Είναι προφανές το γιατί η Υamaha αποφάσισε να σχεδιάσει μια νέας γενιάς Super Ténéré με κινητήρα 1.200 κυβικών. Το περίεργο είναι που άργησε τόσα χρόνια να δημιουργήσει τον διάδοχο του θρυλικού 750 κ.εκ. Super Ténéré, της μοτοσικλέτας που κυριαρχούσε στο ράλι Dakar τη δεκαετία του ‘90, πολύ πριν εμφανιστούν οι R1200GS της BMW, οι οποίες με τη σειρά τους απέδειξαν πως οι μεγάλες μοτοσικλέτες διπλής χρήσεως μπορούν να πουλήσουν πολύ. Το πολύ δυνατό Multistrada 1200 της Ducati ήδη έχει δημιουργήσει το κοινό του σε αυτή την κατηγορία, όμως ο άμεσα συγκρίσιμος πόλος για το Super Ténéré με τους 108 ίππους (στις 7.250 σ.α.λ.) και το διαφορικό είναι το GS της BMW.
Στον δρόμο
Παρά τη σχετικά ψηλή θέση οδήγησης και το βάρος που φθάνει τα 261 κιλά, η Yamaha είναι πραγματικά πολύ ευκολοδήγητη. Ο κινητήρας είναι πολύ ελαστικός κι έχει ήχο και λειτουργία αξιοποιήσιμα στο έπακρο. Η ρυθμιζόμενη ζελατίνα δεν είναι διακοσμητική, κάνει ουσιαστική δουλειά σε ταχύτητες άνω των 90 χιλιομέτρων, διώχνοντας τον αέρα από το στήθος. Παρά το «σκληρό και περιπετειώδες» παρουσιαστικό της, η νέα Super Ténéré είναι πολύ «σοφιστικέ». Προσφέρει στον εξοπλισμό της αισθητήρα γκαζιού YCC-T και δύο χάρτες που αλλάζουν με το πάτημα ενός κουμπιού, καθώς επίσης traction control και σύστημα πέδησης, εφοδιασμένο με ABS. Η παρέμβαση του ABS στην επιβράδυνση είναι παραπάνω από ευπρόσδεκτη, ιδιαίτερα σε βροχερές συνθήκες.
Ρυθμίσεις για άλλα… γούστα
Λόγω του ότι η συγκεκριμένη μοτοσικλέτα σχεδιάστηκε για σκληρή μεταχείριση σε εδάφη οποιασδήποτε μορφολογίας, είναι εξοπλισμένη με το πιο τεχνολογικά εξελιγμένο σύστημα της Yamaha, βγαλμένο κατευθείαν από την αγωνιστική YZF M1. Ηλεκτρονικά λαμβάνει ερεθίσματα από τον δρόμο κι αποτρέπει την ολοκληρωτική ολίσθηση των τροχών, έτσι ώστε να αποφεύγονται οι ακραίες και απρόβλεπτες πλαγιολισθήσεις. Βέβαια, με το πάτημα ενός κουμπιού στην αριστερή μεριά των οργάνων αυτό αναιρείται και… η διασκέδαση αρχίζει. Το Traction Control System δίνει τρεις επιλογές. Το «TCS 1» αποτελεί την standard επιλογή, όπου υπάρχει επέμβαση, όταν οι τροχοί αρχίζουν να γλιστρούν. Το «TCS 2» είναι μειωμένης επεμβατικότητας στην ολίσθηση του πίσω τροχού, χρήση η οποία εμπνέει για οδήγηση εκτός δρόμου και η τρίτη επιλογή με το διακόπτη στο off είναι η παντελής έλλειψη οποιασδήποτε διόρθωσης από το traction control.
Δεν επηρεάζει ο όγκος της
Άλλο ένα χαρακτηριστικό της ευφυούς μοτοσικλέτας είναι η D-Mode χαρτογράφηση, με S (sport) επιλογή για επιθετική οδήγηση και Τ (touring) για πιο χαλαρή και ξεκούραστη βόλτα. Με αυτούς τους τρόπους, η μοτοσικλέτα αποδεικνύεται πειθήνια στις ορέξεις του ιδιοκτήτη της και σε προκαλεί να μην τη βαρεθείς ποτέ. Στην πράξη, οι στροφές –ανοιχτές ή κλειστές- είναι παιχνίδι και ο όγκος της μοτοσικλέτας δεν είναι αρνητικά αισθητός πουθενά. Σε αυτό συντελεί η μεγάλη διαδρομή (190mm) του ανεστραμμένου ρυθμιζόμενου πιρουνιού των 43mm και η πλήρως ρυθμιζόμενη πίσω ανάρτηση που συνδυαστικά κάνουν τρομερή δουλειά, ακόμα και στο χώμα. Σε αυτό βοηθά και η απόσταση των 20,5 εκατοστών της ποδιάς από το έδαφος, που εμπνέει περίσσια αυτοπεποίθηση στις μεγάλες λακκούβες. Σε αντίθεση με το Multistrada, η ρύθμιση των αναρτήσεων δεν γίνεται ηλεκτρονικά, παρ’όλα αυτά, η λειτουργικότητά τους είναι ασύγκριτη. Ειδικά στις χωμάτινες διαδρομές, το Ténéré αποδεικνύει έμπρακτα το πρώτο του συνθετικό: Super.
Μία κατηγορία μόνη της
Εν ολίγοις, αυτή η μοτοσικλέτα μπορεί να τα κάνει όλα. Μπορεί να ελιχθεί μέσα στην κίνηση και να σε μεταφέρει στη δουλειά το πρωί, μπορεί να «ντυθεί» για ταξίδι και να «καταπιεί» τις εθνικές οδούς ξεκούραστα, άνετα και γρήγορα και μπορεί να προσφέρει και τη χαρά της χωμάτινης οδήγησης ανά πάσα ώρα και στιγμή. Η ιαπωνική πρόταση, λοιπόν, είναι μια κατηγορία μόνη της και πλέον αυτή περιμένει απάντηση από τα αντίπαλα ευρωπαϊκά δέη. Το μόνο αμφιλεγόμενο σημείο είναι η τιμή της (16.520 ευρώ), που όμως με την παροχή μιας μακριάς λίστας αξεσουάρ στον στάνταρ εξοπλισμό είναι δικαιολογημένη. Μέχρι και παροχή ρεύματος υπάρχει στο δεξιό μέρος των οργάνων σε περίπτωση που το GPS ή το κινητό χρειαστεί φόρτιση.
Άγρια, γρήγορη, αλλά και αξιοπρεπής συνάμα, η Super Ténéré αποτελεί την πιο ενδιαφέρουσα οδηγική πρόταση στους δύο τροχούς που δοκιμάσαμε για φέτος.
Απολαύστε την Yamaha Super Ténéré στο παρακάτω video
Δείτε φωτογραφίες από το νέο δημιούργημα της ιαπωνικής μάρκας
















