Συνέντευξη: Σωτήρης Σκουλούδης, Παναγιώτης Βλαχουτσάκος

Τον Ιούλιο του 2012 ο επιστημονικός κόσμος συγκλονίστηκε. Οι ομάδες έρευνας που συμμετείχαν στα πειράματα ATLAS και CMS του μεγάλου επιταχυντή αδρονίων (LHC) στο CERN ανακάλυψαν ένα από τα σημαντικότερα και θρυλικότερα υποσωματίδια. Ο λόγος για το μποζόνιο Higgs ή αλλιώς το «σωματίδιο του Θεού».

Ουσιαστικά πρόκειται για το σωματίδιο μέσω του οποίου ο επιστημονικός κόσμος προσπαθεί να εξηγήσει τον τρόπο με τον οποίο συγκροτείται η ύλη γύρω μας καθώς είναι αυτό το μποζόνιο που προσδίδει τις ιδιότητες σε αυτή, όπως για παράδειγμα τη μάζα.

Η πλήρης ταυτοποίηση του μποζόνιου Higgs θα βοηθήσει στην καλύτερη κατανόηση της δημιουργίας του σύμπαντος λύνοντας σημαντικά θέματα στη θεωρία της Μεγάλης Έκρηξης, αμέσως μετά τα πρώτα κλάσματα του δευτερόλεπτου της γέννησης του σύμπαντος. Το μποζόνιο αυτό πήρε το όνομά του από τον Βρετανό καθηγητή φυσικής Πίτερ Χιγκς (Peter Higgs), ο οποίος ήταν ένας από τους έξι φυσικούς που πρότειναν την ύπαρξή του, σε σχετικές δημοσιεύσεις το 1964.

Για το σωματίδιο αυτό και τις δυνατότητες που ανοίγει στην επιστημονική έρευνα μίλησε στο zougla.gr ο καθηγητής Φυσικής του Μπέρμιγχαμ και συμμετέχων στο πείραμα ATLAS Κωνσταντίνος Νικολόπουλος.

Παράλληλα, ο κ. Νικολόπουλος αναφέρθηκε και σε ένα εξίσου σημαντικό και σκιώδες κομμάτι της φυσικής που αποτελεί γρίφο εδώ και καιρό και δεν είναι άλλο από τη σκοτεινή ύλη, με την οποία επίσης ασχολείται ως συμμετέχων σε διεθνή ερευνητικά προγράμματα. Η σκοτεινή ύλη καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος του σύμπαντος (95%) και ονομάζεται σκοτεινή επειδή δεν γίνεται αντιληπτή από εμάς, αφού ούτε απορροφά αλλά ούτε και αντανακλά φως.

Το θέμα της σκοτεινής ύλης ήρθε πρόσφατα στην επικαιρότητα, όταν επιστήμονες από τη Βρετανία ανακοίνωσαν ότι ίσως έχουν την απάντηση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια στη σύγχρονη φυσική προτείνοντας την ενοποίηση της σκοτεινής ύλης και της σκοτεινής ενέργειας σε ένα ενιαίο φαινόμενο: ένα ρευστό που κατέχει αρνητική μάζα. Με αυτόν τον τρόπο πιθανώς δίνουν μια εξήγηση για το «σκοτεινό» 95% του σύμπαντος, που δεν απαρτίζεται από τη συνήθη «φωτεινή» ύλη.

Δείτε τη συνέντευξη του Δρ Κωνσταντίνου Νικολόπουλου για το μποζόνιο Higgs και τη σκοτεινή ύλη: