Η ταλαντούχα σκηνοθέτιδα από την Ολλανδία συστήνεται για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό, στο πλαίσιο του Κύκλου του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου Η Σκηνή των Βιβλίων, με μια ευφυή θεατρική μεταφορά του έργου -και αποκλειστικά με γυναικείο καστ.
Πέντε γυναίκες επί σκηνής αφηγούνται τη ζωή μιας γυναίκας με φόντο έναν κόσμο που αλλάζει. Μεγαλώνοντας στον απόηχο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η ηρωίδα σπάει τα δεσμά της μεσοαστικής της ανατροφής και μέσα από το γράψιμο αναπτύσσει οξεία πολιτική και κοινωνική συνείδηση. Πόσο μεγαλειώδης μπορεί να είναι η ζωή μιας «συνηθισμένης» γυναίκας;
Τα Χρόνια της Ανί Ερνό (της νέας καλλιτεχνικής διευθύντριας του εμβληματικού Internationaal Theater Amsterdam) είναι μια αφηγηματική περιπλάνηση που συνθέτει χαρισματικά το γυναικείο βίωμα με τη συλλογική περιπέτεια. Με έναυσμα φωτογραφίες, τραγούδια και ρεπορτάζ που κινητοποιούν τη λειτουργία της μνήμης, το έργο αποτυπώνει την πορεία της αφηγήτριας προς τη χειραφέτηση αναδεικνύοντας πώς η γυναικεία ταυτότητα διαπλέκεται σ’ όλες της τις πτυχές με τη σεξουαλικότητα, την ταξική καταγωγή, τους προσωπικούς στόχους. Η ιστορία μιας γυναίκας μετατρέπεται έτσι σε βιογραφία της μεταπολεμικής Δυτικής Ευρώπης.
«Εκθαμβωτική εξιστόρηση μιας ολόκληρης περιόδου και ταυτόχρονα μιας ολόκληρης ζωής», όπως το χαρακτήρισε το εβδομαδιαίο ένθετο De Standaard der Letteren, το βιβλίο της Ερνό αποτέλεσε για τη Ελίνε Άρμπο ένα «υλικό ονείρων», και μέσα από μια τέτοια ονειρική οπτική το αντιμετώπισε δραματουργικά.

Ταυτόχρονα, το βιβλίο συνδυάζει δύο στοιχεία που την ενδιαφέρουν ιδιαίτερα στο έργο της: αφενός μια κοινωνιολογική ματιά, ενδεικτική από τη σκηνική μεταφορά του Να τελειώνουμε με τον Εντύ Μπελγκέλ του Εντουάρ Λουί (The End of Eddy, 2020), και αφετέρου τη δυναμική γυναικεία παρουσία επί σκηνής, κρίνοντας από τις πρόσφατες σκηνοθεσίες της έργων όπως Οι ώρες, θεατρική μεταφορά του μυθιστορήματος της Βιρτζίνια Γουλφ Η Κυρία Ντάλογουεϊ (The Hours, 2021), Πενθεσίλεια του Χάινριχ φον Κλάιστ (Penthesilea, 2023) και Οι νόμοι, διασκευή του μυθιστορήματος της Κόνι Πάλμεν (The Laws, 2024) με γυναικείους πρωταγωνιστικούς ρόλους.
«Όταν διάβασα τα Χρόνια, αμέσως είπα μέσα μου: αυτό το βιβλίο έχει γραφτεί για μένα. Το ύφος της Ανί Ερνό είναι τόσο διεισδυτικό και οικουμενικό που κάνει όλες αυτές τις μνήμες που περιγράφει βαθιά οικείες. Οι εικόνες της ξυπνούν μέσα μου μια αίσθηση νοσταλγίας, αλλά ταυτόχρονα ντροπής και θυμού», εκμυστηρεύεται η σκηνοθέτιδα.
Και αυτή η σύνδεση αποτυπώνεται ισχυρά στη σκηνοθεσία: «Χάρη στις καταπληκτικές ερμηνείες, οι ώρες –και την ίδια στιγμή τα χρόνια– περνούν αστραπιαία», σημειώνει η ολλανδική εφημερίδα de Volkskrant, ενώ, αντίστοιχα, η Telegraaf υπογραμμίζει ότι «η Άρμπο, σ’ αυτή τη θεσπέσια παραγωγή, δείχνει πόσο μεγαλειώδης μπορεί να είναι η ζωή μιας συνηθισμένης γυναίκας».
Σύμφωνα με το περιοδικό Theaterkrant, «η Άρμπο αποδεικνύει για άλλη μια φορά ότι είναι η πιο άξια σκηνοθέτιδα θεατρικών συνόλων στην Ολλανδία: στα χέρια της το βιβλίο γίνεται από τις καλύτερες παραστάσεις της χρονιάς». Ένας ακόμη λόγος να την ανακαλύψουμε και στην Ελλάδα.
Κύκλος «Η σκηνή των βιβλίων»- Παραστάσεις που γεννήθηκαν από ένα βιβλίο
Στον νέο Κύκλο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου τα βιβλία ανεβαίνουν στη σκηνή, με 8 παραστάσεις (6 ελληνικές και 2 ξένες) βασισμένες σε σύγχρονα λογοτεχνικά αριστουργήματα από διάσημους συγγραφείς αλλά και λιγότερο γνωστές φωνές της λογοτεχνίας. Ανάμεσά τους τρία βιβλία βραβευμένα με Νομπέλ: η Ανί Ερνό, η Χαν Γκανγκ και ο Ζοζέ Σαραμάγκου δίνουν, με την αριστοτεχνική γραφή τους, νέα πνοή στη θεατρική εμπειρία θέτοντας θεμελιώδη ερωτήματα για την ανθρώπινη κατάσταση.
Συντελεστές:
Σκηνοθεσία και προσαρμογή Eline Arbo
Βασισμένο στο βιβλίο της Annie Ernaux
Μετάφραση Rokus Hofstede
Μουσική Thijs van Vuure
Σχεδιασμός σκηνικών Juul Dekker
Σχεδιασμός κοστουμιών Rebekka Wörmann
Βοηθός Bonnie Brandt
Σχεδιασμός φωτισμού Varja Klosse
Βοηθός Emanuel Nijkerk
Δραματουργία Willemijn Barelds
Βοηθός Hiske Krammer
Βοηθός σκηνοθέτιδας Ludy Golstein
Παίζουν Mariana Aparicio, Nettie Blanken, Janni Goslinga, Ilke Paddenburg και June Yanez
Συμπαραγωγή Het Nationale Theater και Internationaal Theater Amsterdam
Το βιβλίο κυκλοφορεί στα ελληνικά σε μετάφραση Ρίτας Κολαΐτη από τις εκδόσεις Μεταίχμιο (2021).
INFO
Πειραιώς 260 (ΧΩΡΟΣ Δ)
13 και 14/07/2025 στις 21:00
Γλώσσα ολλανδικά με ελληνικούς υπέρτιτλους
Αγορά εισιτηρίων
aefestival.gr και more.com
ΚΕΝΤΡΙΚΑ ΕΚΔΟΤΗΡΙΑ Πλατεία Συντάγματος (This is Athens Infopoint Δήμου Αθηναίων) Δε-Πα 10:00-18:00
ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ: Δε-Πα 10:00-18:00 +30 2118008181
ΑΜΕΑ: +30 2104834913
e-mail: tameia@aefestival.gr
+30 2104834913
Δε-Πα 10:00-17:00

Daria Deflorian – Η Χορτοφάγος
Σκηνές από το μυθιστόρημα της Χαν Γκανγκ
ΚΥΚΛΟΣ Η ΣΚΗΝΗ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ
Πειραιώς 260
13-15 Ιουλίου
Το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα ένα από τα αριστουργήματα της νοτιοκορεατικής λογοτεχνίας, το βραβευμένο με το Νόμπελ Λογοτεχνίας 2024 έργο της Χαν Γκανγκ Η Χορτοφάγος. Η θεατρική μεταφορά του με τίτλο Η χορτοφάγος, Σκηνές από το μυθιστόρημα της Χαν Γκανγκ, έγινε από τη Daria Deflorian και τη Francesca Marciano και το έργο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Ιταλία το 2024.
Το βιβλίο, το οποίο έχει επίσης βραβευθεί με το Βραβείο Man Booker το 2016, επιχειρεί μία χαρτογράφηση της βίας -φυσικής, ψυχολογικής, πολιτικής- μέσα από ένα οικογενειακό πορτρέτο. Εκδόθηκε για πρώτη φορά στη Σεούλ το 2007 και έκτοτε έχει μεταφραστεί σε 32 γλώσσες.
Η θεατρική μεταφορά του αποτελεί ένα εξαιρετικό παράδειγμα της ικανότητας πειθούς του θεάτρου και η παράσταση στην Αθήνα αναμένεται με μεγάλη προσμονή.

Η ιστορία
«Ο κόσμος κλονίζεται και πρέπει να μιλήσουμε γι’ αυτό»
(Daria Deflorian)
Η ΓιόνγκΧιε είναι μια αφοσιωμένη νοικοκυρά που ζει στη Σεούλ, μία ήσυχη, συνηθισμένη ζωή με τον σύζυγό της, έναν άνθρωπο χωρίς ιδιαίτερες φιλοδοξίες. Το μοναδικό της ενδιαφέρον είναι το να διατηρεί το σπίτι σε σχολαστική τάξη. Μια μέρα, η Γιόνγκ Χιε βλέπει ένα αιματοβαμμένο όνειρο. Ξυπνάει και πετάει με μανία όλο το κρέας από την κατάψυξη χωρίς να δώσει εξηγήσεις. «Είδα ένα όνειρο», λέει μόνο. Και αποφασίζει να γίνει χορτοφάγος.
Η ζωή της, όπως τη γνώριζε μέχρι τότε, ο κόσμος της όλος, καταρρέει. Αντιμετωπίζει την άρνηση των οικείων της να την καταλάβουν και την εχθρότητά τους, καθώς η «επαναστατική» αυτή πράξη μπορεί να αποβεί επικίνδυνη σε μια χώρα όπως η δική της. Το ίδιο και οι άλλες πράξεις παθητικής αντίστασης της ηρωίδας, που, στο τέλος, οδηγούν την οικογένειά της να στραφεί εναντίον της.
Σταδιακά, η Γιόνγκ Χιε μεταμορφώνεται όλο και περισσότερο, καθώς ονειρεύεται να ζήσει σαν φυτό, να γίνει δέντρο. Δεν θέλει να σταματήσει να ζει. Θέλει να σταματήσει να ζει όπως εμείς, μέσα σε μία ανθρωπότητα που είναι όλα αυτά που η ίδια δεν θέλει να είναι: επιβλαβής, δολοφονική, βίαιη.
Είναι μια σκοτεινή, αλληγορική, «καφκικού» τύπου ιστορία για την εξουσία, την εμμονή και τον αγώνα μιας γυναίκας να απελευθερωθεί από τη βία που ασκείται τόσο έξω όσο και μέσα της.

Η μεταφορά στη θεατρική σκηνή
«Ένα τέλειο παράδειγμα της μεταμόρφωσης και της πειστικής δύναμης του θεάτρου»
(Le Monde)
Αξιοποιώντας τη δύναμη του κειμένου, η Ιταλίδα θεατρική σκηνοθέτις και ηθοποιός Daria Deflorian και οι επί σκηνής συνεργάτες της αποσπούν από αυτό την ουσία ενός θεατρικού ελιξίριου. Η Deflorian ακροβατεί σε μια λεπτή γραμμή, αναμειγνύοντας τις πιο καθημερινές πτυχές της ζωής με ονειρικές, νευρωτικές ή και φανταστικές στιγμές που ξεχωρίζουν απότομα στη σκηνή.
Μέσω μιας γλώσσας αισθησιακής και προκλητικής, στα όρια μεταξύ της ωμής πραγματικότητας και των θαυμάτων της φαντασίας, η Ντάρια Ντεφλοριάν μετατρέπει αυτό το ενοχλητικό σύμπαν σε ζωντανή τέχνη. Χρησιμοποιεί το φως και τον ήχο για να δημιουργήσει χώρους που είναι πραγματικοί, αφηρημένοι ή νοητοί. Μέσα σε αυτούς τους διαφορετικούς χώρους, ένα αριστοτεχνικό κουαρτέτο ερμηνευτών φέρνει στη σκηνή σύνθετα όντα που βρίσκονται σε αντίθεση με την έξαρση και την απογοήτευσή τους και που επιδιώκουν να ζήσουν μια ζωή διαφορετική από την ανθρώπινη.
Η θεατρική προσαρμογή της Χορτοφάγου, αποτελεί ένα εξαιρετικό παράδειγμα της ικανότητας πειθούς του θεάτρου. Σκηνοθετημένη από την Daria Deflorian, η ιστορία επενεργεί ήπια στον θεατή, ο οποίος φεύγει από την παράσταση μεταμορφωμένος, έχοντας αιχμαλωτιστεί από τη δηλητηριώδη γοητεία ενός σύμπαντος που δεν φανταζόταν ότι θα τον άγγιζε τόσο βαθιά.
Το έργο παρουσιάστηκε στην Ιταλία, στο Teatro Arena del Sole (Bologna, Οκτώβριος 2024) και στη Γαλλία, στο Odéon-Théâtre de l’Europe, σκηνή Ateliers Berthier (Παρίσι, Festival d’ Automne, Νοέμβριος 2024) – στα Ιταλικά με γαλλικούς υπότιτλους.
Η σκηνοθέτις
«Οφείλουμε να πάρουμε απόσταση, ως ανθρώπινα όντα, από τις μεγάλες και μικρές πράξεις βίας που ασκούμε στον άλλον καθημερινά»
(Daria Deflorian)
Η Daria Deflorian είναι ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτις θεάτρου. Θεωρείται μία από τις πιο πρωτότυπες φωνές του ιταλικού και ευρωπαϊκού θεάτρου. Το 2012 κέρδισε το βραβείο Ubu (καλύτερης ηθοποιού), το πιο σημαντικό θεατρικό βραβείο της Ιταλίας, και το 2013 τιμήθηκε με το επίσης σπουδαίο ιταλικό θεατρικό βραβείο Hystrio, συνολικά για την προσφορά της στο θέατρο.
Ως ηθοποιός έχει συνεργαστεί, μεταξύ άλλων, με τους Stephane Braunschweig, Lotte Van Den Berg και Massimiliano Civica.
Από το 2008 έως το 2021 συνεργάστηκε με τον Antonio Tagliarini. Οι παραστάσεις τους σε όλη την Ιταλία και την Ευρώπη κέρδισαν πολλά βραβεία: το Premio Ubu (καλύτερου νέου ιταλικού έργου) το 2014, το βραβείο καλύτερης ξένης παραγωγής στον Καναδά το 2015, το Premio Riccione για την καινοτομία στο θέατρο το 2019 και το Premio Hystrio για το καλύτερο θεατρικό έργο το 2021.
Το 2020 συνεργάστηκε με τον εικαστικό καλλιτέχνη Adrian Paci, γράφοντας τους στίχους και παρέχοντας τη φωνή για το Vedo rosso, ένα έργο-βίντεο που αποτέλεσε μέρος του διεθνούς προγράμματος Mascarilla 19. Μαζί με την ομάδα Oceano Indiano/Teatro di Roma, εγκαινίασε το Radio India κατά τη διάρκεια της πανδημίας, το οποίο κέρδισε το 2021 το Premio Ubu για ειδικό έργο.
Το 2022 έγραψε και σκηνοθέτησε την παράσταση En finir των τελειόφοιτων σπουδαστών της διεθνούς θεατρικής σχολής La Manufacture και το 2023 την παράσταση Elogio della vita a rovescio, πρώτο μέρος ενός διετούς project βασισμένου στο La Vegetariana.
Οι συντελεστές
Θεατρική μεταφορά Daria Deflorian, Francesca Marciano
Συνδημιουργία Daria Deflorian, Paolo Musio, Monica Piseddu, Gabriele Portoghese
Σκηνοθεσία Daria Deflorian
Βοηθός σκηνοθέτιδος Andrea Pizzalis
Σκηνικά Daniele Spanò
Φωτισμοί Giulia Pastore
Σχεδιασμός Ήχου Emanuele Pontecorvo
Κοστούμια Metella Raboni
Σύμβουλος σκηνογράφου Lisetta Buccellato
Συνεργάτης Attilio Scarpellini
Σύμβουλος δραματουργίας Eric Vautrin
Τεχνική διεύθυνση Lorenzo Martinelli , Micol Giovanelli
Βοηθός σκηνοθέτης Andrea Pizzalis
Ασκούμενος Blu Silla
Παίζουν Daria Deflorian, Paolo Musio, Monica Piseddu, Gabriele Portoghese
Για την INDEX Valentina Bertolino, Elena de Pascale, Francesco Di Stefano, Silvia Parlani
Επικοινωνία Francesco Di Stefano
Παραγωγή INDEX
Συμπαραγωγή: Emilia Romagna Teatro ERT / Teatro Nazionale; La Fabbrica dell’Attore – Teatro Vascello σε συνεργασία με Romaeuropa Festival; TPE – Teatro Piemonte Europa; Triennale Milano Teatro; Odéon–Théâtre de l’Europe; Festival d’Automne à Paris; théâtre Garonne, scène européenne – Toulouse
Σε συνεργασία με: ATCL / Spazio Rossellini; Istituto Culturale Coreano in Italia
με τη στήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού Ιταλίας (MiC – Ministero della Cultura)
Φωτογραφίες Andrea Pizzalis
INFO
Daria Deflorian
Η ΧΟΡΤΟΦΑΓΟΣ
Σκηνές από το μυθιστόρημα της Χαν Γκανγκ
ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260, Χώρος Η
13-15 Ιουλίου, 20.30
Διάρκεια: 1ώρα και 50 λεπτά
Αγορά εισιτηρίων
aefestival.gr και more.com
ΚΕΝΤΡΙΚΑ ΕΚΔΟΤΗΡΙΑ Πλατεία Συντάγματος (This is Athens info point Δήμου Αθηναίων) Δε-Πα 10:00-18:00
ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ: Δε-Πα 10:00-18:00 | +30 2118008181
ΑΜΕΑ: Δε-Πα 10:00-17:00 | +30 2104834913
Πληροφορίες εισιτηρίων: http://aefestival.gr/plirofories-eisitirion

Σοφία Καραγιάννη
Μπουμπουλίνας 18
Βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο της Κίττυς Αρσένη
ΚΥΚΛΟΣ Η ΣΚΗΝΗ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ
Πειραιώς 260
13 έως 16 Ιουλίου
Η Σοφία Καραγιάννη φέρνει στη σκηνή το αυτοβιογραφικό βιβλίο της Κίττυ Αρσένη, με την παράσταση Μπουμπουλίνας 18 στην οποία πρωταγωνιστεί η ηθοποιός Αμαλία Αρσένη, ανιψιά της συγγραφέως. Από τις 13 έως τις 16 Ιουλίου, ο μονόλογος Μπουμπουλίνας 18 ανεβαίνει στην Πειραιώς 260 δίνοντας ζωή στη συγκλονιστική μαρτυρία της Κίττυς Αρσένη σχετικά με τα βασανιστήρια που υπέστη κατά την περίοδο της Χούντας στη χώρα μας. Το έργο εντάσσεται στον Κύκλο Η Σκηνή των Βιβλίων του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου.

Η Κίττυ Αρσένη (1934-2013) δραπέτευσε από την Ελλάδα της Δικτατορίας, νεαρή τότε ηθοποιός, το 1968. Στις διαδρομές του τρένου Παρίσι – Στρασβούργο πηγαίνοντας να καταθέσει ως μάρτυρας στην Επιτροπή Δικαιωμάτων του Ανθρώπου για τα βασανιστήρια που υπέστη στην Υποδιεύθυνση Γενικής Ασφάλειας Αθηνών, έγραψε μια συγκλονιστική μαρτυρία που συνετέλεσε μαζί με πολυάριθμες ακόμα καταθέσεις Ελλήνων μαρτύρων, στη δημόσια καταγγελία της συστηματικής άσκησης βασανιστηρίων την περίοδο της Χούντας.
Προκαλώντας δραματικό αντίκτυπο στην ευρωπαϊκή κοινή γνώμη, η διαρροή της Έκθεσης της Επιτροπής στον Τύπο εξώθησε την ελληνική κυβέρνηση να αποχωρήσει από το Συμβούλιο της Ευρώπης και αποτέλεσε ισχυρό πλήγμα κατά της Δικτατορίας.
Από τα πιο εμβληματικά και αναγνωρίσιμα κείμενα της Μεταπολίτευσης, η μαρτυρία της Αρσένη εκδόθηκε το 1975 σφραγίζοντας με τον τίτλο Μπουμπουλίνας 18 μια ολόκληρη εποχή: «Η μαρτυρία τούτη γράφτηκε το 1968 στις διαδρομές του τρένου Παρίσι-Στρασβούργο. (…) Γράφτηκε γιατί το πλαστό μου διαβατήριο, οι πεδιάδες της Αλσατίας δε μ’ έπειθαν ότι είχα φύγει από την Ελλάδα, από τη φυλακή, από την Ασφάλεια», εξηγεί. Έπρεπε λοιπόν να μιλήσει, να καταγράψει με άμεσο τρόπο τα όσα έζησε στα κρατητήρια, στην ταράτσα της Ασφάλειας, στην απομόνωση.
H μαρτυρία της δεν εμμένει διόλου στη βία, την ταπείνωση και την εξαθλίωση που υπέστη. Η φόρτιση της αφήγησης και η αποπνικτική ατμόσφαιρα δεν εξαντλούνται στις ωμές περιγραφές, που δεν επιβάλλονται και δεν κυριαρχούν. Ίσως επειδή δεν επικεντρώνεται στα πρόσωπα των βασανιστών, αλλά σ’ εκείνα των φίλων και συναγωνιστών της και στο κοινό τους όραμα.
Η απομόνωση και τα βασανιστήρια την έκαναν να χάσει τον προσανατολισμό της, τόσο που δεν μπορούσε να ξεχωρίσει αν βρισκόταν στο κελί ή στο καμαρίνι της. Αυτή η αίσθηση αποτυπώνεται στη σκηνική σύλληψη: Το κτίριο της οδού Μπουμπουλίνας, φορτισμένο με τις πιο σκοτεινές σελίδες της νεότερης Ιστορίας, μεταμορφώνεται σε έναν χώρο προετοιμασίας λίγο πριν την αποκάλυψη της εμπειρίας της. Εκεί, μέσα από μια ιδιότυπη μεταμόρφωση, αναβιώνει τους τρεις μήνες του εγκλεισμού της.
Η σκηνοθεσία της Σοφίας Καραγιάννη αξιοποιεί επίσης ως στοιχείο την αιτία σύλληψής της: μια κασέτα με τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη που βρέθηκε στα χέρια της. Ο Θεοδωράκης είχε συλληφθεί και βρισκόταν στην Μπουμπουλίνας την ίδια περίοδο, η ίδια δεν μπορεί να τον δει, αλλά ακούει μόνιμα το σφύριγμά του. Η αφήγηση ρυθμίζεται απ’ αυτό το σφύριγμα, ως ηχοτοπίο της βίας αλλά κυρίως της δίψας για ελευθερία στην παράσταση που τιμά έτσι με τον πιο ουσιαστικό τρόπο τον μεγάλο μας συνθέτη ειδικά φέτος, Έτος Μίκη Θεοδωράκη, 100 χρόνια από τη γέννησή του.
Κύκλος «Η σκηνή των βιβλίων»- Παραστάσεις που γεννήθηκαν από ένα βιβλίο
Στον νέο Κύκλο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου τα βιβλία ανεβαίνουν στη σκηνή, με 8 παραστάσεις (6 ελληνικές και 2 ξένες) βασισμένες σε σύγχρονα λογοτεχνικά αριστουργήματα από διάσημους συγγραφείς αλλά και λιγότερο γνωστές φωνές της λογοτεχνίας. Ανάμεσά τους τρία βιβλία βραβευμένα με Νομπέλ: η Ανί Ερνό, η Χαν Γκανγκ και ο Ζοζέ Σαραμάγκου δίνουν, με την αριστοτεχνική γραφή τους, νέα πνοή στη θεατρική εμπειρία θέτοντας θεμελιώδη ερωτήματα για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Σκηνοθεσία Σοφία Καραγιάννη
Δραματουργία Σοφία Καραγιάννη, Αμαλία Αρσένη
Μουσική σύνθεση Μάνος Αντωνιάδης
Σκηνικά – Κοστούμια Γεωργία Μπούρδα
Φωτισμοί Βασιλική Γώγου
Βοηθοί σκηνοθέτιδας Iοκάστη Σαράντη, Σοφία Χατζηευθυμιάδη
Βοηθός σκηνογράφου – ενδυματολόγου Ηρώ Παρδαβέλλα
Κινησιολογική επιμέλεια Μαργαρίτα Τρίκκα
Ερμηνεία Αμαλία Αρσένη
Το βιβλίο Μπουμπουλίνας 18 της Κίττυ Αρσένη επανακυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Θεμέλιο (2025).
INFO
Σοφία Καραγιάννη
Μπουμπουλίνας 18
Πειραιώς 260 (ΧΩΡΟΣ Β)
13 έως 16/07/2025 στις 21:30
Δευτέρα 14 Ιουλίου: Παράσταση καθολικά προσβάσιμη
Διερμηνεία στην ελληνική νοηματική γλώσσα και υπερτιτλισμός για κωφά και βαρήκοα άτομα, απτική ξενάγηση στον σκηνικό χώρο και ακουστική περιγραφή για άτομα με οπτική αναπηρία. Σε συνεργασία με τον πολιτιστικό οργανισμό liminal.
Αγορά εισιτηρίων
-aefestival.gr και more.com
-ΚΕΝΤΡΙΚΑ ΕΚΔΟΤΗΡΙΑ Πλατεία Συντάγματος (This is Athens info point Δήμου Αθηναίων) Δε-Πα 10:00-18:00
-ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ: Δε-Πα 10:00-18:00 +30 2118008181
-ΑΜΕΑ: Δε-Πα 10:00-17:00| +30 2104834913

Δύο θεατρικοί μονόλογοι στην Πειραιώς 260
13 έως 16 Ιουλίου
Δύο θεατρικοί μονόλογοι στην Πειραιώς 260
13 έως 16 Ιουλίου 2025
Επανάληψη
Οι δύο θεατρικοί μονόλογοι που γράφτηκαν ειδικά για το καλλιτεχνικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 από τη Βίβιαν Στεργίου και τον Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη, στο πλαίσιο του Κύκλου Contemporary Ancients, και απολαύσαμε πέρσι στη Μικρή Επίδαυρο, επαναλαμβάνονται φέτος στην Πειραιώς 260.
Ιφιγένεια / Βοράμ της Βίβιαν Στεργίου
σε σκηνοθεσία Αικατερίνης Παπαγεωργίου
Εμπνευσμένο από την Ιφιγένεια εν Αυλίδι του Ευριπίδη
Συγγραφέας των συλλογών διηγημάτων Μπλε υγρό (Βραβείο Μένης Κουμανταρέας) και Δέρμα, που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Πόλις και έχουν διασκευαστεί θεατρικά για την Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (Καύσωνας, 2024), η Βίβιαν Στεργίου εμπνέεται από την Ιφιγένεια του Ευριπίδη.
«Η Ιφιγένεια κάνει βόλτα στην Επίδαυρο, στέλνει ηχητικά στη μαμά της, διαλογίζεται στην παραλία. Προσέχει την επιδερμίδα της, πηγαίνει στον βωμό της. Προτού την καταπιεί ο βωμός, μας λέει τον χρησμό της. Μία γυναικοκτόνος παράθεση εντολών. Η αγάπη πονάει, αν θες να σ’ αγαπούν θα το υποστείς.
Η Ιφιγένεια συναινεί, αλλά πριν φύγει, κάνει ξέσπασμα. Όλο ησυχία ησυχία και ν’ ακούει τον χρησμό να της παίρνει το κεφάλι. Καιρός να πει κι αυτή κάτι, να τα πει. Κι όσο μιλάει, ο χρησμός κυλάει παντού γύρω της ακατάσχετος, φωνή, ενοχλητική και οικεία, θανατηφόρο δηλητήριο. Κι άλλες θα μπουν στο σκάμμα, μα τι να κάνεις;
Ο μονόλογος εμπνέεται από την Ιφιγένεια εν Αυλίδι του Ευριπίδη. Εστιάζει στη στιγμή πριν τη θυσία της Ιφιγένειας όταν αυτή αποδέχεται τη μοίρα της. Αφού το θέλει η Ελλάδα και το κορίτσι εμποδίζει, ας κοπεί σαν ζώο να αποπλεύσουν τα καράβια. Δεν πειράζει να πεθάνω, όμως πρώτα θ’ ακουστώ, λέει, φτύνοντας τις λέξεις – μοναδικό της όπλο. Κι όσο μονολογεί υπάρχει εδώ και τώρα.
Μόλις πάψει πεθαίνει από χίλιες μεριές, σ’ όλα τα μέρη. Παντού και πάντα θριαμβεύει ο χρησμός. Η θυσία της είναι κωμική, ελάχιστα τραγική. Σκάβει τον λάκκο της και μπαίνει μέσα. Θυσία για το τίποτα. Κρέας για φάγωμα».
Τη σύγχρονη ηρωίδα ερμηνεύει η Ελίζα Σκολίδη.
Συντελεστές
Σκηνοθεσία Αικατερίνη Παπαγεωργίου
Σκηνικά – Κουστούμια Μυρτώ Σταμπούλου
Μουσική Διαμαντής Αδαμαντίδης
Κίνηση Χρυσηίς Λιατζιβίρη
Σχεδιασμός φωτισμού Αλέκος Αναστασίου
Βοηθός σκηνοθέτη Αλέξανδρος Βάρθης
ΣXEΔIAΣMOΣ 3D projection mapping Envitech / Πέτρος Πρίντεζης
Φωτογραφίες Ελίνα Γιουνανλή
Εκτέλεση παραγωγής The Young Quill / Φάνης Μιλλεούνης
Ερμηνεύει η Ελίζα Σκολίδη

Εγώ, μια δούλα του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη
σε σκηνοθεσία Νίκου Χατζόπουλου
Εμπνευσμένο από την Εκάβη του Ευριπίδη
Αγαπημένος συγγραφέας της σύγχρονης ελληνικής σκηνής με σημαντικά θεατρικά έργα στο ενεργητικό του (Μεταμφίεση, Λάσπη, Λα πουπέ, Αέρας, Στην οθόνη φως, Τον άυλο εσένα, Κέικ, Πεταλούδα σε πηγάδι, Στον παράδεισο), βραβευμένος μόλις με το Κρατικό Βραβείο Διηγήματος-Νουβέλας 2023, ο Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης γράφει με αφορμή την Εκάβη έναν κωμικό μονόλογο με πρωταγωνίστρια όχι την ίδια τη βασίλισσα της Τροίας, αλλά μια έμπιστη δούλα της. Η ανώνυμη αυτή Τρωαδίτισσα έχει σταθεί μάρτυρας όλων των συμφορών τόσο της ίδιας της Εκάβης όσο και της πατρίδας της, που τώρα πια, μετά τον πόλεμο, είναι σκέτες στάχτες.
Ένα κείμενο διασκεδαστικό και ευφρόσυνο που απομυθοποιεί το απόλυτο σύμβολο θρήνου και απόγνωσης, την Εκάβη, μέσα από τη ματιά ενός προσώπου το οποίο την έζησε από κοντά και αντιλήφθηκε πράγματα που δεν αποτυπώθηκαν ποτέ στα έργα των μεγάλων ποιητών. Η κοινή ανθρώπινη ματιά, το μικρό ανθρώπινο μέτρο, απέναντι στον μεγάλο μύθο. Η πορεία της τραγικής Εκάβης μέσα από ένα λοξό, απρόσμενο κοίταγμα που ζωντανεύει μοναδικά η Φιλαρέτη Κομνηνού.
Συντελεστές
Σκηνοθεσία Νίκος Χατζόπουλος
Σκηνικός χώρος – Κοστούμι Ιωάννα Τσάμη
Σχεδιασμός φωτισμού Αλέκος Αναστασίου
Ηχητική διάδραση Jan Van Angelopoulos
Φωτογραφίες Ελπίδα Μουμουλίδου
Οργάνωση παραγωγής Κατερίνα Κούρτη
Εκτέλεση παραγωγής Apparat Athen / Νικόλας Χανακούλας
Ερμηνεύει η Φιλαρέτη Κομνηνού
INFO
Ιφιγένεια / Βορά της Βίβιαν Στεργίου
Εγώ, μια δούλα του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη
Πειραιώς 260 (Ε)
13/07 έως 16/07/2025 στις 21:00
Αγορά εισιτηρίων
aefestival.gr και more.com
ΚΕΝΤΡΙΚΑ ΕΚΔΟΤΗΡΙΑ Πλατεία Συντάγματος (This is Athens info point Δήμου Αθηναίων) Δε-Πα 10:00-18:00
ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ: Δε-Πα 10:00-18:00 +30 2118008181
ΑΜΕΑ: +30 2104834913| Δε-Πα 10:00-17:00
Πληροφορίες εισιτηρίων: http://aefestival.gr/plirofories-eisitirion
