Το συνολικό ετήσιο κόστος λειτουργίας του πλοίου αυξήθηκε το 2011 κατά 2,1%, σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με μελέτη του Moore Stephens, που ως βασική αιτία αναφέρει το κόστος πληρωμάτων.
Τα συμπεράσματα περιλαμβάνονται στην έκδοση OpCost 2012, ένα εργαλείο συγκρίσεων που έχει καταρτίσει η Moore Stephens και η οποία αποκαλύπτει ότι οι λειτουργικές δαπάνες αυξήθηκαν το 2011 και στους τρεις βασικούς τομείς πλοίων (ξηρού φορτίου, δεξαμενόπλοια, και containerships).
Στις λειτουργικές δαπάνες ο Moore Stephens εντάσσει το κόστος πληρωμάτων, τις συντηρήσεις και επισκευές και τα ανταλλακτικά.
Στα πλοία ξηρού φορτίου η αύξηση ήταν τρεις μονάδες του σχετικού δείκτη και σε ποσοστιαία βάση 1,7% όπως και στα δεξαμενόπλοια, ενώ στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων η αύξηση ήταν μεγαλύτερη (πέντε μονάδες), στα επίπεδα του 3,1%. Η αντίστοιχη αύξηση πέρυσι σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν ήταν (σε μονάδες) 5,2 και 3 για τα bulkers, τα δεξαμενόπλοια και τα containerships.
Το κόστος πληρωμάτων αυξήθηκε 3,3% σε σύγκριση με το 2010. Ειδικότερα στα δεξαμενόπλοια το κόστος πληρωμάτων αυξήθηκε κατά 2,2%, ενώ ένα χρόνο πριν η αύξηση ήταν 2,7%. Ανά κατηγορία δεξαμενοπλοίων στα Suezmaxes η αύξηση ήταν 3,4%, ενώ στα πλοία μεταφοράς υγραερίου που απαιτούν ακόμη πιο εξειδικευμένο πλήρωμα η αύξηση ήταν 6,7% – στα πλοία με μεταφορική ικανότητα από 3.000-8.000 κ.μ.
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η αύξηση του κόστους των πληρωμάτων ήταν 2,8% έναντι αύξησης 4% το 2010 σε σχέση με το 2009, με τη μεγαλύτερη αύξηση (5,4%) να παρατηρείται στα πλοία τύπου Panamax.
Στα containerships, η μέση αύξηση του κόστους πληρωμάτων ήταν 3,4% έναντι 2,9% το 2010 σε σχέση με το 2009, με τα μικρότερα πλοία (μέχρι 1.000 TEU) να έχουν και τη μεγαλύτερη αύξηση (3,9%).
Για τις επισκευές και τη συντήρηση, διαπιστώθηκε μία μέση μείωση του κόστους κατά 1,1% σε σύγκριση με την αύξηση 4,5% που καταγράφηκε το 2010 σε σύγκριση με το 2009. Στη μόνη κατηγορία πλοίων που παρατηρήθηκε αύξηση ήταν στα containerships, στα οποία οι επισκευές και οι εργασίες συντήρησης κόστισαν 3,7% περισσότερο απʼ ό,τι το 2010.
Στα δεξαμενόπλοια δεν σημειώθηκε αύξηση των δαπανών της συγκεκριμένης κατηγορίας, ενώ στα bulkers παρατηρήθηκε μείωση κατά 1,9%.
Επειτα από δύο διαδοχικά έτη μείωσης των δαπανών, το 2011 σημειώθηκε αύξηση του κόστους εφοδιασμού των πλοίων. Η μέση αύξηση ήταν 2,7%, ωστόσο υπήρξαν και κατηγορίες πλοίων όπως τα δεξαμενόπλοια τύπου suezmax που η αύξηση ήταν 5,4% και τα aframax που η αύξηση ήταν 5,4%.
Οι δαπάνες για την ασφάλιση μειώθηκαν κατά 1,5% έπειτα από μία ακόμη μείωση 4,7% το 2010. Στα δεξαμενόπλοια, η μείωση ήταν 4,5% και στα bulker 3,4%. Στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων όμως η εικόνα είναι πιο σύνθετη, καθώς στα μεγαλύτερης χωρητικότητας containerships η μείωση είναι της τάξης του 0,7%, ενώ στα μικρότερης χωρητικότητας σημειώθηκε αύξηση του κόστους ασφάλισης κατά 3,5%.
Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας, ο κ. Richard Greiner του Moore Stephens σημείωσε μεταξύ άλλων ότι η έρευνα OpCost 2012 περιλαμβάνει τόσο καλά όσο και κακά νέα για τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Τα κακά νέα είναι ότι οι δαπάνες συνεχίζουν να αυξάνονται. Τα καλά νέα είναι ότι οι δαπάνες δεν αυξάνονται τόσο γρήγορα, ή τόσο απότομα, όπως πριν από τρία ή τέσσερα χρόνια και είναι σύμφωνα με τις προβλέψεις.
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική

