Τον κώδωνα του κινδύνου κρούουν οι επιστήμονες για την αφόρητη κατάσταση που επικρατεί τις τελευταίες ημέρες στην Αθήνα, λόγω των πρωτοφανών μποτιλιαρισμάτων που παρατηρούνται. Όπως λένε, η κατάσταση θα χειροτερέψει, κάτι που δεν θα υποβαθμίσει μόνο την ποιότητα ζωής των κατοίκων της πρωτεύουσας αλλά θα προκαλέσει και μείωση των τιμών των ακινήτων.

Τα δεδομένα παρουσιάστηκαν από συγκοινωνιολόγους και ειδικούς επιστήμονες που μετείχαν σε σχετική έρευνα του Πρώτου Προγράμματος, η οποία έγινε σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τι δείχνουν τα στοιχεία της έρευνας

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο συγκοινωνιολόγος και υποψήφιος διδάκτωρ στο ΕΜΠ, Παναγιώτης Τζούρας, σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2020:

Η αύξηση του φόρτου στον Κηφισό είναι 10% με 15% και στη Λεωφόρο Κηφισίας ξεπερνά το 30%.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι καθυστερήσεις κατά τις πρωινές ώρες αιχμής στον Κηφισό ξεπερνούν τα 25 με 30 λεπτά και στην Αττική Οδό φτάνουν τα 10 με 15 λεπτά.

Καθυστερήσεις καταγράφονται και στον Περιφερειακό Υμηττού, με συνέπεια να εντείνονται καθημερινά ο εκνευρισμός και η κούραση οδηγών και επιβατών.

Ταυτόχρονα, ο μεγάλος «χαμένος» από την πανδημία ήταν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, καθώς οι επικυρώσεις εισιτηρίων βρίσκονται περίπου στο 75% σε σχέση 2019. Το υπόλοιπο 25% έχει πάει στις μετακινήσεις με αυτοκίνητο. «Αυτό, σε συνδυασμό με την αύξηση της κινητικότητας μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων, έχει δημιουργήσει την κατάσταση που ζούμε», τόνισε ο κ. Τζούρας.

Την ίδια ώρα, τα στοιχεία του υπουργείου Μεταφορών δείχνουν ότι το 94% των δρομολογίων των αστικών συγκοινωνιών έχει πληρότητα κάτω του 50% και μόνο στο 2% η πληρότητα ξεπερνά το 65%. «Υπάρχει όμως μια διαφοροποίηση κατά τις ώρες αιχμής. Δηλαδή, τα λεωφορεία περνούν πολύ γεμάτα κατά τις ώρες αιχμής και είναι σχεδόν άδεια τις υπόλοιπες ώρες. Η κινητικότητα δεν έχει μόνο χωρική διάσταση, αλλά και χρονική», επισήμανε.

Το παράδειγμα άλλων ευρωπαϊκών χωρών

«Είναι αδιέξοδη η κατάσταση. Η Αθήνα, στην οποία έχει επενδύσει κάποιος αγοράζοντας ένα σπίτι, “πεθαίνει”, και το σπίτι αυτό σε λίγα χρόνια θα έχει τη μισή αξία», επισήμανε ο ομότιμος καθηγητής του ΕΜΠ, συγκοινωνιολόγος-πολεοδόμος, Θάνος Βλαστός. «Αυτό που συμβαίνει σήμερα θα μας ταλαιπωρεί σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό τα επόμενα χρόνια. Πάμε προς τα πολύ χειρότερα» συμπλήρωσε.

Ο κ. Βλαστός ζήτησε να παραδειγματιστούμε από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, οι πολίτες των οποίων επικροτούν πολιτικές για τον περιορισμό του αυτοκινήτου και την αύξηση πεζόδρομων και ποδηλατόδρομων.

«Είμαστε λίγο χειρότερα από το 2019 στις ώρες αιχμής»

«Δεν πρόκειται από τη μια μέρα στην άλλη ούτε να εξαφανίσουμε τα αυτοκίνητα από τους δρόμους των πόλεων, ούτε στις ώρες αιχμής να ζούμε στον “παράδεισο”. Υπάρχουν λύσεις και η βασικότερη είναι να μπορέσουμε να στρέψουμε τον κόσμο στις αστικές συγκοινωνίες, κάτι που δεν είναι καθόλου εύκολο» επισήμανε, από την πλευρά του, ο αναπληρωτής καθηγητής στο ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου.

«Πιστεύω ότι είμαστε λίγο χειρότερα από το 2019 στις ώρες αιχμής. Ενώ είχαμε αυξημένη κίνηση 8.00 π.μ.-9.00 π.μ., τώρα έχουμε 9.00 π.μ.-10.00 π.μ. και 10.00 π.μ.-11.00 π.μ. Το ποτάμι είναι μπλοκαρισμένο και στις 13.00 στο ρεύμα προς Πειραιά», πρόσθεσε.

Εν τω μεταξύ, με την επαναφορά του δακτυλίου από τις 25 Οκτωβρίου, υπάρχει έντονος προβληματισμός σχετικά με το πώς θα επηρεαστεί η κίνηση στα περιφερειακά οδικά δίκτυα. Ωστόσο, «κάποια μορφή δακτυλίου είναι δύσκολο να αποφύγουμε. Το πρόβλημα είναι ότι έχουμε μείνει πολύ πίσω. Στο εξωτερικό οι προτεραιότητες έχουν να κάνει με το περιβάλλον και άλλους περιορισμούς, ενώ εδώ έχουμε μείνει στο μονά-ζυγά» επισήμανε ο συγκοινωνιολόγος μηχανικός, Κωνσταντίνος Κουρέτας.

Η πρόταση των Ελλήνων συγκοινωνιολόγων

 «Το μεγάλο μας όπλο είναι τα ΜΜΜ. Αν δεν εξασφαλίσουμε την ισότιμη και ανθρώπινη πρόσβαση σε όλους, δεν μπορούμε να μιλάμε για απαγορεύσεις. Οι απαγορεύσεις στα κέντρα των πόλεων πρέπει να πηγαίνουν χέρι-χέρι με τη βελτίωση της εναλλακτικής» είπε ο κ. Κουρέτας και συμπλήρωσε:  «Ο σκοπός είναι να μειωθεί η ανάγκη για αυτοκίνητο ώστε να μην πιάνουν τόσο χώρο στους δρόμους και αυτός ο χώρος να αποδοθεί στους πεζούς, στα ποδήλατα και στα μέσα μαζικής μεταφοράς».

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης