Έχουν περάσει τέσσερα περίπου χρόνια από την κυκλοφορία του Final Fantasy XIII, μιας αν μη τι άλλο αμφιλεγόμενης δημιουργίας. Το JRPG της Square Enix μας εντυπωσίασε το 2010 με τον οπτικοακουστικό τομέα του, εντούτοις η γραμμική ροή του και η έλλειψη αλληλεπίδρασης με τους NPC ξένισαν τους φίλους της σειράς. Η ιαπωνική εταιρεία λαμβάνοντας υπόψη το αρνητικό feedback μας παρουσίασε δύο χρόνια αργότερα το Final Fantasy XIII-2, ένα sequel που κατάφερε να διορθώσει τα κυριότερα προβλήματα του προκατόχου του. Παρόλα αυτά, υπήρχαν εμφανείς σεναριακές αδυναμίες, αφού η πλοκή είχε πλέον…εκτροχιαστεί με τους πρωταγωνιστές να πραγματοποιούν ταξίδια στον χωροχρόνο και σε διάφορες εναλλακτικές πραγματικότητες.

Κάπως έτσι φτάσαμε στην κυκλοφορία του Lightning Returns: Final Fantasy XIII, το οποίο σηματοδοτεί το τέλος της ομώνυμης τριλογίας και την εισαγωγή περισσοτέρων Action στοιχείων στο παραδοσιακό και αναγνωρίσιμο gameplay της σειράς. Η νέα περιπέτεια της Lightning αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά τον Σεπτέμβριο του 2012 στα πλαίσια του 25th Anniversary Event της σειράς Final Fantasy, όπου επίσης ανακοινώθηκε ότι θα έχετε στην διάθεσή σας ένα συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο για να ολοκληρώσετε το παιχνίδι. Το στοιχείο αυτό σε συνδυασμό με την εισαγωγή των Action στοιχείων, καθώς και οι υποσχέσεις των developers για ένα οpen ended Final Fantasy αναζωπύρωσαν το ενδιαφέρον μας για μια σειρά που τα τελευταία χρόνια είχε χάσει σε μεγάλο βαθμό την αίγλη της.

Η πρώτη γνωριμία μας με το Lightning Returns έλαβε χώρα τον περασμένο Νοέμβριο, με το demo της ιαπωνικής έκδοσής του. Το τελευταίο μας άφησε θετικές εντυπώσεις χάρις την εξέλιξη του συστήματος μάχης, εντούτοις δημιουργήθηκαν αρκετά αναπάντητα ερωτήματα σε σχέση με την κατεύθυνση που θα έπαιρνε το σενάριο και το πως ακριβώς θα έκλεινε η συγκεκριμένη τριλογία. Οι απαντήσεις δόθηκαν φυσικά με την κυκλοφορία της ολοκληρωμένης έκδοσης, οπότε πάμε να δούμε κατά πόσο η παρούσα πρόταση καταφέρνει να αντιστρέψει το αρνητικό κλίμα που δημιούργησαν οι προκάτοχοί του.

Οι τελευταίες μέρες του κόσμου
Το Lightning Returns: Final Fantasy XIII λαμβάνει χώρα 500 χρόνια μετά τα γεγονότα του Final Fantasy XIII-2 και 13 μέρες πριν το τέλος του κόσμου. To setting είναι καθαρά post apocalyptic, καθώς ύστερα από την εξάπλωση του Chaos στο Gran Pulse, το μεγαλύτερο μέρος του έχει πλέον καταστραφεί και οι κάτοικοί του έχουν καταφύγει σε τέσσερα νησιά που αποτελούν το αρχιπέλαγος του Nova Chrysalia. Σε αυτό το χρονικό διάστημα των πέντε αιώνων η Lightning βρίσκεται σε λήθαργο μέσα σε έναν κρύσταλλο, αλλά 13 ημέρες πριν το τέλος του κόσμου ξυπνά με την παρέμβαση της θεότητας Bhunivelze.


Με δεδομένο ότι η καταστροφή του Nova Chrysalia είναι αναπόφευκτη, η Bhunivelze θέλει να δημιουργήσει έναν νέο κόσμο. Κατόπιν αυτού, αποδίδει στην Lightning τον τίτλο του Savior και της ζητά να σώσει όσες περισσότερες ψυχές μπορεί στο χρονικό διάστημα των 13 ημερών. Στην περίπτωση που η Lightning καταφέρει να φέρει εις πέρας την αποστολή της, η Serah, η αδελφή της, θα επιστρέψει στην ζωή. Κάπως έτσι ξεκινά το ταξίδι σας στον κόσμο του Lightning Returns, o οποίος όπως προαναφέραμε βρίσκεται στο λυκόφως του. Ετοιμαστείτε λοιπόν για μία νέα περιπέτεια, όπου απώτερος σκοπός σας είναι να επανασυνδεθείτε με την νεκρή αδελφή σας.

Όπως γίνεται αντιληπτό το σενάριο έχει για ακόμη μία φορά…τραβηχτεί από τα μαλλιά, καθώς ούτε λίγο ούτε πολύ η Lightning παρουσιάζεται ως ο Μεσσίας του κόσμου. Το γεγονός αυτό δεν μας προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση, καθώς είναι εμφανές ότι η Square Enix δεν είχε εξαρχής στο νου της να δημιουργήσει μία τριλογία Final Fantasy. Άλλωστε η ιδέα για την δημιουργία του Lightning Returns προέκυψε με βάση τις δηλώσεις του Motomu Toriyama (ο βασικός σεναριογράφος της τριλογίας) μετά την κυκλοφορία του Requiem of the Goddess DLC για το Final Fantasy XIII-2. Είναι ξεκάθαρο λοιπόν ότι οι developers δεν είχαν από την αρχή ένα ξεκάθαρο όραμα για το πως θα εξελιχθεί η ιστορία και αναγκαστικά μπήκαν στην παγίδα της εφεύρεσης νέων τρόπων εξέλιξης της πλοκής.

Οφείλουμε πάντως να παραδεχτούμε ότι στην συγκεκριμένη περίπτωση, παρά τις όποιες υπερβολές, η ιστορία εξελίσσεται ομαλά, χωρίς να δημιουργούνται αναπάντητα ερωτηματικά. Βέβαια είναι γεγονός ότι και πάλι θα πρέπει να αφιερώσετε χρόνο διαβάζοντας τα σχετικά Datalogs, των οποίων η ανάγνωση είναι μεν προαιρετική, επιβάλλεται δε στην περίπτωση που θέλετε να εντρυφήσετε στο lore της τριλογίας. Το κυρίως πρόβλημα εντοπίζεται στην απόδοση των χαρακτήρων, η οποία είναι για ακόμη μια φορά “ρηχή”. Ειδικότερα η Lightning προσεγγίζει με έναν τελείως στωικό τρόπο την καταστροφή του κόσμου, καθώς ως επί τω πλείστον δείχνει να νοιάζεται μονάχα για την επιστροφή της αδελφής της. Υπάρχουν πάντως και κάποιοι ενδιαφέροντες χαρακτήρες, όπως η Lumina, για την οποία δεν θα αποκαλύψουμε περισσότερα, ώστε να μην δώσουμε άθελά μας spoilers.

Nova Chrysalia
Σε αντίθεση με τους δύο προκατόχους του εδώ συναντάμε ένα αρκετά open ended κόσμο, ο οποίος αποτελείται από τέσσερις βασικές τοποθεσίες: τις πόλεις Luxerion και Υusnaan, την άγονη ερημική έκταση Dead Dunes και τα Wildlands (μία έκταση που βρίσκεται στα ερείπια της πόλης Academia). Τα γεγονότα εκτυλίσσονται στα πέντε Main Quests του Lightning Returns, τα οποία μπορούν σημειωτέον να ολοκληρωθούν με οποιαδήποτε σειρά.

Πέρα από τα Main Quests υπάρχουν δύο ακόμη κατηγορίες προαιρετικών αποστολών που ονομάζονται Side Quests και Canvas of Prayers αντίστοιχα. Τα τελευταία θα λέγαμε ότι ακολουθούν τα πρότυπα των MMORPG, καθώς για να τα ολοκληρώσετε θα πρέπει να συλλέξετε συγκεκριμένα αντικείμενα είτε εξερευνώντας τον χάρτη, είτε εξολοθρεύοντας mobs. Αντίθετα τα Side Quests έχουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον και προϋποθέτουν την αλληλεπίδραση με συγκεκριμένους NPC. Η εξερεύνηση των τοποθεσιών έχει γίνει επίσης πολύ πιο ενδιαφέρουσα με την εισαγωγή αμυδρών Action-Adventure στοιχείων. Η Lightning έχει πολύ μεγαλύτερη ελευθερία κινήσεων, καθώς πραγματοποιεί άλματα, ανεβαίνει σε σκάλες και πλατφόρμες και ξεπερνά διάφορα εμπόδια. 

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονίσουμε ότι στην παρούσα δημιουργία συναντάμε ένα εντελώς ξεχωριστό leveling system. Σε αντίθεση με τα υπόλοιπα RPG, εδώ δεν υπάρχουν experience points, αλλά κάθε φορά που ολοκληρώνετε ένα quest τα stats (hit points, strength, magic κ.ο.κ.) της ηρωίδας σας αυξάνονται. Κατόπιν αυτού, η ολοκλήρωση των προαιρετικών αποστολών αποτελεί αυτοσκοπό και κατ’ επέκταση με τον μηχανισμό αυτό καταργείται σε μεγάλο βαθμό το grinding, κάτι που αν μη τι άλλο είναι ένα ιδιαίτερα θετικό στοιχείο.

Εξελιγμένο σύστημα μάχης
Όπως είδαμε στα δύο προηγούμενα Final Fantasy XIII, έτσι και εδώ τα random encounters που αποτελούσαν χαρακτηριστικό γνώρισμα της σειράς στο παρελθόν έχουν καταργηθεί. Βέβαια η προσέγγιση από την πλευρά σας πριν ξεκινήσει μια μάχη είναι αρκετά διαφορετική από ότι είχατε συνηθίσει. Εδώ λοιπόν καλείστε να χτυπήσετε με το σπαθί σας τον εκάστοτε εχθρό για να ξεκινήσει ένα encounter. Στην περίπτωση που χτυπήσετε πρώτοι, ο αντίπαλός σας θα ξεκινήσει την μάχη με μία σημαντική ποινή στα hit points του της τάξεως του 15-20%. To σύστημα αυτό βέβαια λειτουργεί και αντίστροφα οπότε θα πρέπει να είστε προσεχτικοί. Να σημειωθεί ότι αντίστοιχο μηχανισμό είχαμε δει στο παρελθόν στις σειρές Grandia και Atelier.

Στο Lightning Returns: Final Fantasy XIII η Square Enix επιχειρεί μια πιο real time προσέγγιση στις μάχες, αλλά η αλήθεια είναι πως κάτι τέτοιο δεν επιτυγχάνεται σε μέγιστο βαθμό. Με τον δεξιό αναλογικό μοχλό μπορείτε να μετακινήσετε την Lightning στο πεδίο της μάχης, αν και οι ελιγμοί που έχετε στην διάθεσή σας είναι σαφώς περιορισμένοι. Στην πράξη δεν υπάρχει η δυνατότητα να επιτεθείτε πισώπλατα, όπως ισχύει για παράδειγμα στο Ni no Kuni: Wrath of the White Witch ή στο Crisis Core: Final Fantasy VII, καθώς η ηρωίδα σας κινείται πάρα πολύ αργά.. To γεγονός αυτό επιδρά αρνητικά στην όλη εμπειρία σας και είναι πραγματικά κρίμα που η Square Enix δεν έδωσε την δέουσα προσοχή σε αυτό το ζήτημα.

Εν τω μεταξύ, οι μηχανισμοί του συστήματος μάχης μπορούν περιγραφούν ως μία μίξη μεταξύ του Paradigm system των Final Fantasy XIII και Final Fantasy XIII-2 και του Dressphere system του Final Fantasy X-2. Συγκεκριμένα η Lightning έχει πρόσβαση σε διάφορα Schemata και κάθε ένα από αυτά έχει ξεχωριστά abilities. Τα τελευταία αντιστοιχούν στα τρία face buttons του DualShock 3 και συγκεκριμένα στα Χ, Δ, και Ο. Πατώντας το “τετράγωνο” μπαίνετε σε στάση άμυνας, μπλοκάροντας με αυτό τον τρόπο τα χτυπήματα των εχθρών σας. Όπως γίνεται αντιληπτό λοιπόν η όλη προσέγγιση είναι εμφανώς πιο οργανική, καθώς πλέον παύετε να δίνετε εντολές στον χαρακτήρα σας και στην ουσία πατάτε το εκάστοτε κουμπί ανάλογα με το ability που θέλετε να χρησιμοποιήσετε.

Στο σημείο αυτό οφείλουμε να κάνουμε μία μικρή παρένθεση για να αναφερθούμε στα Schemata. Η βάση για το καθένα από αυτά είναι ένα garb, το οποίο στην πράξη είναι μια συγκεκριμένη ενδυμασία για την Lightning. Αφού επιλέξετε το garb που επιθυμείτε, μπορείτε να επιλέξετε το όπλο και την ασπίδα που χρησιμοποιεί το κάθε Schemata και τα abilities του. Ανά πάσα στιγμή υπάρχει η δυνατότητα να έχετε τρία ενεργά Schemata, ενώ στην μάχη μπορείτε να μεταβείτε από το ένα στο άλλο πατώντας το R1.

Έχετε 13 μέρες στην διάθεσή σας για να σώσετε τον κόσμο. Θα καταφέρετε άραγε να φέρετε εις πέρας την αποστολή σας πριν οι δυνάμεις του Chaos τον κυριέψουν;

Επιπροσθέτως, κάθε Schemata έχει την δική του ξεχωριστή ATB μπάρα, η οποία στην πράξη σας προμηθεύει με συγκεκριμένα action points για να εκτελέσετε τις επιθέσεις σας. Μόλις η ATB μπάρα εξαντληθεί δεν μπορείτε να επιτεθείτε με το συγκεκριμένο Schemata και θα πρέπει να μεταβείτε στο επόμενο διαθέσιμο. H μετάβαση από το ένα Schemata στο άλλο θυμίζει έντονα την εναλλαγή ανάμεσα στα Paradigms που είδαμε στο παρελθόν και είναι άμεση χωρίς να διακόπτεται ο ρυθμός της μάχης. To όλο concept κοινώς θυμίζει διάφορα Action RPG, όπως το The Elder Scrolls V: Skyrim ή το Dark Souls, όπου απαιτείται η κατανάλωση stamina για να επιτεθείτε.

Με αντίπαλο τον χρόνο
Προηγουμένως αναφέραμε ότι η πρωταγωνίστρια έχει στην διάθεσή της 13 μέρες για να ολοκληρώσει την αποστολή της και το γεγονός αυτό έχει ιδιαίτερο αντίκτυπο στο gameplay. Στην πράξη μία μέρα αντιστοιχεί σε μία in-game ώρα και όπως γίνεται αντιληπτό περά από τους εχθρούς που καλείστε να αντιμετωπίσετε θα πρέπει να διαχειριστείτε τον διαθέσιμο χρόνο σας με φειδώ. Το παρήγορο της υπόθεσης είναι ότι μέσω του ability Chronostasis υπάρχει η δυνατότητα να σταματήσετε προσωρινά την ροή του χρόνου.

Στο Lightning Returns: Final Fantasy XIII εισάγεται ένας νέο resource, τα Eradia Points ή EP αν προτιμάτε, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν με διάφορους τρόπους, τόσο εντός, όσο και εκτός μάχης. Για να αυξήσετε τα αποθέματα των Eradia Points σας θα πρέπει να εξολοθρεύσετε mobs και μάλιστα όσο πιο ισχυρός είναι ο εχθρός που αντιμετωπίζετε τόσο περισσότερα Eradia Points αποκτάτε. Τα τελευταία σας δίνουν πρόσβαση σε διάφορα abilities, όπως το Chronostasis που προαναφέραμε, αλλά και το Teleport, το οποίο σας επιτρέπει να μεταβείτε από την μία τοποθεσία του χάρτη σε κάποια άλλη χωρίς να καταναλώσετε πολύτιμο χρόνο, όπως για παράδειγμα αν ταξιδεύατε με κάποιο τρένο.

Εν τω μεταξύ στην μάχη, συναντάμε τον μηχανισμό Overclock, ο οποίος ενεργοποιείται ξοδεύοντας EP. Μέσω του Overclock σταματάτε για ένα μικρό χρονικό διάστημα την πάροδο του χρόνου και κατ’ επέκταση δύναται να επιτεθείτε ασταμάτητα χωρίς ο αντίπαλος σας να έχει περιθώριο αντίδρασης. Ο μηχανισμός αυτός σας βοηθά να κάνετε πολύ πιο εύκολα stagger τους αντιπάλους σας και να πραγματοποιήσετε σημαντική ζημιά. Να σημειωθεί ότι εδώ υπάρχουν πολύ περισσότερα stagger conditions σε σχέση με τα προηγούμενα Final Fantasy XIII. Σε κάποιες μάλιστα περιπτώσεις δύναται να κάνετε stagger τον αντίπαλο σας, ανάλογα με το timing της άμυνας σας, το λεγόμενο perfect block.

To όλο σύστημα με το time management είναι γεγονός ότι θα ξενίσει αρκετούς από τους φίλους τους σειράς, παρόλα αυτά πρόκειται για έναν άκρως ενδιαφέρον μηχανισμό. Μάλιστα κάτι αντίστοιχο έχουμε δει παλιότερα και άλλα JRPG όπως τα Atelier Ayesha, Persona 3 και Persona 4. Συν τις άλλοις, μέσω του Chronostasis μπορείτε να επεκτείνετε τον χρόνο που έχετε στην διάθεση σας για να ολοκληρώσετε τα διάφορα quests.

Αντοχή στον χρόνο
Για να ολοκληρώσετε την περιπέτειά σας και να επαναφέρετε στην ζωή την αδελφή σας θα χρειαστεί να αφιερώσετε 20-25 ώρες περίπου. Στην περίπτωση που επιθυμείτε πάντως να ολοκληρώσετε όλα τα προαιρετικά quests θα πρέπει να δαπανήσετε άλλες 20 ώρες ή να πραγματοποιήσετε ένα δεύτερο playthrough. Με βάση τα δεδομένα αυτά θα λέγαμε ότι το Lightning Returns είναι ένα από τα μικρότερα σε διάρκεια Final Fantasy. Να σημειωθεί πάντως ότι το end-game περιεχόμενο είναι αρκετά πλούσιο, καθώς υπάρχουν κρυφά dungeons και bosses. Επιπροσθέτως, υπάρχουν δεκάδες Schemata για να συλλέξετε, ενώ μπορείτε να αναβαθμίσετε τα όπλα και τα abilities σας, κάτι που σημαίνει ότι πολύ δύσκολα θα βαρεθείτε. Παρά την μικρή διάρκειά του, κοινώς το Lightning Returns καταφέρνει να κρατήσει το ενδιαφέρον σας αμείωτο χάρις την μεγάλη ποικιλία στο gameplay του.

Εν τω μεταξύ, ο βαθμός πρόκλησης είναι ανάλογος του επιπέδου δυσκολίας που θα επιλέξετε. Αρχικά υπάρχουν δύο διαθέσιμα επίπεδα το Easy και το Normal. Η σημαντικότερη διαφορά ανάμεσα σε αυτά τα δύο είναι ότι στο Normal τα hit points σας δεν αναπληρώνονται μετά το πέρας μιας μάχης. Εάν συνυπολογίσουμε το γεγονός ότι έχετε μόλις έξι slots για θεραπευτικά items, γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι σε αρκετά σημεία θα τα βρείτε σκούρα. Ακόμη και στο Easy επίπεδο δυσκολίας πάντως το Lightning Returns προσφέρει ικανοποιητική πρόκληση, χωρίς να γίνεται απαγορευτικό για τον μέσο παίκτη.


Η Crystal Tools στέκεται στο ύψος της
Το Lightning Returns: Final Fantasy XIII χρησιμοποιεί την Crystal Tools engine της Square Enix. Η τελευταία έχει χρησιμοποιηθεί επίσης στους δύο προκατόχους του, στο Final Fantasy XIV και το Dragon Quest X. Στο καθαρά τεχνικό κομμάτι οι developers εκμεταλλεύτηκαν πλήρως τις δυνατότητες της engine και κατ’ επέκταση το τελικό αποτέλεσμα τους δικαιώνει. Να σημειωθεί ότι εδώ έχουμε να κάνουμε με την τελευταία δημιουργία που χρησιμοποιεί την Crystal Tools, καθώς σύντομα η Square Enix θα μεταβεί στην Luminous Engine.

Η ποιότητα των cutscenes είναι ανάλογη των υψηλών στάνταρ που έχει θέση στις τελευταίες δουλειές της η Square Enix και θα λέγαμε ότι με τα ως τώρα δεδομένα είναι τουλάχιστον εξωπραγματικά ωθώντας το PS3 στα όρια των δυνατοτήτων του. Κατά την διάρκειά τους μάλιστα η κονσόλα της Sony δείχνει αρκετές φορές να…ζορίζεται, καθώς παρατηρήσαμε πτώσεις του frame rate. Στην μάχη πάντως το frame rate διατηρείται σταθερό στα 30fps, ακόμα κι όταν αντιμετωπίζετε ταυτόχρονα πολλούς εχθρούς. Ο σχεδιασμός της Lightning και των εχθρών είναι κορυφαίος τόσο από τεχνικής, όσο και εικαστικής πλευράς και για ακόμη μια φόρα θα πρέπει να αποδώσουμε τα εύσημα στον Tetsuya Nomura για την αριστουργηματική δουλειά του στο συγκεκριμένο κομμάτι. Στην περίπτωση των mobs πάντως υπάρχει μια ανακύκλωση από προηγούμενα Final Fantasy, κάτι που όπως είναι λογικό θα μπορούσε να αποφευχθεί.

Εν τω μεταξύ, τόσο τα lightning, όσο και τα article effects είναι εξαιρετικά. Ειδικά στις περιπτώσεις που εξαπολύετε διάφορα spells, καθώς εναλλάσσεστε από το ένα Schemata στο άλλο, το αποτέλεσμα που απεικονίζεται στην οθόνη σας είναι τουλάχιστον φαντασμαγορικό. Υπάρχουν πάντως και σημεία στα οποία το Lightning Returns αποτυγχάνει όσον αφορά το τεχνικό κομμάτι του. Ειδικότερα τα textures στα περιβάλλον είναι χαμηλής ανάλυσης και σε αρκετές περιπτώσεις flat αμαυρώνοντας ανεπανόρθωτα την τελική εικόνα. Επιπροσθέτως τα animations των NPC παρουσιάζονται ενίοτε σπασμωδικά και στερούνται ρεαλισμού.

Τεράστια ποικιλία ακουσμάτων
Η ηχητική επένδυση του Lightning Returns: Final Fantasy αποτελείται από συνθέσεις των Masashi Hamauzu, Naoshi Mizuta, Mitsuto Suzuki και Nobuo Uematsu. Για όσους από εσάς αναπήδησαν από την χαρά τους στην αναφορά του Uematsu, να τονίσουμε ότι ο ταλαντούχος Ιάπωνας μουσικός δεν συμμετείχε ενεργά σε αυτό το project, εντούτοις αρκετά από τα μουσικά themes που θα ακούσετε εδώ αποτελούν επανεκτελέσεις προηγούμενων δημιουργιών του. Παρόλα αυτά, οι υπόλοιποι τρεις συνθέτες έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους προσφέροντας μας ένα εξαιρετικό soundtrack.

Σε αντίθεση με τα προηγούμενα Final Fantasy XIII, εδώ συναντάμε ελάχιστες J-pop και J-rock συνθέσεις (καλό θα ήταν να έλειπαν πάντως), καθώς η έμφαση δίνεται περισσότερο σε ambient/instrumental κομμάτια, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι συναντάμε και ethnic επιρροές. Επιπροσθέτως, το soundtrack του Lightning Returns είναι ένα από τα μεγαλύτερα που έχουμε συναντήσει στον χώρο, καθώς η διάρκεια του αγγίζει τις πέντε ώρες και αν μη τι άλλο εγγυάται μια ποικιλία ακουσμάτων.

Το voice acting στέκεται επίσης στο ύψος των περιστάσεων με τους ηθοποιούς να αποδίδουν με πειστικότητα τους ρόλους τους. Να προσθέσουμε ότι υπάρχει η δυνατότητα να κατεβάσετε εντελώς δωρεάν και τα ιαπωνικά voice-overs μέσω του PlayStation Store ή του Xbox Live αντίστοιχα. Το μέγεθος πάντως τους εν λόγω DLC ξεπερνά τα 4GB. Από την άλλη πλευρά τα ηχητικά εφέ κινούνται σε μέτρια επίπεδα και είναι γεγονός ότι στον συγκεκριμένο τομέα θα μπορούσε να είχε δοθεί λίγη παραπάνω προσοχή. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι οι ήχοι που κάνουν οι πατημασιές της Lightning είναι οι ίδιοι, ανεξάρτητα από το περιβάλλον στο οποίο βρίσκεστε. Επιπροσθέτως, τα περισσότερα mobs είναι…μουγκά. Τουλάχιστον οι κλαγγές των όπλων στην μάχη αποδίδονται αρκετά ρεαλιστικά.

Γλυκόπικρη γεύση
Είναι γεγονός ότι τα τελευταία τέσσερα χρόνια η Square Enix προσπαθεί να “δυτικοποιήσει” την σειρά Final Fantasy με στόχο να προσεγγίσει ένα ευρύτερο κοινό. Η προσπάθεια αυτή είναι σε ένα βαθμό σεβαστή, αλλά για να επιτύχει ένα τέτοιο εγχείρημα είναι απαραίτητο να υπάρχουν κάποια κοινά σημεία με τις παρελθοντικές δημιουργίες της. Τα νέα στοιχεία που εισάγονται στο Lightning Returns: Final Fantasy XIII δίνουν μια νέα δυναμική στην σειρά, εντούτοις είναι φανερό ότι πλέον έχει χαθεί η μαγεία των πρώτων κεφαλαίων της. Άλλωστε δημιουργίες όπως το Bravely Default μας απέδειξαν πρόσφατα ότι η παραδοσιακή JPRG φόρμουλα μπορεί ακόμη και σήμερα να συγκινήσει, εάν φυσικά μπολιαστεί με πρωτοποριακούς gameplay μηχανισμούς.

Εν κατακλείδι, το Lightning Returns: Final Fantasy XIII είναι μια αξιόλογη πρόταση στον χώρο των Action RPG, αλλά είναι φανερό ότι η Square Enix θα έπρεπε να δώσει παραπάνω προσοχή τόσο στο σεναριακό κομμάτι, όσο και στον τεχνικό τομέα. Αυτό που κρατάμε από αυτό είναι το στιβαρό σύστημα μάχης του και η μη γραμμική εξέλιξη του σεναρίου του. Εάν η Square Enix διατηρήσει τα στοιχεία αυτά στο Final Fantasy XV και αποφύγει τις σεναριακές “υπερβολές” είναι δεδομένο ότι η σειρά θα πραγματοποιήσει ένα πολύ δυναμικό comeback.

Θετικά:
– Βελτιωμένο σύστημα μάχης
– Εξαιρετικό soundtrack
– Πανέμορφα cutscenes
– Ο μηχανισμός των Schemata
– Ικανοποιητική πρόκληση
– Open ended δομή

Αρνητικά:
– Textures χαμηλής ποιότητας
– Μέτρια ηχητικά εφέ
– Μικρή διάρκεια για τα δεδομένα του είδους
– Ανέμπνευστο σενάριο

Βαθμολογία
Γραφικά: 8
Ήχος: 8
Gameplay: 8
Αντοχή: 7
Γενικά: 7.7

Προτείνεται ανεπιφύλακτα στους φίλους της σειράς, παρά τα όποια προβλήματά του.

Παντελής Δασκαλέλος  

Συντάκτης: padelis@gameworld.gr (Παντελής Δασκαλέλος)
Πηγή: GameWorld.gr

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης