Συνέντευξη: Βασίλης Τατσιόπουλος

Τα βιντεοπαιχνίδια που αναπτύσσονται στην Ελλάδα δεν είναι πολλά -σίγουρα είναι λιγότερα από όσα θα θέλαμε- και αυτά που υπάρχουν δεν είναι όσο γνωστά τους αξίζει. Φυσικά, πρώτα στις προτιμήσεις του κοινού στο μεγαλύτερό τους μέρος παραμένουν τα μεγάλα, ΑΑΑ παιχνίδια με γερό budget και μεγάλους αριθμούς ατόμων πίσω από την ανάπτυξη. Ωστόσο, η indie αγορά έχει κάνει την παρουσία της αισθητή σε παγκόσμιο επίπεδο και όλο και περισσότερος κόσμος ασχολείται πλέον με μικρότερου βεληνεκούς τίτλους, που έχουν όμως άλλα πλεονεκτήματα, όπως -και κυρίως- την τάση να αψηφούν τον κίνδυνο, να τηρούν το αρχικό τους όραμα στον μέγιστο βαθμό και να μην φοβούνται το ρίσκο. Βέβαια, τα παιχνίδια που αναπτύσσονται στη χώρα μας είναι δύσκολο να ξεφύγουν από τον indie χώρο και να αποκτήσουν μεγαλύτερο budget, αυτό που δεν τους λείπει όμως καθόλου είναι το πάθος. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Πήρα το ρίσκο να αφήσω τη δουλειά μου για να κάνω ό,τι περνάει από το χέρι μου» για την ανάπτυξη του παιχνιδιού μου, μου λέει ο Ανδρέας Δημογιάννης, μοναδικός συντελεστής του development ενός νέου ελληνικού παιχνιδιού, που ονομάζεται Selini. Έχουμε ξαναδεί παρόμοιες ιστορίες στο εξωτερικό, που ο δημιουργός αφοσιώθηκε ολοκληρωτικά στο πάθος του, τη δημιουργία ενός παιχνιδιού, σε σημείο να παρατήσει τη δουλειά του και να ρισκάρει πολλά που ήταν μέχρι τότε δεδομένα. Ωστόσο, δεν συνηθίζουμε να ακούμε για τέτοια περιστατικά στην Ελλάδα, που ακόμη βρίσκει το πάτημά της στην gaming σκηνή. Εξάλλου, όπως μου είπε και ο ίδιος ο δημιουργός, «η ανάπτυξη ενός video game είναι ένα εξαιρετικά δύσκολο εγχείρημα και η Ελλάδα δεν είναι ιδιαίτερα φιλική σαν χώρα σε τέτοιες προσπάθειες». 

Ζήτησα από τον developer του παιχνιδιού να αναπτύξει περαιτέρω τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει κάποιος που αποφασίζει να αναλάβει την ανάπτυξη ενός video game στη χώρα μας. Ο ίδιος αναφέρθηκε σε πολλές πτυχές της διαδικασίας και σχολίασε το πώς επηρεάστηκε η ανάπτυξη από τα δεδομένα που ισχύουν στην Ελλάδα. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Το ελληνικό κράτος δυστυχώς δεν είναι και ο καλύτερος υποστηρικτής σε μια τέτοια προσπάθεια. Αντιθέτως, καμιά φορά μπορεί να είναι και το μεγαλύτερο εμπόδιο.  Η υψηλή φορολογία, η γενική οικονομική αβεβαιότητα, η αστάθεια φορολογικών νόμων βάζουν έξτρα πολυπλοκότητα, σε κάτι ήδη πολύπλοκο. Πολλοί αναγκάζονται να βρουν εταιρική στέγη σε άλλες χώρες, κι ας μένουν Ελλάδα» αναφέρει ο developer.

«Για να μην μιλήσω για δάνεια, χορηγίες κτλ. Πρέπει να αποδείξεις πως δεν χρειάζεσαι δάνειο για να πάρεις δάνειο πλέον!» τόνισε ο δημιουργός και συνέχισε: «Οπότε, προσωπικά, παράτησα τη δουλειά μου με μεγάλο ρίσκο. Η μόνη μου επιλογή πλέον είναι να κάνω το πρότζεκτ να πετύχει, και μάλιστα σε σύντομο χρονικό διάστημα».

Φυσικά, μπορούμε μόνο να φανταστούμε πόσο δύσκολο και τρομακτικό θα είναι ένα τέτοιου είδους εγχείρημα, ειδικά όταν το αναλαμβάνει ένα μόνο άτομο. «Το project είναι solo, με τα μειονεκτήματα αλλά και τα πλεονεκτήματα που έχει αυτό» λέει ο δημιουργός του Selini, που δουλεύει στο παιχνίδι του εδώ και 4 χρόνια. 

Ερωτηθείς για τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα αυτά του «μοναχικού development», ο δημιουργός του Selini ανέλυσε τη διαδικασία της ανάπτυξης του παιχνιδιού λέγοντας: «Τα πλεονεκτήματα του solo development είναι η ευελιξία στη λήψη αποφάσεων, η καλλιτεχνική κι αισθητική συνοχή και, όσο περίεργο κι αν ακούγεται, μπορείς να τελειώσεις ένα πρότζεκτ γρηγορότερα solo παρά σαν μεγαλύτερη ομάδα πολλές φορές».

Εδώ, ο δημιουργός αναφέρει το παιχνίδι “Darq” ως ένα καλό παράδειγμα. Το Darq είναι ένα indie puzzle-platformer παιχνίδι που δημιουργήθηκε σχεδόν αποκλειστικά από ένα άτομο, σε διάστημα περίπου τριών χρόνων. Ο δημιουργός είναι ένας αυτοδίδακτος developer, που έμαθε τις περισσότερες απαιτούμενες δεξιότητες κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης του τίτλου. Το τελικό αποτέλεσμα είναι ένα πολύ ιδιαίτερο παιχνίδι που δέχτηκε θετικές κριτικές από κοινό και reviewers.

Σχετικά με τα μειονεκτήματα, ο δημιουργός του Selini αναφέρει κυρίως «το τεράστιο “οπλοστάσιο” γνώσεων το οποίο απαιτείται» και συνεχίζει περιγράφοντας το οπλοστάσιο αυτό: «Σε ένα πρότζεκτ όπως το Selini πρέπει να γνωρίζεις προγραμματισμό και Unity, sound design και επεξεργασία ήχων/μουσικής, 3d design, 3d animation, Photoshop για textures, video editing για trailer και media, γνώσεις design κι αισθητικής γενικότερα, γνώσεις εικονικής αφήγησης, marketing και πολλά άλλα που τα ανακαλύπτεις στην πορεία!»

«Πρέπει να είσαι πολύ αποφασισμένος και πραγματικά να το θέλεις πολύ για να φτιάξεις ένα παιχνίδι μόνος σου» λέει ο μοναδικός συντελεστής της ανάπτυξης του Selini.

Τι είναι, όμως, το Selini; Πρόκειται, όπως μου εξήγησε ο δημιουργός του, για ένα «νοσταλγικό Retrofuture Puzzle Adventure όπου ένας κλώνος, ο τελευταίος του είδους του, πρέπει να αποδράσει από το ασφαλές περιβάλλον που ζει για να αναγεννήσει έναν ξεχασμένο κι εγκαταλελειμμένο πλανήτη». Αμέσως, με βάση την περιγραφή αυτή, αλλά και τις εικόνες που έχει δώσει στη δημοσιότητα το Selini, έρχονται στον νου μου παιχνίδια γρίφων όπως το The Swapper, με υπόβαθρο επιστημονικής φαντασίας και ένα σκοτεινό, μοναχικό σενάριο στον πυρήνα.

Εξάλλου, ο δημιουργός, που αγαπάει ιδιαίτερα τα indie παιχνίδια, αναφέρει ως επιρροές του για τη δημιουργία του Selini το Inside και το Kentucky Route Zero. Το πρώτο είναι εμφανές από τα screenshots του τίτλου, που παίζει σε δύο διαστάσεις με στατική κάμερα και φαίνεται να περιλαμβάνει γρίφους και platforming σε σκοτεινά περιβάλλοντα, με τη χρήση του φωτός και των χρωμάτων να «σπάνε» τη σκούρα παλέτα. Το δεύτερο, ωστόσο, υποψιάζομαι πως δεν αναφέρεται τόσο στο πρακτικό κομμάτι, τους μηχανισμούς πάνω στους οποίους θα βασίζεται το Selini, αλλά στο κλίμα που στοχεύει να μεταδώσει και στη νοσταλγική ατμόσφαιρα. Η υποψία αυτή ενισχύεται περαιτέρω, καθώς ο developer μού λέει πως «Η γενική αίσθηση όμως [του Selini] θυμίζει αρκετά Hyper Light Drifter». 

Νοσταλγική, retrofuture επιστημονική φαντασία, λοιπόν, στα χνάρια τίτλων που αγαπήσαμε και που έκαναν αίσθηση, από εγχώριο developer. Όσοι και όσες ψάχνουμε και στηρίζουμε προσπάθειες που γίνονται στην Ελλάδα, στον χώρο του gaming, σίγουρα θα πρέπει να ακολουθήσουμε την ανάπτυξη του Selini, και ήδη ανυπομονούμε να το παίξουμε. Πότε θα γίνει όμως αυτό; Πιο σύντομα από ό,τι θα φανταζόταν κανείς, όπως φαίνεται, καθώς ο δημιουργός λέει: «Το παιχνίδι το δουλεύω εδώ και 4 χρόνια και είναι σε αρκετά προχωρημένο στάδιο. Αυτή την περίοδο ασχολούμαι κυρίως με polishing του playable demo το οποίο θα το τεστάρω officially στο τέλος αυτού του μήνα».

Όσον αφορά το πότε θα μπορέσουμε να δούμε ένα trailer, αλλά και σχετικά με το πλάνο της κυκλοφορίας του τίτλου, ο δημιουργός του Selini είπε: «Από το demo αυτό θα αντληθεί υλικό για να στηθεί ένα νέο trailer με το οποίο θα πορευτώ μέχρι τον Φεβρουάριο που θα ανεβάσω το παιχνίδι στο Kickstarter. Επόμενο checkpoint είναι ο Αύγουστος, όταν το όλο project θα ανέβει σε Early Access στο Steam. Μέχρι τον Φεβρουάριο είναι λίγο πιεσμένο για ολοκληρωμένο promotion αλλά δεν είναι και απίθανο».

Χαίρομαι που βλέπω ένα φιλόδοξο πλάνο, για ένα εξίσου φιλόδοξο παιχνίδι, του οποίου την ανάπτυξη σκοπεύω να παρακολουθήσω στενά. Αν θέλετε να κάνετε κι εσείς το ίδιο, και να στηρίξετε μία ενδιαφέρουσα εγχώρια πρόταση, μπορείτε να επισκεφτείτε και να ακολουθήσετε τις σελίδες του Selini σε Facebook και Twitter, να μεταβείτε και να κάνετε subscribe στην επίσημη ιστοσελίδα του τίτλου, αλλά και να εγγραφείτε στο Discord του.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης