Στην έκθεσή της η Eurobank κάνει αναφορά και στις πολιτικές παραμέτρους για την έγκριση των Π.Ν.Π. από τη βουλή.

Οι αναλυτές εκτιμούν ότι, η επιλογή της χρήσης των Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου για την ολοκλήρωση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων την προηγούμενη εβδομάδα δεν ήταν ακίνδυνη. Με δεδομένες τις πλειοψηφίες που σχηματίστηκαν μετά την ψήφιση του Προϋπολογισμού του 2013 και του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-16 είναι υπαρκτός ο κίνδυνος να μην εγκριθούν οι συγκεκριμένες Πράξεις από το Ελληνικό Κοινοβούλιο.

Ο συγκεκριμένος κίνδυνος, σε συνδυασμό με τις εκκρεμείς διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και την προηγούμενη ιστορία της ελληνικής κυβέρνησης όσον αφορά τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις οδήγησαν στην τμηματική καταβολή της δόσης.

Για άλλη μια φορά σημειώνουμε ότι η τμηματική καταβολή της δόσης δυσχεραίνει σημαντικά την προσπάθεια ενίσχυσης της ρευστότητας στην ελληνική οικονομία.

Αναμένουμε ότι στο επόμενο διάστημα η ελληνική κυβέρνηση θα εντατικοποιήσει τις προσπάθειες για

α) την υλοποίηση των παραπάνω εναπομενουσών διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων,
β) την επανεκκίνηση των μεγάλων έργων, και
γ) την εφαρμογή του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων.

Ο συνδυασμός των παραπάνω δράσεων θα δημιουργήσουν εκείνες τις συνθήκες που θα επιτρέψουν την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας. Η συμφωνία για την εκταμίευση της δόσης και τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους δεν πρέπει να θεωρηθεί ως το τέλος της μεταρρυθμιστικής προσπάθειας στην Ελλάδα αλλά η αρχή μιας νέας προσπάθειας που θα οδηγήσει στη βελτίωση της αξιοπιστίας της οικονομίας και σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης.

Σημειώνουμε εδώ ότι το 2012 θα είναι το πέμπτο συνεχόμενο έτος με αρνητικό ρυθμό μεταβολής του ΑΕΠ. Η ύφεση αναμένεται να συνεχιστεί και το 2013 ενώ ήδη εκφράζονται αμφιβολίες για το θετικό πρόσημο του ρυθμού ανάπτυξης του 2014.

Ο ΟΟΣΑ στις προβλέψεις που ανακοίνωσε σήμερα για την Ελλάδα προβλέπει αρνητικό ρυθμό μεταβολής του ΑΕΠ για το 2014 (-1,4% του ΑΕΠ).

Σύμφωνα με το κείμενο αποτελεσμάτων του χθεσινού Eurogroup το ελληνικό δημόσιο χρέος αναμένεται να προσεγγίσει το 2020 το 124,0% του ΑΕΠ και να βρεθεί δύο χρόνια αργότερα, το 2022, «σημαντικά κάτω» από το 110,0% του ΑΕΠ. Με δεδομένη τη διετή παράταση του 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης και τη μετάθεση της επίτευξης πρωτογενούς πλεονάσματος από το 2014 στο 2016, για να επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι για το χρέος, το Eurogroup κρίνει αναγκαία την εφαρμογή των παρακάτω μέτρων:

• τη μείωση κατά 100 μονάδες του επιτοκίου των διακρατικών δανείων του 1ου Προγράμματος Σταθεροποίησης
• τη μείωση κατά 10 μονάδες βάσης στο επιτόκιο διαχείρισης στο κόστος των δανείων που έχει λάβει η Ελλάδα από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης EFSF
• την επέκταση της λήξης των δανείων που έχει λάβει η Ελλάδα από το EFSF κατά 15 χρόνια καθώς και την αναβολή πληρωμής τόκων στο EFSF κατά 10 χρόνια
• τη δέσμευση των κρατών μελών της Ευρωζώνης ότι θα μεταβιβάσουν στην Ελλάδα τα κέρδη των κεντρικών τραπεζών τους και της ΕΚΤ από το πρόγραμμα αγοράς ομολόγων (SMP) της τελευταίας.
• την εφαρμογή ενός προγράμματος επαναγοράς ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου

Η ελληνική κυβέρνηση ήδη έχει ξεκινήσει την προετοιμασία ενός σχεδίου επαναγοράς ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου από της δευτερογενή αγορά. Σύμφωνα με τις ως τώρα πληροφορίες, η επαναγορά αφορά το 50% περίπου των €62,3 δισ. που κυκλοφόρησαν μετά το PSI του Φεβρουαρίου του 2012. Ως ανώτατο όριο για την τιμή επαναγοράς ορίζεται (στην ανακοίνωση του χθεσινού Eurogroup) η τιμή των συγκεκριμένων τίτλων την 23η Νοεμβρίου 2012. Η επαναγορά των ομολόγων αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν από την 13η Δεκεμβρίου 2012. Το όφελος για το ελληνικό Δημόσιο εκτιμάται στα €17 δισ..

Το ποσό αυτό προκύπτει αν από τα €31 δισ. αφαιρεθεί το δάνειο των €10 δισ. που θα χρηματοδοτήσει την επαναγορά και οι τόκοι εξυπηρέτησης του συγκεκριμένου δανείου.

Παράλληλα, στην ανακοίνωση του Eurogroup αναφέρεται ότι με δεδομένη την επιτυχία των παραπάνω μέτρων μείωσης του χρέους καθώς και την επιτυχή δημοσιονομική προσαρμογή (επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 4,5% του ΑΕΠ το 2016 και εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, οι δανειστές θα αποφασίσουν για επιπλέον μέτρα μείωσης του ελληνικού χρέους. Σημειώνουμε εδώ ότι νέες αποφάσεις σχετικά με το ελληνικό χρέος δε θα πρέπει να αναμένονται πριν από το τέλος του 2013 και την ολοκλήρωση των Γερμανικών εκλογών.

Αναμένουμε ότι σε αυτά τα μέτρα πέρα από την επιπλέον μείωση του επιτοκίου και τη μείωση της εθνικής συμμετοχής στα έργα που χρηματοδοτούνται από τα Ταμεία Συνοχής μπορεί να περιληφθεί και το μέτρο της απευθείας ανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών τραπεζών από το EFSF. Κάτι τέτοιο, στο βαθμό που επιτευχθεί συμφωνία στα πλαίσια της Ευρωζώνης για την κοινή τραπεζική εποπτεία θα μπορούσε να οδηγήσει το λόγο χρέους προς ΑΕΠ σημαντικά χαμηλότερα του 110,0% το 2022.

Η Εβδομάδα που έρχεται
• Προετοιμασία του προγράμματος επαναγοράς ομολόγων.
• Ψήφιση της συμφωνίας του Eurogroup.

Ήδη ανακοινώθηκε ότι η συμφωνία θα τεθεί προς ψηφοφορία στο γερμανικό κοινοβούλιο την Πέμπτη 29 Νοεμβρίου 2012. Μέχρι το τέλος της επόμενης εβδομάδας αναμένεται να ολοκληρωθεί και η ψήφιση της συμφωνίας από τα υπόλοιπα κοινοβούλια.

Επιμέλεια: Αννίτα Τριανταφυλλοπούλου

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης