Λίγη σοβαρότης -όχι μόνο δεν βλάπτει, αλλά…- επιβάλλεται.
*** Ήταν 25 Ιανουαρίου 2021 όταν -κατόπιν τηλεφωνήματος τής Φαίης Σκορδά-
ο τηλεοπτικά παροπλισμένος Γιώργος Λιάγκας επέστρεφε στα παλιά του λημέρια,
καθώς η εκπομπή «Το Πρωϊνό» έφθινε και ήθελε επειγόντως μία τονωτική ένεση.
Το πείραμα τής επανένωσης απέτυχε παταγωδώς για την παρουσιάστρια
και επέτυχε -επίσης παταγωδώς- για τον πρώην σύζυγο και συμπαρουσιαστή της·
η πλάστιγγα τής σκαλέτας έγειρε καταφανέστατα προς την Ειδησεογραφία,
με συνέπεια η διαχείριση τής θεματολογίας να επέρναγε πια σχεδόν αποκλειστικώς
στον ιδιαιτέρως έμπειρο και ικανό -στην ανάδειξη υποθέσεων μαζικού ενδιαφέροντος- Λιάγκα,
την ίδια ώρα που η χαμηλών τόνων Φαίη ασφυκτιούσε
υπό το βάρος των απρόσμενων (αν)ισορροπιών που διαμορφώνονταν εναντίον της.
Η πρωταγωνίστρια είχε μετατραπεί πια σε κομπάρσο, σε παρείσακτη,
που δεχόταν συνεχώς παρατηρήσεις, υποδείξεις και -συχνά- προσβολές.
Η πόρτα τής εξόδου ήταν ήδη ανοιχτή διάπλατα
και η Σκορδά τη διέβη το καλοκαίρι τού ’22, αποχωρώντας πικραμένη (έως και προδομένη),
και βρίσκοντας νέο ορμητήριο για τις χαμηλές πτήσεις της στον «αέρα» και στον «ουρανό» τού «Σκάϊ».
Όμως, η σκληρή αλήθεια είναι ότι το κενό που άφηνε πίσω της δεν ήταν δυσαναπλήρωτο·
η μακάβρια υπόθεση τής Πάτρας
και ο άκρως επωφελής δημοσιογραφικός προσπορισμός από το κανάλι τού Αμαρουσίου,
είχαν καταστήσει σαφές ότι στο πάνελ τής εκπομπής χρειαζόταν
-ως προσθήκη δίπλα στους αξιόλογους Τάσο Τεργιάκη και Φωτεινή Πετρογιάννη-
μία στιβαρή και επιθετική παρουσία που θα απείχε από τη διακριτική mentalité τους.
Και… εγένετο Άρια Καλύβα.
…
Εδώ και λίγα χρόνια ήταν σαφές
πως το «Σύστημα» (προ)ωθούσε την Άρια Καλύβα να βρεθεί μπροστά απ’ τις κάμερες.
Οι ευκαιρίες και οι συνεργασίες διαδέχονταν η μία την άλλη για την αστυνομική συντάκτρια,
που -ούσα προερχόμενη από το περιβόητο έντυπο τού εκλιπόντος πάλαι ποτέ «κομιστή»-
συνεδύαζε την προσωπική εκκεντρικότητα με την επαγγελματική συστημικότητα.
Αυτό το εξαιρετικό και αντιφατικό κράμα ήταν συνταγή εμπορικότητας.
Έτσι ενέσκηψε, και έτσι παγιώνεται σιγά-σιγά η Άρια στις οθόνες μας·
μία ιδιότροπη γυναικεία περσόνα που διαθέτει μεταιχμιακά χαρακτηριστικά
και ως εκ τούτου κινητοποιεί -άλλοτε θετικά και άλλοτε αρνητικά (συνήθως αρνητικά)-
το Μαζικό Συναίσθημα.
Προσωπικώς, δηλώνω ότι τη συμπαθώ,
χωρίς καν να δύναμαι να τεκμηριώσω με ρεαλιστικά επιχειρήματα αυτήν τη συμπάθεια,
καθώς υπό συνθήκες ουδέτερης κρίσης είναι απωθητικά στοιχεία
ο κοφτός τόνος φωνής, η επιθετική ομιλία και το θατσερίζον ηχόχρωμα.
Απ’ την άλλη, όμως, διακρίνω -ή νομίζω ότι διακρίνω-
πως πίσω από ετούτα τα σήματα-κατατεθέντα τής συνεργάτιδος τού Γιώργου Λιάγκα
υπάρχουν κρυμμένα η Ευαισθησία, ο Φόβος, η Ανασφάλεια, ο Αυτο-Σαρκασμός και το Ήθος
(συνυπολογίζω στο ενστικτώδες συμπέρασμά μου,
ότι πρόκειται για άτομο που ως επί τι πλείστον εκφράζει σωστές απόψεις
και ουδόλως επιδίδεται σε φλυαρίες).
*** Και τώρα
-έχοντας ως δεδομένο και ως πάγια αρχή μου ότι η Συμπάθεια δεν αναιρεί την Αντικειμενικότητα-
φτάνω στο προκείμενο…
Εχθές η Άρια Καλύβα προέβη σε μία παντελώς άστοχη και άκαιρη ενδυματολογική επιλογή,
που συμπυκνώνεται στη φράση «Εκτός Τόπου και Χρόνου».
Μέχρι πρότινος υφιστάμεθα αδιαμαρτυρήτως και επανειλημμένως
τις αμφιλεγόμενες στυλιστικές εξάρσεις τής νεόκοπης πανελίστριας·
οι αδιαλείπτως μεταβαλλόμενες κομμώσεις της,
τα φλούο ρούχα που με τα εκτυφλωτικά χρώματά τους προκαλούν ρήξη αμφιβληστροειδούς
και μερική τύφλωση στους τηλεθεατές,
τα υπερμεγέθη σκουλαρίκια που προσομοιάζουν σε μινιατούρες πολυελαίων
και παραπέμπουν σε φιγουρατζή φύλαρχο των Ζουλού,
όλα αυτά, λοιπόν, ήταν βάναυσα πλήγματα στη Συλλογική Αισθητική,
μα απετελούσαν συνάμα και ένα γενναιόδωρο κάλεσμα στη Σάτιρα
(ταυτόχρονα με το εξαιρετικό εκπεμπόμενο μήνυμα
«Εγώ αυτή είμαι, τα έχω βρει με τον εαυτό μου,
και δεν δίνω δεκάρα αν σάς αρέσω,
διότι το μόνο που έχει σημασία για εμένα είναι να μού αρέσω.»).
Όμως,
όταν το θέμα τής εκπομπής
είναι ο βιασμός και η εκπόρνευση που έχει υποστεί ένα 12χρονο κορίτσι από αναρίθμητα μιάσματα,
είναι ανεπίτρεπτο, είναι γελοίο, είναι θλιβερό, είναι ασεβές, είναι έως και ύβρις,
να εμφανίζεται μία γυναίκα φορώντας μπλούζα που είναι γεμάτη με τη μορφή τού «Μίκι Μάους».

Η εικόνα είναι απαράδεκτη και φρικτή·
ο σοκαριστικός τίτλος
«Οι τελευταίες εξελίξεις για τον οίκο ανοχής που φέρεται να βρέθηκε η 12χρονη»,
αλλά και κάθε τίτλος, και κάθε λέξη, και κάθε τοποθέτηση, και κάθε μαρτυρία
όπου εν γένει αποτυπώνουν τα βασανιστήρια που έχει βιώσει το κοριτσάκι,
επενδύονται οπτικώς με αυτήν τη «(χαζο)χαρούμενη» μπλούζα
που δίνει την εντύπωση στον ανυποψίαστο παρατηρητή ότι διεξάγεται ανέμελο παιδικό πάρτι
και όχι μία σοβαρή συζήτηση-έρευνα για κύκλωμα παιδοφιλίας.
Μάλιστα, ο κόλαφος μεγεθύνεται από το γεγονός,
ότι η εν λόγω δημοσιογράφος εξειδικεύεται στο αστυνομικό και δικαστικό ρεπορτάζ,
οπότε θα έπρεπε να ήταν λίαν ακονισμένες και αδιαπραγμάτευτες
η ευαισθησία της και η προσοχή της σε τέτοιες ειδοποιούς λεπτομέρειες.
Αντ’ αυτού,
αντικρίσαμε το στυλιστικό τερατούργημα
που θέτει συνολικώς εν αμφιβόλω τη σοβαρότητα τής Άριας Καλύβα.
*** Προς επίρρωσιν τής μομφής που απευθύνω προς την Άρια Καλύβα
και των τεράστιων ευθυνών που τής επιρρίπτω,
κλείνω με μία συγκλονιστική σημειολογία…
Άρια, ως αστυνομική-δικαστική ρεπόρτερ που είσαι,
γνωρίζεις ότι οι παιδόφιλοι
-προκειμένου να προσεγγίζουν διαδικτυακώς τα υποψήφια θύματά τους-
χρησιμοποιούν συστηματικώς τα αγαπημένα cartoons ως «avatars».
Συνειδητοποιείς τώρα το μέγα ολίσθημα που διέπραξες;
Συνειδητοποιείς ότι -μέσω τής εικόνας σου-
άθελά σου προέβης στην υποβάθμιση τού αποτρόπαιου εγκλήματος που λέγεται «Παιδοφιλία»;
…
Άρια, οφείλεις να συνειδητοποιήσεις,
ότι στη φαινομενικώς αθώα ενδυματολογική επιλογή σου
εικονογραφείται ο «Κώδικας των Παιδόφιλων».
Ναι, καλή η Τηλεόραση,
ναι, είναι ηδονικό να βλέπουμε τη φάτσα μας στην Τηλεόραση,
ναι, θεμιτές οι κάθε είδους «χαριτωμενιές»,
αλλά οφείλουμε να προσαρμοζόμαστε
στην -ενίοτε απαιτούμενη- σοβαρότητα των θεμάτων και των στιγμών,
ώστε να μην εκτιθέμεθα, να μη γελοιοποιούμαστε, να μη διασυρόμαστε.
Και όπως θα ’λεγε στη συγκεκριμένη περίπτωση ο αείμνηστος Κωνσταντίνος Καβάφης..:
Κι αν δεν μπορείς να κάμεις τη ζωή σου όπως τη θέλεις,
τούτο προσπάθησε τουλάχιστον, όσο μπορείς:
Μην την εξευτελίζεις μες στην πολλή συνάφεια τού κόσμου,
μες στες πολλές κινήσεις κι ομιλίες.
Μην την εξευτελίζεις πηαίνοντάς την,
γυρίζοντας συχνά κι εκθέτοντάς την
στων καναλιών και των εκπομπών την καθημερινήν ανοησία,
ως που να γίνει σα μια ξένη φορτική.
Άρια, διέπραξες εκκωφαντικό φάλτσο. ΚΡΙΜΑ και ΝΤΡΟΠΗ.
Ο Υπο-Κοσμικός
(Twitter: @Ypokosmikos
