Το 14ο χλμ. Αθηνών Λαμίας είναι γνωστό στο πανελλήνιο και ως ο «κόμβος της Renault». Πρόκειται για το σημείο όπου υπάρχει ένα επιβλητικό κτήριο, το οποίο καταλαμβάνει στεγασμένους χώρους χωρητικότητας 14.000 τ.μ. και βρίσκεται σε ένα ολόκληρο οικοδομικό τετράγωνο, έκτασης 13 στρεμμάτων περίπου. Είναι τόσο μεγάλο, που δεν γίνεται να περάσει απαρατήρητο από τους χιλιάδες οδηγούς που διασχίζουν καθημερινά την εθνική οδό, με κατεύθυνση είτε προς Λαμία είτε προς Πειραιά.
 
Μέχρι πριν από 3 χρόνια, το κτήριο αυτό έφερε τα λογότυπα της Renault, της γνωστής γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Έκτοτε, οι πινακίδες κατέβηκαν, οι σχεδόν 300 εργαζόμενοι απολύθηκαν και η εισαγωγική εταιρεία άλλαξε χέρια. Το σημείο αυτό ήταν το αρχηγείο του μέχρι τότε αφεντικού της Renault στην Ελλάδα, Αλέξανδρου Μανιατόπουλου. Στα χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα συστεγασμένων χώρων, υπήρχαν τα πάντα. Από έκθεση με αυτοκίνητα (ίσως και η μεγαλύτερη στην Ελλάδα), μέχρι γραφεία, αποθήκες ανταλλακτικών, εκατοντάδες αυτοκίνητα, service και γενικά υπήρχαν τα… πάντα. Όμως, μία δικαστική διαμάχη με τους Γάλλους ήταν η αιτία να ερημώσει και πλέον να αποτελεί εστία μόλυνσης για την περιοχή αλλά και στέκι όπου ο καθένας μπορεί να χρησιμοποιήσει για δικούς του λόγους. Όπως διαπιστώσαμε ιδίοις όμμασι, μία είσοδος στο πλάι του κτηρίου είναι ανοιχτή στο… κοινό και περιμένει να υποδεχθεί όποιον έχει τάσεις να καταστρέφει…

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το αφεντικό της MAVA, Αλέξανδρος Μανιατόπουλος, κατά τη διάρκεια του ράλι Ακρόπολις

Ύστερα από πολλά χρόνια επιστρέψαμε και πάλι στο κτήριο το οποίο επισκεπτόμασταν για να συναντήσουμε στελέχη της τότε Renault. Το κάναμε για να δούμε τι απέγινε αυτό το δημιούργημα που έφτιαξε πριν από περίπου 35 χρόνια ο επιχειρηματίας Αλέξανδρος Μανιατόπουλος. Η… ανοιχτή (ή καλύτερα σπασμένη) πόρτα μάς διέγειρε τη φαντασία και με την κάμερα της zougla.gr μπήκαμε μέσα. Δεν θα σας το κρύψω ότι το σοκ ήταν μεγάλο. Από το πρώτο κιόλας λεπτό μάς διαπέρασε ένα ρίγος, βλέποντας παντού σπασμένα τζάμια, γραφεία, ντουλάπες, υπολογιστές. Οι τοίχοι είχαν μείνει μισοί, ενώ ακόμα και τα καλώδια είχαν κάνει… φτερά. Παντού υπήρχαν πεταμένα χαρτιά, φωτοτυπίες από ταυτότητες, έγγραφα, ακόμα και φωτογραφίες. Ανεβήκαμε στους πάνω ορόφους και το σοκ έγινε ακόμα πιο ισχυρό. Χωρίς να υπερβάλουμε, η μετακίνησή μας ήταν δύσκολη, μια και σε κάθε τετραγωνικό του κτηρίου υπήρχαν σπασμένα αντικείμενα και φυσικά σπασμένα γυαλιά. Πολλά από τα ονόματα των στελεχών ήταν ακόμα εκεί… Λεωνίδας Μ., Παύλος Λ., Ντάνι Π. κ.ά.. Τα χαρτιά τους εκεί, τα περιοδικά, τα βιβλία, ακόμα και οι υπολογιστές. Όλα όμως ήταν λεηλατημένα, σπασμένα, διαλυμένα. Ανεβήκαμε πιο πάνω και δεν μπορούσαμε να πιστέψουμε στα μάτια μας.

Αφήσαμε την κάμερα να γράφει. Μία εικόνα ίσον χίλιες λέξεις σκεφτήκαμε… Κινηματογραφήσαμε πολλή ώρα. Κανείς δεν μας αντιλήφτηκε. Κανείς δεν μας ζήτησε τον λόγο. Βγήκαμε στο «μπαλκόνι» με θέα την εθνική. Περπατήσαμε αρκετή ώρα. Βρήκαμε ακόμα και φωτογραφίες με συναδέλφους. Το κτήριο της πρώην MAVA (έτσι λεγόταν η εταιρεία) ήταν εκεί. Ερειπωμένο, διαλυμένο και στο έλεος κάθε αναρχικού στοιχείου. Το άλλοτε σημείο συνάντησης και ζωής για όλη τη Φιλαδέλφεια. Μία έκφραση που χρησιμοποιούσαμε και συνεχίζουμε να το κάνουμε ακόμα και σήμερα, ακόμα και εάν γνωρίζουμε πως η Renault του Αλέξανδρου Μανιατόπουλου δεν βρίσκεται εκεί.  

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Παρακολουθήστε το video της zougla.gr


Επιμέλεια: Βασίλης Γ. Σαρημπαλίδης

Δείτε εικόνες από το κατεστραμμένο κτήριο της MAVA

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης