Η οικογένεια γύρω από το τραπέζι, σε καθημερινή βάση, και η μεσογειακή κουζίνα, με μαγειρεμένο, σπιτικό φαγητό, εξασφαλίζουν στους μαθητές υψηλότερες επιδόσεις στο σχολείο, σύμφωνα με τα συμπεράσματα μελέτης του Τμήματος Οικιακής Οικονομίας και Οικολογίας του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου.

«Η υψηλή προσκόλληση στη μεσογειακή διατροφή, τα καθημερινά γεύματα με την οικογένεια, η περιορισμένη παρακολούθηση τηλεόρασης, η επαρκής ανάπαυση, τα υψηλά επίπεδα αυτοεκτίμησης, αλλά και η αποφυγή της παχυσαρκίας, φαίνεται να επηρεάζουν θετικά τη σχολική επίδοση παιδιών και εφήβων» λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η επίκουρη καθηγήτρια Διατροφικής Συμπεριφοράς και Υγείας του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου, Βασιλική Κωσταρέλλη.

«Είναι πολύ σημαντικό να τονιστεί ότι τα παιδιά που τρώνε συστηματικά μαζί με τους γονείς τους, γύρω από ένα κοινό τραπέζι και όχι μπροστά σε οθόνες τηλεόρασης ή υπολογιστών, είναι περισσότερο πιθανό να τρώνε πιο ισορροπημένα. Παίζουν πολύ μεγάλο ρόλο τα γεύματα με την οικογένεια, στο σπίτι, με μαγειρεμένο φαγητό. Επίσης, κατά τη διάρκεια των κοινών γευμάτων οι γονείς ίσως εκδηλώνουν το ενδιαφέρον τους για τη σχολική ζωή του παιδιού ή του εφήβου, ενθαρρύνουν και επιβραβεύσουν συμπεριφορές, συμβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης του μαθητή, η οποία αποτελεί καθοριστικό παράγοντα της σχολικής επιτυχίας» εξηγεί.

«Η σωστή ανάπτυξη κατά την παιδική και εφηβική ηλικία και ιδιαίτερα η ανάπτυξη του εγκεφάλου, επηρεάζεται αρνητικά από την πιθανή ελλιπή πρόσληψη συγκεκριμένων θρεπτικών στοιχείων, όπως ο σίδηρος, ο ψευδάργυρος, το φυλλικό οξύ, η Β12, οι πρωτεΐνες, τα απαραίτητα λιπαρά οξέα» επισημαίνει.

Η έρευνα

Στο πλαίσιο της διδακτορικής του διατριβής ο εκπαιδευτικός Ιωάννης Βασιλούδης εξέτασε πώς επιδρά στις σχολικές επιδόσεις των μαθητών ένα πλέγμα πολυποίκιλων παραγόντων- ατομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών- όπως ο τρόπος ζωής και η διατροφή. Το δείγμα της έρευνας ήταν 528 μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (ηλικίας 10-12 ετών) και 520 μαθητές δευτεροβάθμιας (ηλικίας 15-18 ετών), οι οποίοι φοιτούσαν σε δημόσια δημοτικά σχολεία και λύκεια των τεσσάρων Διευθύνσεων Εκπαίδευσης Αθήνας.

Αναλυτικότερα, σε ό,τι αφορά τους μαθητές του δημοτικού, προέκυψε ότι η υψηλή προσκόλληση στη μεσογειακή διατροφή, η ικανοποιητική διάρκεια του βραδινού ύπνου, τα υψηλά επίπεδα φυσικής δραστηριότητας, τα υψηλότερα επίπεδα αυτοεκτίμησης των μαθητών αλλά και τα κοινωνικοοικονομικά και δημογραφικά χαρακτηριστικά της οικογένειας αποτελούν σημαντικούς προβλεπτικούς παράγοντες, οι οποίοι σχετίζονται θετικά με τη σχολική επίδοση. Στον αντίποδα ο αυξημένος Δείκτης Μάζας Σώματος των μαθητών και οι αυξημένες ώρες που αφιερώνονται για παρακολούθηση τηλεόρασης σχετίζονται αρνητικά.

Αντίστοιχα, για τους μαθητές λυκείου προέκυψε ότι οι σχολικές επιδόσεις επηρεάζονται θετικά από τον μεγαλύτερο αριθμό των κοινών γευμάτων που οι μαθητές έχουν με την οικογένειά τους, την καλύτερη προσκόλληση στη μεσογειακή διατροφή και τα κοινωνικοοικονομικά και δημογραφικά χαρακτηριστικά της οικογένειας, ενώ παράγοντες που συνδέονται αρνητικά με τη σχολική επίδοση είναι η συχνή κατανάλωση αναψυκτικών, η συχνότητα καπνίσματος και οι αυξημένες ώρες που αφιερώνονται για παρακολούθηση τηλεόρασης.