Ο «Πελεκάνος» του Άουγκουστ Στρίντμπεργκ θ’ ανοίξει την αυλαία του ερχόμενου χειμώνα στο θέατρο Μικρό Broadway (αίθουσα Μάνος Κατράκης) με τη Γωγώ Ατζολετάκη στον εμβληματικό ρόλο της «Μητέρας».
Ο «Πελεκάνος» (Pelikanen στο πρωτότυπο), ένα από τα λιγότερο γνωστά έργα του Σουηδού δραματουργού, αποτελεί μια ειρωνική αντίφαση προς τον μύθο που επικρατεί σχετικά με το πουλί-πελεκάνο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στην αρχαιότητα, αλλά και στη χριστιανική παράδοση, ο πελεκάνος καθιερώθηκε ως το σύμβολο της παροιμιώδους μητρικής αυτοθυσίας.

Λέγεται ότι το στοργικό αυτό πουλί, όταν κινδυνεύουν τα παιδιά του να πεθάνουν από την πείνα, σκίζει με το ράμφος του το στέρνο του και σκύβοντας πάνω στα ετοιμοθάνατα μωρά του, αφήνει να στάξει το αίμα του μέσα στα στοματάκια τους. Τους ξαναδίνει δηλαδή ζωή με το ίδιο του το αίμα.

Ενδεικτικό είναι πως στα Εγκώμια της Μ. Παρασκευής βρίσκουμε την ακόλουθη αποστροφή :
«Ώσπερ πελεκάν, τετρωμένος την πλευρά σου, λόγε, σους θανόντας παίδας εζώωσας, επιστάξας ζωτικούς αυτοίς κρουνούς».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Αυτά όμως ίσως συμβαίνουν μόνο στο βασίλειο των πραγματικών πελεκάνων. Ο Στρίντμπεργκ σ΄αυτό το έργο χρησιμοποιεί τον μύθο ειρωνικά και, στο γνωστό μοτίβο του των ανθρωποφαγικών οικογενειακών σχέσεων, μας παρουσιάζει μια μητέρα δεσποτική, που όχι μόνο δεν νοιάζεται για τα παιδιά της, αλλά συνειδητά τους στερεί τη στοιχειώδη διατροφή, τη φροντίδα, τη θέρμανση… για να μη στερηθεί η ίδια ανέσεις και πολυτέλειες.

Τη μετάφραση και τη δραματουργική επεξεργασία του έργου υπογράφει ο Ζαχαρίας Ρόχας, ο οποίος ανέλαβε και τη σκηνοθεσία.

Σύντομα θα ανακοινωθούν τα ονόματα των υπόλοιπων πρωταγωνιστών και των συντελεστών της παράστασης, ενώ η πρεμιέρα έχει προγραμματιστεί για το πρώτο δεκαπενθήμερο του Οκτωβρίου.

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης