Μια τέχνη που έρχεται από τα βάθη της αρχαίας Ελλάδας (12ο -13ο αιώνας π.Χ ) και είναι συνδεδεμένη με την παράδοση, την ανάπτυξη και τον τουρισμό είναι αυτή της Ναυπηγικής.
Η συγκεκριμένη τέχνη συνεχίζεται και σήμερα δυναμικά. Χαρακτηριστικό είναι το έργο του μοναδικού Ναυπηγείου της Μαγνησίας και της Κεντρικής Ελλάδας που βρίσκεται στην Κάτω Γατζέα. Το «Ναυπηγείο Ρέππος» είναι σύγχρονο και ασχολείται με την κατασκευή ξύλινων σκαφών παραδοσιακών και σύγχρονης σχεδίασης.
Ιστορικά στοιχεία
Η ιστορία του ναυπηγείου ξεκινά από το 1957 στο Βόλο με τον Ιωάννη Ρέππο (από το Βένετο Πηλίου) όταν σε ηλικία 14 ετών εργαζόταν ως μαθητευόμενος σε ένα μικρό ναυπηγείο που κατασκεύαζε μικρά ξύλινα σκάφη. Ιδιοκτήτης του ναυπηγείου ήταν ο Νίκος Κτενάς, γιος προσφυγικής οικογένειας από τη Σμύρνη.
Κοντά του ο κ. Γιάννης Ρέππος έμαθε τη ναυπηγική τέχνη από το 1959 έως το 1968 οπότε και ο μάστορας μετά από σύντομη ασθένεια απεβίωσε. Τότε ανέλαβε ο ίδιος την επιχείρηση και σε μικρό διάστημα κατάφερε να γίνει γνωστός σε όλη τη ναυτική Ελλάδα για τα όμορφα σκαριά του.
Στα επόμενα 20 χρόνια κατασκεύασε πάνω από 150 σκάφη αλιευτικά και αναψυχής. Το 1989 και μετά από σπουδές στη ναυπηγική, εισέρχεται στο χώρο της επιχείρησης ο γιος του κ. Νίκος Ρέππος και από κοινού χτίζουν ένα νέο μεγαλύτερο ναυπηγείο στα παράλια του Παγασητικού.
Οπως αναφέρει ο κ. Ρέππος : «Τότε παντρεύτηκε η εμπειρία με την γνώση, τόσο την πρακτική όσο και τη θεωρητική και το ναυπηγείο προχωρά σήμερα στην κατασκευή μεγαλύτερων και ταχύτερων σκαφών για κάθε χρήση. Με βάση την ποιοτική κατασκευή το ναυπηγείο ασχολείται πλέον με τη ναυπήγηση σκαφών υψηλών απαιτήσεων (wood-epoxy), επισκευές, μετασκευές και αναπαλαιώσεις σκαφών περασμένων εποχών».
Αξίζει να αναφερθεί ότι τα σκάφη κατασκευάζονται κατά παραγγελία (custom made), με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ικανοποίηση των αναγκών και απαιτήσεων του πελάτη στα πλαίσια πάντα του ναυπηγικά και τεχνικά ορθού. Το αποτέλεσμα είναι όλα τα σκάφη να είναι μοναδικά (ακόμη και σκάφη της ίδιας σειράς) έχοντας το καθένα ένα ξεχωριστό χαρακτηριστικό.
Σύμφωνα με τον ο κ. Ρέππο, τουλάχιστον 200 καινούργια σκάφη έχουν κατασκευαστεί από τον πατέρα του μέχρι το 1987 και από τότε μέχρι σήμερα έχουν κατασκευαστεί επίσης 60 καινούργια σκάφη ενώ παράλληλα οι επισκευές και μετασκευές στο σύνολό τους έχουν ξεπεράσει τις 500 από 4 μέχρι 15 μέτρα.
Σχεδόν όλες οι παραγγελίες από το εξωτερικό
Τα πρώτα σημάδια της οικονομικής κρίσης φάνηκαν για το Ναυπηγείο από το 2009 και σήμερα η δουλειά έχει πέσει κατακόρυφα, καθώς η κατασκευή ενός σκάφους για τους περισσότερους φαντάζει σήμερα … σαν «όνειρο»!
Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τα τελευταία τρία χρόνια να υπάρχει για το Ναυπηγείο αποκλειστικό ενδιαφέρον από χώρες του εξωτερικού και κυρίως από Γερμανία, Λουξεμβούργο, Αυστρία και Γαλλία.
Αντίθετα από την Ελλάδα οι παραγγελίες είναι ελάχιστες έως και μηδενικές κάποιες χρονιές. Χαρακτηριστικά ο κ. Ρέππος επισημαίνει : «Η καλή εποχή για εμάς ήταν από το 1998 μέχρι και το 2006. Την συγκεκριμένη χρονική περίοδο είχαμε αύξηση των παραγγελιών για κατασκευές καινούργιων σκαφών. Μάλιστα τότε μπήκαμε στο κομμάτι κατασκευής σκαφών αναψυχής και συμμετείχαμε σε εκθέσεις π.χ (Ναυτικό σαλόνι Αθήνας) όπου και καταξιωθήκαμε σαν όνομα και σαν ποιότητα πάνω στο αντικείμενο».
«Κάθε σκάφος ένα τεράστιο παζλ»
Όσον αφορά την τέχνη που απαιτεί το επάγγελμα ο κ. Ρέππος διευκρινίζει ότι τα πάντα σε ένα σκάφος κατασκευάζονται με τα χέρια. «Κάθε σκάφος που κατασκευάζουμε είναι ένα τεράστιο παζλ από χιλιάδες κομμάτια ξύλου, μετάλλου και άλλων υλικών. Για μένα η δουλειά μου είναι πολύ σημαντική καθώς ουσιαστικά δίνουμε ζωή στα υλικά. Για εμάς κάθε σκάφος που κατασκευάζουμε είναι και ένας ζωντανός οργανισμός».
Πόσο κοστίζει ένα σκάφος
Τέλος ερωτηθείς ο κ. Ρέππος πόσο μπορεί να κοστίσει η κατασκευή ενός καινούργιου σκάφους επισημαίνει ότι δεν υπάρχει κάτι στάνταρ και ότι το κόστος εξαρτάται από τις απαιτήσεις του πελάτη και από το τι θέλει να έχει πάνω του π.χ (εξοπλισμός, υλικά κ.α.)
Ενδεικτικά πάντως ανέφερε πως ένα σκάφος της τάξης των 10 μέτρων κυμαίνεται από 100.000 ευρώ και μπορεί να φτάσει ακόμη και τρεις φορές πάνω.
Πηγή: taxydromos.gr

