Ρεπορτάζ: Σωτήρης Σκουλούδης

Τη δημιουργία Μητρώου ηλεκτρονικών ΜΜΕ παρουσίασε ο υπουργός Επικρατείας, Νίκος Παππάς και ο γενικός γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, Λευτέρης Κρέτσος, με τη συμμετοχή της Εκπροσώπου Τύπου της κυβέρνησης, Όλγας Γεροβασίλη.

Ο στόχος είναι «η χαρτογράφηση του διαδικτυακού τοπίου και όχι ο έλεγχος του περιεχομένου», όπως τόνισε ο υπουργός, αναγνωρίζοντας ότι τα 2/3 της κοινωνίας ενημερώνονται πια κυρίως μέσω των ηλεκτρονικών εφημερίδων. Η ένταξη στο Μητρώο για τις ενημερωτικές ιστοσελίδες δεν είναι υποχρεωτική, όμως δίνονται κίνητρα όπως:

-Λειτουργία παρατηρητήριου μέσω ειδικού ηλεκτρονικού λογισμικού για τη λογοκλοπή, ώστε να αναγράφεται υποχρεωτικά παντού η πρωταρχική πηγή της είδησης. Το λογισμικό θα ενημερώνει τους υπεύθυνους των μελών του Μητρώου ότι το πνευματικό τους προϊόν εκλάπη από τρίτους. Είναι στη διακριτική τους ευχέρεια πώς θ’ αντιμετωπίσουν το περιστατικό. Κεντρικός και βασικός στόχος της Υπηρεσίας Εντοπισμού Λογοκλοπής είναι να υπάρχει παντού η πηγή προέλευσης της αρχικής είδησης ώστε να αποφεύγονται τέτοια φαινόμενα, ανεξαρτήτως εάν υπάρχει η πρόθεση ή όχι.

– Τα μέλη του μητρώου θα έχουν πρόσβαση στα αρχεία οπτικοακουστικών μέσων που διαχειρίζεται η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης.

– Θα συμπεριλαμβάνονται στις επιχειρήσεις διαφημιστικών μηνυμάτων των δημόσιων φορέων. Στόχος είναι ν’ αποφευχθεί η επανάληψη φαινομένων του παρελθόντος, όπου η κρατική διαφήμιση χορηγείτο με αδιαφανείς διαδικασίες. Το Μητρώο διασφαλίζει πως η κρατική διαφήμιση θα ανατίθεται κατά τρόπο τέτοιο ώστε οι πολίτες να είναι σε θέση να γνωρίζουν ποιος έλαβε τα χρήματα της κρατικής διαφήμισης και στη βάση ποιων κριτηρίων.


 
Σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, ο υπουργός απάντησε ότι βασικό κριτήριο για τη διανομή της κρατικής διαφήμισης θα είναι η επισκεψιμότητα των ιστοσελίδων καθώς και η συνάφεια του περιεχομένου τους με τις καμπάνιες των δημόσιων φορέων.

Το μητρώο επιχειρήσεων ηλεκτρονικών ΜΜΕ βρίσκεται από σήμερα στον αέρα του Διαδικτύου, στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης, μετά από εγγραφή.

Σύμφωνα με τον κύριο Παππά, η δημιουργία του Μητρώου θα ενισχύσει τη διαφάνεια, καθώς «πολύ συχνά στη χώρα μας τα media κατηγορηθεί για αδιαφάνεια και δεν είναι λίγες οι φορές που έχουμε γίνει μάρτυρες ακραίων και συκοφαντικών δημοσιευμάτων. Πλέον θα υπάρχει διαφάνεια στο ιδιοκτησιακό καθεστώς, στην απασχόληση και τις εργασιακές σχέσεις καθώς και στη διανομή της κρατικής διαφήμισης».

Δείτε την παρουσίαση:

Πώς θα γίνεται η εγγραφή:

Για να εγγραφεί ένα διαδικτυακό μέσο (επιχείρηση, νομικό πρόσωπο, φυσικό πρόσωπο) ενημερώνει το emedia για τη νομική μορφή, τη μετοχική σύνθεση ή το νόμιμο εκπρόσωπο (εκδότης ή διευθυντής) και τον αριθμό των εργαζομένων.

Αναλυτικά:

1. Οι Επιχειρήσεις Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης εγγράφονται στο Μητρώο μετά από σχετική έγγραφη αίτηση του νομίμου εκπροσώπου τους προς την αρμόδια υπηρεσία της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας.

Η αίτηση συνοδεύεται από υπεύθυνη δήλωση, με την οποία γνωστοποιούνται προς καταχώριση τα εξής στοιχεία:α) i) Εφόσον πρόκειται για φυσικό πρόσωπο ή ατομική επιχείρηση, το όνομα και επώνυμο του ιδιοκτήτη του Ηλεκτρονικού Μέσου Ενημέρωσης, η διεύθυνσή του, ο αριθμός φορολογικού μητρώου του και η αρμόδια δημόσια οικονομική υπηρεσία.ii) |Εφόσον πρόκειται για νομικό πρόσωπο, η επωνυμία του και ο διακριτικός τίτλος της επιχείρησης, η έδρα αυτής, η νομική μορφή της, ο αριθμός φορολογικού μητρώου, η αρμόδια δημόσια οικονομική υπηρεσία και το όνομα του νομίμου εκπροσώπου της.β) Αναλυτική κατάσταση μετόχων στην περίπτωση των ανωνύμων εταιρειών σύμφωνα με όσα ορίζονται στο άρθρο 24 του ν. 1746/1988 (Α’ 2), όπως εκάστοτε ισχύει. Εφόσον από την κατάσταση προκύπτει ότι μέτοχοι της εταιρείας είναι άλλες ανώνυμες εταιρείες, οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να υποβάλουν επιπλέον ειδική αναλυτική κατάσταση, από την οποία να προκύπτει η ταυτότητα μέχρι φυσικού προσώπου των μετόχων των ανωνύμων εταιρειών που συμμετέχουν στο μετοχικό τους κεφάλαιο, με την επιφύλαξη των όσων ειδικότερα ορίζονται στο άρθρο 24 του ν. 1746/1988 (Α’ 2), όπως εκάστοτε ισχύει, για τις αλλοδαπές ανώνυμες εταιρείες. Η υποχρέωση υποβολής της ειδικής αυτής κατάστασης ισχύει και για κάθε περαιτέρω μεταβίβαση μετοχών και συνοδεύεται από δήλωση, στην οποία αναγράφονται ονομαστικώς οι νέοι μέτοχοι.γ) Το όνομα, το επώνυμο και η διεύθυνση του εκδότη και του διευθυντή της Επιχείρησης Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης.δ) Ο αριθμός των εργαζομένων δημοσιογράφων και η μορφή της εργασιακής σχέσης τους με την επιχείρηση.

2. Οι εγγεγραμμένες στο Μητρώο Επιχειρήσεις υποχρεούνται να γνωστοποιούν στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας οποιαδήποτε μεταβολή των ως άνω στοιχείων εντός δυο μηνών από τη συντέλεσή της.

Προνόμια των Εγγεγραμμένων στο Μητρώο Επιχειρήσεων

Οι εγγεγραμμένες στο Μητρώο επιχειρήσεις Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης

α) Έχουν πρόσβαση στα ιστορικά αρχεία οπτικοακουστικών μέσων, τα οποία τηρούνται στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και στα εποπτευόμενα από αυτή νομικά πρόσωπα του δημόσιου τομέα υπό την επιφύλαξη του νόμου περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας, όπως εκάστοτε ισχύει.

β) Περιλαμβάνονται μεταξύ των επιχειρήσεων, στις οποίες κατά τα οριζόμενα στο π.δ. 261/1997 (Α’ 186), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, μπορεί να ανατεθεί η καταχώριση διαφημιστικών ή άλλων συναφών μηνυμάτων του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Με προεδρικό διάταγμα, το οποίο εκδίδεται μετά από πρόταση του αρμόδιου για την εθνική επικοινωνιακή πολιτική Υπουργού, καθορίζονται το συνολικό ποσοστό συμμετοχής των Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης στην κατανομή της προϋπολογιζόμενης διαφημιστικής δαπάνης κάθε δημόσιου φορέα, καθώς και η διαδικασία επιλογής συγκεκριμένων ηλεκτρονικών μέσων και ανάθεσης σε αυτά της μετάδοσης διαφημιστικών μηνυμάτων.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης