέρωση: Πέμπτη, 7 Οκτωβρίου 2021, 10:39